اجرای موفق طرح فوریتی ساماندهی متکدیان در مناطق آسیب‌خیز پایتخت

فقر
فقر

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از پایان دور اول طرح فوریتی شناسایی و جذب متکدیان در مناطق آسیب خیز ۲۲گانه شهر تهران خبرداد.

به گزارش روابط عمومی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، دکتر رضا جهانگیری‌فر اظهارکرد: طرح‌های فوریتی به منظور مهار،کنترل ، کاهش آسیب‌های اجتماعی وهمچنین پاکسازی نقاط آسیب‌زای شهر تهران از حیث وجود آسیب‌دیدگان اجتماعی بویژه متکدیان، چند سالی است که در ایام مختلف سال اجرا  می‌شود.

وی ادامه داد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته مرحله اول طرح فوریتی از ۲۵ خرداد تا ۲۵ تیرماه ۹۲ به مدت یک ماه در همه پهنه‌ها و مناطق اجرایی شد که خوشبختانه نتایج خوبی هم بدنبال داشت.

دکتر جهانگیری فر ، تدوین طرح اجرایی و فعال سازی ساختار عملیاتی اجرای طرح،شناسایی نقاط حضور و تجمع متکدیان در مناطق ۲۲گانه و همچنین نا امن سازی و پاکسازی مناطق آسیب خیز از وجود متکدیان را از محورهای اصلی اجرای این طرح بر شمرد وتصریح کرد:دراین مدت یک ماهه ۷۶۸ واحدگشتی شناسایی و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی در دو شیفت اجرایی صبح و عصر در محدوده‌های پر تجمع و تردد شهروندان به گشت‌زنی مشغول بودندکه نتیجه این گشت‌زنی افزایش۳۰ درصدی جمع آوری متکدیان نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه همچنین یادآور شد: به منظور کنترل و نظارت بهینه بر فعالیت واحدهای مذکور و همچنین رصد دقیق وضعیت اجرایی طرح هم ۴۱ واحد کنترل و نظارت متشکل از کارشناسان فوریت‌های اجتماعی ایجاد و راه اندازی شد.

وی در تشریح دستاوردهای اجرای این طرح فوریتی هم اظهار کرد: این طرح  سبب هم‌افزایی بین بخشی و درون معاونتی با واحدهای اجرایی در طول مدت زمان اجرای این طرح شد .همچنین به غیر از پاکسازی و نا امن‌سازی فضای بصری محدوده اجرایی از حیث وجود متکدیان ،تعامل بیشتر با نهادهای همتا در بحث ساماندهی و اجرای طرح همچون بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) را نیز بدنبال داشت.

جاگیری با یادآوری برخی مشکلات اجرایی این طرح هم بیان کرد: ترخیص زود هنگام برخی مددجویان متکدی بر اساس حکم قضایی صادر شده ، عدم همکاری مطلوب و موثر استانداری درجذب ، پذیرش و ساماندهی اتباع متکدی ، ظرفیت محدود مراکز ساماندهی و…. از عمده ترین مشکلات اجرایی این طرح بود.

وی بااشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی به شهروندان برای کمک به واحدهای گشتی نیز تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی شهروندان، حس نوعدوستی و کمک به همنوع و  اطلاع رسانی ناکافی در مورد فعالیت های واحدهای گشتی فوریتی،ما در اجرای طرح ها و برنامه های گشتی ،گاه با عکس العمل مردم در زمان جذب و انتقال مددجویان جامعه هدف مواجه ایم که این مهم لزوم اطلاع رسانی بیش از پیش به همشهریان و هموطنان را نمایان می کند.

منبع: شهر خبر