باید بدنبال فرهنگسازی و فعالیت های آموزشی درحوزه کسب و کار باشیم

حسین زارع صفت
حسین زارع صفت

مدیرعامل سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: نگاه اجتماعی مدیریت شهری به نیازهای شهروندان سبب افزایش اعتماد اجتماعی می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان رفاه ،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران حسین زارع صفت در برنامه صبحگاهی «حرف حساب» شبکه یک سیما با بیان این مطلب افزود: این که شهرداری در کنار سایر موضوع های کالبدی شهری بدنبال پاسخگویی به نیازهای اجتماعی شهروندان است ظرفیت مثبتی است که خوشبختانه بازخورد مردمی مناسبی هم داشته است.

وی ادامه داد: کسب و کار خانگی و توسعه آن یکی از ضروریت هایی است که خوشبختانه مجلس و دولت در سنوات گذشته و در قالب قانونی آن را دنبال کرده است.

مدیرعامل سازمان رفاه همچنین تصریح کرد:خوشبختانه خروجی این قانون در سطح پایتخت هم منجر به راه اندازی خانه های کار آفرینی در ۳۷۵ محله شهر تهران شد تا این خانه ها مکانی برای مراجعه،یاری،راهنمایی و مشاوره متقاضیان حوزه اشتغال و کارآفرینی باشد و زمینه آموزش و مهارت آموزی را نیز برای انها فراهم کند.

زارع صفت ادامه داد:موضوع کسب و کار و همچنین مبحث اشتغالزایی هم یکی از موضوع های اجتماعی مهم در شهرداری تهران است چراکه با توسعه کسب و کار و اشتغال،نه تنها بسیاری از مشکلات خانواده و به تبع آن اجتماع حل می شود بلکه به عنوان عامل اصلی در پیشگیری از بروز و ظهور آسیب های اجتماعی در سطح جامعه هم نقش پررنگی دارد.

وی با بیان اینکه در بخش کارآفرینی و توسعه حوزه کسب و کار ،اقشار آسیب دیده،در معرض آسیب و همچنین نیازمند در اولویت قرار دارند تصریح کرد:با این نگاه سعی شده که برطبق اولویت بندی ها،زنان سرپرست خانواده با همکاری ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران واردپروسه توانمندسازی و مهارت آموزی می شوند و حتی می توانند از خدمات مازاد مثل بیمه،وام بانکی،ثبت در بانک اطلاعاتی و همچنین عرضع محصولاتشان در فروشگاه های شهروند هم بهره مند شوند.حتی در مواقعی اگر محصولاتشان با کیفیت قابل قبولی تولید شود امکان صدور به خارج از کشور هم برای آنان مهیا خواهد شد.
زارع صفت ادامه داد:اما گروه های دیگر که شهروندانی هستند که با مراجعه به محلات و خانه های کار افرینی، طرح های کارآفرینی خودرا ارایه می دهند،در دوره های مهارت آموزی شرکت می کنند و بعد از تایید طرح و اعلام به سازمان رفاه،با توجه به ظرفیت منطقه،فضایی با قیمت کم و یا حتی در برخی مواقع رایگان به مدت یکسال در اختیار آنها قرارداده می شود.

وی یادآورشد:حتی با ارایه تسهیلات هم شرایط را برای خرید لوازم مایحتاجشان در این طرح کارآفرینی مهیا می کنیم.

پایدارسازی اشتغال،موضوع مد نظر مدیران شهری

مدیرعامل سازمان رفاه در بخش دیگری از این گفت وگوی زنده به موضوع عرضه کالاهای تولید شده هم اشاره کرد و گفت: عرضه در بازارچه های کسب و کار یکی از اشکال و ظرفیت های عرضه کالاست ولی نیاز است که این محصولات تولیدی برای کوتاه شدن دست واسطه ها  و ضرر و زیان کمتر تولید کننده، ساماندهی شوند.
زارع صفت افزود: بنابراین پایدارسازی اشتغال،مبحث مهم دیگری است که مد نظر مدیریت شهری قرار گرفت.
وی با بیان این که از سال گذشته برای این پایدارسازی رویکرد تازه‌ی در نظر گرفته شد هم  اظهار کرد: تشکیل تعاونی های کسب و کار محلی، رویکرد تازه شهرداری تهران بود که خوشبختانه در سال گذشته توانستیم ۱۴۰تعاونی کسب و کار محلی را در محلات ساماندهی کنیم وبه ثبت برسانیم تا این تعاونی ها از خدمات ویژه مطرح شده در قانون تعاونی ها ، بهره مند شوند.
وی در مورد امکانات و شرایط استفاده از بازارچه ها هم اظهار کرد:نگاه اقتصادی و درامدزایی از بازارچه ها در  شهرداری وجود ندارد زیرا نه تنها این بازارچه ها بلکه افرادی که از آن استفاده می کنند ظرفیت درامدزایی کلان را ندارند.
زارع صفت افزود: ما ۳گروه بازارچه؛دایمی،موقت و البته موضوعی(موردی) برای ارایه محصولات کارآفرینان برپا کرده ایم که برای استفاده از ظرفیت ،نیاز است کارآفرینان و صاحبان مشاغل خانگی به مراکز اجتماعی مناطق ۲۲گانه مراجعه کنند،فرم های مربوطه را پر و محصولاتشان را تعریف کنند؛ به عبارتی در دسته بندی مشاغل قرار گیرند.

اشتغالزایی فقط تولید نیست
مدیرعامل سازمان رفاه همچنین تصریح کرد:البته باید به این نکته اشاره کرد که خود اشتغالی فقط تولید نیست بلکه می تواند در قالب های دیگر مثل بازاریابی و یا فروش محصولات دیگران هم تعریف شود که ما برای این گروه نیز فضاهایی در همین بازارچه های دایم(مثل بازارچه های حکیمیه ،جنت،شهر ری و..)و یا بازارچه های مجاور مراکز خدمات اجتماعی در نظر گرفته ایم.

وی تصریح کرد: این گروه از همشهریان باید به این مهم توجه کنند که قطعا عرضه کالای مورد نظرشان دراین مراکز فروش ناامنی شغلی که در عرضه محصولات به صورت دستفروشی وجود دارد را بدنبال نخواهد داشت.

مدیرعامل سازمان رفاه درباره سازماندهی و ساختار دهی صاحبان مشاغل خانگی و کارآفرینان نیز اظهار کرد: تشکیل تعاونی های کسب و کار،تشکیل خوشه های کسب و کار،تشکیل اتحادیه های موضوعی تعاونی ها در قالب یک ظرفیت در حوزه اشتغال شهری و شهروندی به همراه حمایت های مشاوره ای وقانونی و البته ارتباط مستمر بخش دیگری از خدمات ماست.

وی اضافه کرد: ما برای تداوم این خدمات،در هرمنطقه شهرداری یک شورای کارآفرینی تشکیل دادیم تا مباحث و مشکلات حوزه کسب و کار و مشاغل خانگی را مطرح و ساماندهی کنند.

زارع صفت در بخش پایانی این گفت و گو وبا قدردانی از سازمان ها و نهادهایی همچون معاونت خدمات شهری ، ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار؛بسیج علمی کشور، سازمان فنی و حرفه ای و همچنین سازمان های نوسازی و شرکت ساماندهی مشاغل به جمع بندی موضوع کسب وکار پرداخت و تصریح کرد: درحوزه های اقتصاد خانواده،انسجام اجتماعی و البته اقتصاد ملی ،مسئله کسب و کار خانگی میتواند نقش فزاینده ای داشته باشد.در بسیاری از کشورهای موفق دنیا این مسیر طی شده و شهرداری ها هم در قالب اهرم های کمک کننده و بستر ساز ،زمینه توسعه را هموارتر کرده اند که این امر باید در کشور ما هم نهادینه شود.

وی ادامه داد:ما باید بدنبال فرهنگسازی و فعالیتهای آموزشی در این حوزه باشیم .البته شهروندان هم باید در قالب مطالبه از مسئولان شهری ،اجرای این قوانین را خواستار باشند و مدیران شهری هم باید خود را مکلف به پاسخگویی کنند تا انشالله با همکاری همه نهادهای مسئول شرایط بهتر اقتصادی فراهم شود.

منبع: روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران