از گسترش برنامه‌های کاهش آسیب تا واگذاری ۴ هزار واحد مسکونی به مددجویان

دکتر همایون هاشمی
دکتر همایون هاشمی

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در۱۰۰ روزه گذشته اقداماتی چون گسترش برنامه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی،واگذاری ۴ هزار واحد مسکونی و همچنین طرح مراقبین خانگی در منزل انجام شده است، گفت: فعالیت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد مطلوبی برخوردار بوده است.

همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص عملکرد سازمان بهزیستی کشور در زمان ۱۰۰ روزه دولت تدبیر و امید به موضوع آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی از طریق تجهیز و تقویت برنامه فوریتهای اجتماعی صورت می‌گیرد و در این راستا در سال جاری، ۱۰۰ دستگاه ون خریداری و در سطح کشور توزیع شده است.

وی تصریح کرد:آمار پایگاه‌های اجتماعی سیار از سال ۸۷ تاکنون ۱۹۸ دستگاه بوده که با اضافه شدن ۱۰۰ دستگاه در ماههای اخیر، این رقم به ۲۹۸ دستگاه رسیده است و وظیفه این واحد ارائه خدمات اجتماعی و روانی در مواقع ضروری و به صورت سیار است.

هاشمی گفت: ساماندهی کودکان خیابانی بر اساس ماده واحده لایحه  تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب ۱۳۵۹ نیز از سال ۱۳۷۸ آغاز و در حال حاضر با ۳۷ مرکز دولتی و غیر دولتی در سطح مراکز استانها فعال است و در بازه زمانی ۱۰۰ روزه تعداد یک هزار  نفر از این کودکان سازماندهی شده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: توسعه کلینیکهای مددکاری اجتماعی با رشد ۱۸۷ درصدی در سال جاری با هدف ایجاد دسترسی آسان به خدمات اجتماعی نیز از جمله خدمات این سازمان در حوزه اجتماعی است.

هاشمی بیان داشت:به منظور ارتقاء توانمندی جامعه هدف و توانا سازی افراد بارویکرد جدید، ارزیابی توانمندی جامعه هدف و تدوین برنامه توانمندسازی برای آنهاصورت گرفته، لذا در این راستا در ۲۵ استان پوشش صد در صدی صورت گرفته است.

وی افزود:با استفاده از بستر فرهنگی و جهت تقویت بنیه اعتقادی و ارزشی فرزندان تحت پوشش، جشنواره فرهنگی و ورزشی برای ۵ هزارنفر در گروه‌های سنی زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال باموفقیت اجرا شد. آموزش و ارتقاء دانش و مهارت مربیان مهدهای کودک جهت ارائه خدمات مطلوب به کودکان به صورت صد در صد انجام شده است .

هاشمی در ادامه به فعالیت‌های سازمان متبوع خود در حوزه توانبخشی اشاره و بیان کرد: برنامه شناسایی ۴۴۰۰۰ نفر از معلولان در مناطق روستایی در قالب طرح CBR انجام و این طرح با رشد و موفقیت صد درصدی به پایان رسیده است. ارائه خدمات مراقبتی و توانبخشی در منزل توسط مراقبین آموزش دیده از دیگر فعالیت‌های این سازمان در بازه زمانی ۱۰۰ روزه بوده است که این طرح با رشد ۴۷ درصدی ۱۶۰۰ نفر از معلولان را در ۱۰ استان پوشش داده است. با توجه به رشد شیوع و بروز اختلالات طیف اتیسم و تشخیص و اعمال برنامه‌های مداخله‌ای در سنین پائین، طرح غربالگری این اختلال به صورت پایلوت آغاز و با موفقیت صد درصدی صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به فعالیت انجام شده در حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات مالی موردی به منظور پیشگیری از معلولیت‌ها شامل مشاوره ژنتیک ، غربالگری شنوایی و بینایی باتحقق اهداف بصورت صددرصدی انجام و به منظور درمان و بازتوانی اعتیاد،  استمرار و ارائه خدمات اجتماعی و حمایتی، این طرح، با۲۶۰ درصد محقق شده است.

وی اظهار داشت:از دیگر سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان در این زمینه تداوم برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد با تحقق ۱۲۰ درصدی بوده است. برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد در محلات شهر و روستا و محیط‌های کار با موفقیت انجام و پوشش ۱۶۷ در صدی داشته است. به منظور حمایتهای پس از ترک اعتیاد نیز با ارائه خدمات اشتغال، مسکن، و توانمند سازی با رشد  ۱۰۷  درصدی انجام شده است.

هاشمی بیان داشت: با حمایت از مراکز مشاوره روان شناختی در مناطق کمتر برخوردار امکان دسترسی آحاد جامعه را به خدمات روان شناختی فراهم و این برنامه با رشد ۹۸ درصدی به انجام رسیده است. حمایت از افراد و خانواده‌های مبتلا به ایدز در قالب عضویت این افراد در باشگاه مبتلایان به ایدز از خدمات درمانی، اجتماعی و مالی برخوردار می‌شوند و تعداد ۱۰۰ نفر در بازه زمانی اخیر تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به حوزه مشارکتهای مردمی به طرحهای فعال در این حوزه اشاره کرد و گفت: تامین مسکن معلولان و مددجویان با تحقق ۸۵ درصدی (از ۴۰۰۰ واحد ۳۴۰۰ واحد)آماده شده است.

وی افزود:توسعه بخشهای غیردولتی در حوزه رفاه از طریق صدور پروانه و مجوز فعالیت انجام می‌شود که در این مدت با صدور ۵۰۰ مجوز این امر محقق شده است.

هاشمی تصریح کرد: به منظور پرداختن به امر اشتغال مددجویان با تشکیل بانکهای اطلاعاتی لازم برنامه ریزی در جهت اشتغال آنها صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان خاطر نشان کرد:مشارکت مردم در برنامه‌های اجتماعی در قالب طرحهای مختلف از جمله با جذب داوطلبان متخصص با رشد ۷۱ درصد و جذب کمکهای مالی مردم با رشد ۸۵ درصد صورت گرفته است ضمن اینکه فعالیت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد مطلوب برخوردار بوده است.
منبع: خبرگزاری فارس