استفاده از خدمات بهزیستی نیاز همگانی/ حقی که خودمان ضایع می‌‌کنیم

سازمان بهزیستی
سازمان بهزیستی

یزد – خبرگزاری مهر: امروزه استفاده از خدمات بهزیستی بیش از پیش به یک نیاز همگانی تبدیل شده اما هنوز جای خالی فرهنگ‌سازی در این زمینه احساس می‌شود و به نظر می‌رسد استفاده از خدمات بهزیستی به نحو مطلوب، بیش از همه نیازمند فرهنگ‌سازی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، “پیشگیری مهمتر از درمان است”؛ جمله ای است که سالها در ایران رواج پیدا کرده و اغراق نیست اگر بگوییم تبدیل به یکی از ضرب المثل های زبان کهن فارسی شده است.

این امر مهم در بسیاری از ادارات و نهادها یک واحد مجزا دارد و به فراخور وظیفه و هدف سازمان، فعالیت ها و طرح هایی را نیز انجام می دهد.

در گفتگو با رئیس اداره بهزیستی ابرکوه، اهم فعالیت های دفتر پیشگیری اداره بهزیستی ابرکوه را جویا شدیم.

قاسم موحدی اظهار داشت: دفتر پیشگیری سازمان بهزیستی در چهار حوزه مشاوره، اعتیاد، پیشگیری از معلولیت ها و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می کند.

پیشگیری در سه سطح انجام می شود

این مسئول افزود: اساس فعالیت ها و برنامه های این واحد پیشگیری در سه سطح است که سطح اول آگاه سازی و اطلاع رسانی است و بیشتر به ارائه کارگاه ها و فعالیت های آموزشی می پردازد. سطح دوم، توانمند سازی است و به کسانی اختصاص دارد که آسیب هایی دیده اند و باید  با اقداماتی به زندگی عادی برگردند.

وی یادآور شد: پیشگیری سطح سوم که اختصاص به کاهش و کنترل آسیب دارد، بدین معناست که اقداماتی صورت خواهد گرفت تا علاوه بر اینکه افراد آسیب دیده کمتر در معرض خطر باشند، سطح آسیب نیز افزایش پیدا نکند و کم کم از شدت آن کاسته شود.

۸ مرکز مشاوره در ابرکوه فعالیت می کنند

موحدی ادامه داد: بر همین اساس و با پیروی از همین خط مشی واحد پیشگیری بهزیستی ابرکوه با کمک بخش خصوصی مراکز و مؤسساتی را راه اندازی کرده است تا بتوانند در سطح شهرستان فعالیت های پیشگیرانه را ساماندهی کنند.

ایجادسه مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی، یک مرکز مشاوره پزشکی ژنتیکی، یک مرکز اقامتی درمانی میان مدت اعتیاد (کمپ) و سه مؤسسه پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله این اقدامات است.

استفاده از خدمات بهزیستی یک نیاز همگانی است/ لزوم توجه به فرهنگ سازی

این کارشناس با اشاره به اینکه مردم ابرکوه با خدمات بهزیستی آشنایی ندارند، گفت: جمعیت حدود ۵۰ هزار نفری شهرستان ابرکوه هنوز نه به طور کامل از خدمات تقریبا رایگان و نیمه رایگان پیشگیری بهزیستی اطلاعی دارند و نه هنوز توانسته اند از این خدمات در راستای بهتر ساختن زندگی خود استفاده کند و تلاش می کنیم که با استفاده از ظرفیت رسانه ها در این راستا گام برداریم.

وی تأکید کرد: نکته مهم در بحث ارائه خدمات پیشگیرانه این سازمان لزوم توجه به فرهنگ سازی در جامعه برای استفاده از این خدمات است زیرا بهزیستی یکی از سازمان هایی است که برنامه ها و فعالیت هایش از قبل از تولد تا سنین پیری را پوشش می دهد و کمتر کسی را می توان یافت که نیازمند خدمات آن به ویژه در بخش پیشگیری نباشد.

رئیس اداره بهزیستی ابرکوه خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی در بین کلیه اقشار و سنین جامعه باعث می شود که تمامی آحاد جامعه به طور یکسان و مساوی از خدمات این مراکز بهره مند شوند.

خدمات پیشگیرانه بهزیستی ابرکوه تشریح شد

موحدی به طور خلاصه به خدمات پیشگیرانه اداره بهزیستی ابرکوه نیز اشاره کرد.

وی اظهار داشت: فعالیت های پیشگیری بهزیستی ابرکوه در سه قسمت انجام می شود که قسمت اول طرح های غربالگری بینایی و شنوایی برای معاینه و تشخیص نارسایی های آن در کودکی است تا در زمان طلایی درمان مداخلاتی صورت بگیرد و از معلول شدن آنها جلوگیری کند و دو طرح پیشگیری از تنبلی چشم ویژه معاینه چشم کودکان ۳ تا ۶ سال و غربالگری شنوایی برای معاینه گوش نوزادان در بدو تولد از جمله طرح های این حیطه است.

وی افزود: قسمت دوم برنامه ها نیز طرح های آموزشی است که شامل آموزش های مهارت های زندگی از سنین پیش دبستان تا میانسالی، آموزش پیش از ازدواج ویژه مجرد های در آستانه انتخاب همسر، آموزش زندگی خانواده ویژه زوجین، آموزش پیشگیری از معلولیتها ویژه زنان جوان در آستانه بارداری و زنان و مردان ۴۵ سال به بالا و آموزش پیشگیری از اعتیاد ویژه کلیه سنین است.

موحدی گفت: بخش سوم از فعالیت های پیشگیرانه نیز مشاوره های تخصصی در زمینه ژنتیک و مسائل و مشکلات فردی، اجتماعی و خانوادگی است که در مراکز مخصوص به خود انجام می شود.

حق فرزندانمان را ضایع نکنیم

آمار نگران کننده آسیب های اجتماعی و معلولیت ها باید امروز مردم را بیش از هر زمان دیگری به سمت استفاده از مشاوران سوق دهد و این امر باید از سوی مردم جدی تر گرفته شود.

آینده فرزندانمان تنها با بهره گیری از نظرات کارشناسی آینده ای روشن خواهد بود و این درحالی است که به گفته مسئولان هنوز در این زمینه راهی طولانی در پیش داریم.

اگر باور داریم که فرزندانمان نیازمند زندگی سالم هستند باید به خدمات مشاوره ای به چشم یک ضرورت بنگریم و این حق را از انان دریغ نکنیم.

منبع: خبرگزاری مهر