ابلاغ آیین‌نامه فوریت‌های اجتماعی برای کاهش کودک‌آزاری

 

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

کودکان در هر جامعه‌ای به عنوان گرانبهاترین سرمایه‌ها محسوب می‌شوند که چرخ پیشرفت آینده هر کشور بر‌اساس تلاش، توانایی و مسئولیت‌پذیری آن‌ها خواهد چرخید، از این رو توجه به رعایت حقوق آن‌ها و فراهم آوردن آموزش‌های لازم به همراه خانواده برای کودکان امری ضروری به نظر می‌رسد.

ایران: سمیه بهمنی / این در حالی است که محرومیت از تحصیل، حضور در خیابان و کار در محیط‌های غیر‌ایمن که به نوعی تعرض به حقوق کودکان و کودک‌آزاری است، در حال حاضر بیشتر جوامع را با مشکل مواجه کرده است. بنابراین با توجه به جایگاه و حقوق کودکان در دین مبین اسلام باید در سایر زمینه‌ها از جمله بهداشت و سلامتی، دسترسی به خدمات اجتماعی و تحصیلی و تقویت آموزش‌ها به والدین به منظور پرورش فکری کودکان اقدامات مطلوبی انجام شود و توجه دستگاه‌های مربوطه در همه حوزه‌ها به ویژه بحث اجتماعی و حمایت همه‌جانبه از کودکان در معرض آزار و آزار‌دیده و همچنین کودکان بدسرپرست معطوف شود.

نگهداری ۸۰درصد از کودکان بدسرپرست در مراکز شبانه روزی بهزیستی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی درباره بحث کودک‌آزاری در کشور می‌گوید: به‌طور کلی هر رفتاری که از نظر جسمی، روانی و اجتماعی کودک را تحت تاثیر قرار دهد به نوعی کودک‌آزاری تلقی می‌شود.

سیدحسن موسوی چلک با بیان این‌که بحث کودک‌آزاری در سطوح مختلف پیشگیری یکی از وظایف سازمان بهزیستی است، می‌افزاید: البته در زمینه پیشگیری علاوه بر این‌که سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش سهم بیشتری را ایفا می‌کنند رسانه‌ها هم سهم قابل توجهی دارند که باید تا آنجا که ممکن است نقش‌آفرینی کنند.

وی تاکید می‌کند: به هر حال مهدکودک ها، مدارس و مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به دلیل این‌که بیشترین گروه کودکان را زیر پوشش دارند، وظایف بیشتری را بر عهده دارند.

موسوی چلک با اشاره به بحث اورژانس اجتماعی در کشور می‌گوید: همان طور که در زمینه مداخلات بیشترین اقدامات بر عهده سازمان بهزیستی است بنابراین طرح اورژانس اجتماعی هم با توجه به بحث کودک‌آزاری از سوی این سازمان راه‌اندازی شده است. رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می‌افزاید: همچنین در مراکز نگهداری کودکان که به صورت شبانه‌روزی فعال هستند، در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کودکان بدسرپرست نگهداری می‌شوند و علاوه بر این نگهداری بلندمدت از کودکان بدسرپرست که والدین آن‌ها صلاحیت سرپرستی آن‌ها را ندارند به منظور جلوگیری از موضوع کودک‌آزاری در کشور است انجام می شود و قوه قضاییه و نیروی انتظامی هم کمک قابل توجهی در این زمینه با این سازمان داشته‌اند.

بهزیستی محوری ترین سازمان در حمایت از کودکان
موسوی چلک خاطرنشان می‌کند: طبیعتاً محوری‌ترین سازمان در بحث حمایت از کودک در قانون، تشکیل سازمان بهزیستی و بحث حمایت از کودکان است که در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی هم به بحث حمایت از کودکان و به‌خصوص کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست تاکید و تسریع شده است. وی به آمار کلی در بحث کودک‌آزاری اشاره می‌کند و می‌افزاید: به دلیل این که کودک‌آزاری انواع مختلف دارد، بنابراین در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه در دسترس نیست و فقط افرادی که به مراکز مراجعه می‌کنند، ثبت می‌شوند که بیشتر کودک‌آزاری‌ها هم جسمی است و کودک‌آزاری‌های عاطفی، غفلت و جنسی مواردی است که به ندرت گزارش می‌شود.

وی با بیان این که بسیاری از مردم از مصادیق کودک‌آزاری‌های عاطفی بی‌اطلاع هستند، تصریح می‌کند: طبیعتاً کودک‌آزاری‌ جنسی، آثار روانی هم بر کودک خواهد داشت اما به علت آگاهی نداشتن مردم در این باره بیشترین آزارهای مربوط به کودکان حول کودک‌آزاری‌ جسمی گزارش می‌شود. این مسئول با اشاره به این که در بحث کودک‌آزاری جنسی هم گزارشی ارائه نمی‌شود، می‌گوید: به دلیل این که بیشترین کودک‌آزاری از سوی اطرافیان مورد اعتماد کودک اتفاق می‌افتد، بنابراین برای حفظ آبرو در این باره هم ارائه گزارش‌ها و آمار آن بسیار کم است و به عبارت دیگر می‌توان گفت بر کودک‌آزاری جنسی سرپوش نهاده می‌شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به اقدامات سازمان بهزیستی در زمینه کاهش کودک‌آزاری اشاره می‌کند و می‌گوید: این سازمان با راه‌اندازی اورژانس اجتماعی که آ‌یین‌نامه آن هم در سال گذشته در دولت مصوب شده است، به منظور رسیدگی به موضوعاتی از این قبیل وارد عرصه شده که توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده است. موسوی چلک تاکید می‌کند: بحث کودک‌آزاری همیشه در جامعه و در میان خانواده‌ها مشاهده می‌شده اما توجه جدی به این آسیب اجتماعی در سال ۷۸ با راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در کشور آغاز شده است.

منبع: سایت خبری قطره