از توجه بیش از حد و افراط در محبت ورزیدن به کودکان طلاق خودداری شود

کودک
کودک

یک مددکار اجتماعی با تاکید بر خودداری کردن خانواده‌ها و مربیان مدارس از توجه بیش از حد و محبت ورزیدن به کودکان طلاق، اظهار کرد: همسرانی که از یکدیگر جدا می‌شوند باید بدانند به عنوان پدر و مادر همچنان مسئولیت کودک خود را بر عهده دارند.

نازنین عین‌الیقین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر ضرورت ایجاد محیط حامی برای همه کودکان جامعه، اظهار کرد: تمامی اعضای جامعه درقبال کودکان موظف هستند. والدین، خانواده و مسئولان مدرسه نباید تفاوتی بین کودکان طلاق با سایر بچه‌ها قائل شوند و یا در برخورد با آنها در مقایسه با دیگران نوع دیگری رفتار کنند.

وی با بیان اینکه نگاه کردن به چشم یک قربانی به کودکان طلاق اشتباه است، افزود: بچه‌ها هیچ گناهی ندارند که در خانواده‌هایی به دنیا آمده‌اند که از هم پاشیده می‌شوند. لذا والدین باید بدانند به رغم جدا شدن از یکدیگر یک موضوع مشترک میانشان وجود دارد و آن هم فرزند این خانواده است و باید تمام وظایفی را که در قبال این کودک دارند انجام دهند.

این مددکار اجتماعی اضافه کرد: والدین باید بدانند به عنوان پدر و مادر همچنان مسئولیت کودک خود را بر عهده دارند و برای پیشگیری از بروز مشکلات آتی برای فرزند خود لازم است گاهی مواقع فضاهای مشترکی را با حضور تمام اعضا فراهم کنند.

عین‌الیقین یادآور شد: اطرافیان کودکان طلاق همچون مادربزرگ و پدربزرگ آنها نباید بین این بچه‌ها با سایر کودکان تبعیض قائل شوند یا به این دلیل در محبت ورزیدن به آنها زیاده‌روی کرده یا از اشتباهاتشان صرف نظر کنند، این دسته از بچه‌ها باید روال زندگی عادی را طی نموده و همانند دیگران به آنها محبت شود.

وی پیشگیری از بوجود آمدن خلاء عاطفی را مهمترین نکته در برخورد با کودکان خانواده‌های طلاق گرفته عنوان کرد و گفت: پدر و مادر نقش بسیار پررنگی در تربیت و زندگی آینده این بچه‌ها دارند. اگرچه کودکان حق بازی کردن دارند اما نباید بیش از حد به آنها توجه شود.

عین‌الیقین در پایان به همسرانی که از یکدیگر جدا می‌شوند توصیه کرد: هرگز پیش فرزند خود از یکدیگر بدگویی نکنید چرا که با این کار ممکن است وی را کودکی باج‌گیر بار آورید. بهره‌گیری از مشاور، روانشناس و مددکار همچنین مشورت با آنها برای برخورد با کودکان طلاق و انجام اقدامات لازم به‌منظور کنار آمدن آنها با موضوع جدایی کمک کننده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا