گزارش نکوداشت دکتر سیف الهی: استادی خوشرو، سخت گیر و مستقل/ تصاویر/ آبان ۹۸

آیین نکوداشت برای معلمان و اساتید جزو آداب نیکویی است که انجمن مددکاران اجتماعی ایران همواره در مسیر توسعه و حمایت از آن تلاش کرده است. استراتژی تقویت مهربانی اجتماعی، با روش حمایت از برنامه هایی که این هدف را محقق می کنند همواره در دستور کار این انجمن بوده است و این باور وجود دارد که مهربانی اجتماعی یکی از مهمترین مفاهیم برای ارتقاء و ترویج سلامت اجتماعی است. مهربانی اجتماعی ناظر به وضعیتی اجتماعی است که طی آن احترام متقابل و روحیه کمک کردن به دیگران بدون توقع برای جبران کردن است. در جامعه ای که مهربانی اجتماعی جریان دارد آرامش بیشتر و لطافت بیشتر در ارتباطات قابل مشاهده است. مهربانی اجتماعی مفهومی اجتماعی است که با مصادیقی همچون پرهیز از خشونت و پرخاشگری و در عوض آرامش در روابط متقابل رو در رو، احترام به سالمندان و کودکان و گروه های با نیازهای خاص، عدم تعرض به حریم دیگران، مهمان نوازی، احترام به قومیت ها و اقلیت ها، انجام وظیفه توام با رضایت و بدون غرزدن، قدردانی از خدمات و زحمات دیگران، نگهداشت محیط زندگی، تلاش برای حفظ زیبایی ها در انواع مختلف آن، ایجاد انرژی مثبت و انجام نقد به جای منفی بافی و نق زدن، احترام به حقوق سایرین (اخلاق)، تواضع و فروتنی در روابط اجتماعی و همدلی و همبستگی با سایر افراد جامعه قابل تعریف است. مددکاران اجتماعی متخصصین حفاظت از سلامت اجتماعی اند که مهربانی اجتماعی یکی از مفاهیم مهم و اساسی در تحقق سلامت اجتماعی است.

بر همین اساس نیز در سالهای اخیر برنامه های متعددی در نکوداشت اساتید، پیشکسوتان و محققین حوزه سلامت اجتماعی و مددکاری اجتماعی برگزار شده و از هر برنامه ای که برای تحقق این هدف کمک کند به انحاء مختلف حمایت و به آن کمک شده است.

روز گذشته، چهارشنبه ۲۲ آبانماه ۹۸،  آیین نکوداشت “دکتر سیف اله سیف اللهی” یکی از اساتید برجسته و مستقل حوزه علوم اجتماعی با همت برخی از دانشجویان ایشان که بسیاری از آنان اکنون خود مدرس یا محقق در گرایش های مختلف علوم اجتماعی یا مددکاری اجتماعی اند برگزار گردید. دکتر سیف اللهی، زاده روستای ننه کران از توابع شهرستان نمین در استان اردبیل، فارغ التحصیل جامعه شناسی از دانشگاه میشیگان و دارای فوق دکتری جامعه شناسی توسعه از انگلستان است. وی بیش از ۱۵ سال در یکی از مهمترین دانشکده های علوم اجتماعی کشور (دانشگاه علامه طباطبائی) در دهه ۶۰ و ۷۰ رییس دانشکده بود و تدریس می کرده و پس از آن نیز در دانشگاه های آزاد اسلامی و پژوهشکده های متعدد در حوزه توسعه اجتماعی فعالیت کرده است. برخی از دانشجویان ایشان که عموماً از فارغ التحصیلان دهه شصت دانشگاه علامه و ۷۰ دانشگاه آزاد اسلامی بودند ایده این مراسم را مطرح کردند و آنرا به اجرا درآوردند.

علاوه بر انجمن مددکاران اجتماعی ایران، انجمن جامعه شناسی ایران، معاونت اجتماعی شهرداری تهران و دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علامه طباطبائی نیز از حامیان این برنامه بودند. رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز تمام قد از اجرای این برنامه حمایت کد.

در این برنامه که در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران برگزار شد، جمع کثیری از دانشجویان سابق و همکاران فعلی یا سابق دکتر سیف اللهی و جمعی از مسئولین استان اردبیل از جمله نماینده ولی فقیه در استان، شهردار شهرستان نمین (اردبیل) حضور داشتند. برخی از حاضرین از شهرهای مختلف کشور برای شرکت در این برنامه به تهران آمده بودند که تعجب و تشکر استاد را در پی داشت.

خانه اندیشمندان علوم انسانی مانند همیشه برای تقدیر از اساتید علوم انسانی پیش قدم بود و این بار دانش آموختگان علوم اجتماعی را در انجام این سنت نیکو با همه توان همراهی نمود.

دکتر مزینانی، رئیس فعلی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی نیز از جمله افرادی بود که ضمن حضور در این برنامه درباره آثار نیکویی که از دوران ریاست دکتر سیف اللهی در این دانشکده بر جای مانده و بی مهری هایی که در حق ایشان در آن زمان انجام شده بود سخن گفت.

دکتر موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و دبیر مراسم، آیین پسندیده تجلیل از اساتید در زمان حیاتشان را یکی از نیک رفتاری های دوران معاصر دانست که می تواند بخشی از ناملایمات جامعه را التیام دهد. وی همچنین دکتر سیف اللهی را نماد یک استاد دقیق و سخت گیر ولی قابل احترام در دانشگاه و یک محقق برجسته و دغدغه مند در حوزه علوم اجتماعی دانست که می توانند برای جوانترها یک الگوی قابل اتکا باشد.

پرتو علوی شوشتری، یکی از پایه گذاران این مراسم که فارغ التحصی علوم اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبائی و از دانشجویان سابق استاد سیف اللهی است نیز با خواندن متنی ادبی به برخی از ویژگی های ایشان در دوره تدریس اشاره کرد و برگزاری این مراسم را نه جبران زحمات و خدمات که نشان دادن قدرشناسی دانشجویان عنوان کرد.

شعرخوانی به زبان آذری، خاطرات از سخت گیری های کلاس درس و یادآوری لحظاتی از سفرهای علمی دهه ۶۰ دانشکده از دیگر سخنانی بود که ارائه شد و با تشویق و همراهی حاضرین همراه بود. اجرای آواز زنده فارسی  و کردی و پخش دو کلیپ از زندگی استاد به شور و شوق و هیجان این مراسم افزوده بود. لحظاتی که دکتر سیف اللهی در سخنرانی اش به تلخ و شیرین بودن آنها اذعان کرد و پس از مراسم گفت “اگرچه یادآور سختی های کار بود اما همه دلخوری هایم را برد.”

در بخش دیگری از این مراسم، از کتاب مجموعه یادداشت های مراسم رونمایی شد که حاوی یادداشت های همکاران، دانشجویان و برخی از اعضای خانواده ایشان درباره خصال شخصیتی و حرفه ای این استاد علوم اجتماعی است. در رونمایی از این کتاب نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و برخی از اساتید مددکاری اجتماعی و جامعه شناسی حضور داشتتند.

دیدار همکلاسی هایی که برخی از آنها بعد از ۲۰ سال یکدیگر را دوباره ملاقات کرده بودند و اشک ها و لبخندهای دانشجویان سابق و خانواده دکتر سیف اللهی لحظات ناب و به یاد ماندنی ایجاد کرده بود.

مراسم نکوداشت در ساعت ۲۰ با گرفتن عکس یادگاری و خوردن کیک یادبود به پایان رسید.

انجمن مددکاران اجتماعی ایران بار دیگر از بانیان و برگزار کنندگان این اقدام پسندیده تسکر می نماید و ضمن آرزوی سلامت و عزت برای این استاد فرهیخته، سایر فعالان حوزه اجتماعی را به انجام اقدامات مشابه در نکوداشت معلمان برجسته این حوزه تشویق می نماید.

-روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران

تصاویر/