اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در تمام مهدهای کودک

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در تمام مهدهای کودک خبر داد.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ محمد نفریه در همایش بزرگداشت روز کودک با تشریح خدمات سازمان بهزیستی در حوزه کودکان و نوجوانان با اعلام پوشش ۶۵۰ هزار کودک در مهدهای سازمان بهزیستی کشور اظهارکرد: یکی از فعالیت‌های این سازمان توسعه مهدکودک در روستاها و مناطق آسیب خیز شهری است و در این راستا هفت هزار روستا مهد ایجاد شده است که سهم شهریه حداقل ۴۰ هزار نفر از کودکان خانواده‌های کم درآمد پرداخت می‌شود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سازمان بهزیستی در ۴۹۰ مرکز خود بیش از ۹۷۰۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست را تحت پوشش خود دارد.

نفریه در ادامه از ارائه یک وعده غذای گرم در طول هفته به ۱۵۰ هزار کودک در روستا مهدها خبر داد و گفت: این امر سبب رفع سوء تغذیه در بیش از ۵۰ هزار کودک شده است.

وی در ادامه بر لزوم آگاه سازی جامعه در راستای شناسایی توانمندی‌های کودکان معلول تاکید کرد و گفت: این امر یکی از خدمات سازمان بهزیستی است، ضمن اینکه در مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی به معلولان ذهنی، جسمی، حرکتی، حسی و مراکز ارائه خدمات به کودکان مبتلا به اختلالات نافذ رشد (اوتیسم) خدمات ارائه می‌شود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه از اجرای برنامه آموزش مهارتهای زندگی برای ۲ میلیون کودک و نوجوان خبر داد.

نفریه در ادامه با اشاره به اجرای طرح‌های پیشگیری از معلولیت در نوزادان و کودکان گفت: در سال گذشته ۷۸۹ هزار کودک در طرح غربالگری شنوایی و ۲ میلیون و ۱۸۷ هزار کودک در طرح آمبلیوپی (پیشگیری از تنبلی چشم) شرکت کرده‌اند.

وی اضافه کرد:‌ در راستای ارائه خدمات به کودکان و پیشگیری از کودک آزاری، خط تلفن اورژانس اجتماعی و خدمات سیار اورژانس ۱۲۳ و مراکز مداخله در بحران فعال هستند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه با تشریح استراتژی‌های این سازمان در رابطه با کودکان عنوان کرد: از این جمله می‌توان به تامین نیازهای اولیه کودکان با تاکید بر رویکرد رشد و تکامل همه جانبه کودکان، گسترش آموزش جامعه هدف، اصلاح و تدوین قوانین و مقررات در راستای توانمندسازی و حمایت، توسعه طرح‌های آگاه سازی عمومی و افزایش مهارتهای زندگی، گسترش برنامه‌های اجتماع محور، گسترش سازمان‌های غیر دولتی و گروه‌های همیار اشاره کرد.

نفریه ادامه داد: توسعه شبکه خدمات با اولویت مناطق کم برخوردار و در حال توسعه، تغییر رویکرد از حمایتی به بیمه‌ای، توسعه تعاملات بخشی، بین بخشی و بین‌المللی، توسعه بانک اطلاعات خدمات و خدمت گیرندگان با استفاده از فناوری‌های نوین و توسعه استفاده از توان و ظرفیت بخش غیردولتی از دیگر استراتژی‌های سازمان بهزیستی در حوزه کودکان است.

منبع: ایسنا

کد خبرنگار: ۷۱۴۲۷