برگزاری نخستین جشنواره ایده‌های برتر اجتماعی/ زمان: پاییز ۹۲

ایده های برتر اجتماعی
ایده های برتر اجتماعی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از برگزاری نخستین جشنواره ایده‌های برتر اجتماعی در پاییز خبر داد و گفت: کمک به ارتقای مستمر کیفیت زندگی مردم و توسعه شاخص‌های سلامت اجتماعی از جمله موضوعات مهم جشنواره است.

موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس ضمن اشاره به این نکته افزود: این جشنواره با هدف شناسایی ایده‌های جدید در زمینه موضوعات مرتبط با مددکاری اجتماعی،حساس سازی کارشناسان و مسئولان نسبت به امور اجتماعی، بومی کردن ایده‌های اجتماعی در کشور و طرح ایده‌های قابل طرح در جامعه جهانی برگزار می‌شود.

وی همچنین در خصوص ضرورت برگزاری جشنواره ایده‌های برتر اجتماعی ادامه داد:به طور کلی کیفیت زندگی اجتماعی در جامعه به کیفیت اندیشه و ایده‌های آنان بستگی دارد. بر این اساس دسترسی و اطلاع از ایده‌های اجتماعی افراد خوش فکر و آنان که احساس مسئولیت بالایی داشته و نسبت به اتفاقات پیرامون زندگی و جامعه خود بی تفاوت نیستند ضرورت ثبت ایده‌های اجتماعی را دو چندان می‌کند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: در خصوص حوزه‌های مرتبط با امور اجتماعی و مددکاری اجتماعی به دلایل مختلف از جمله سیال بودن، پیچیده بودن،تغییر پذیری،تنوع و … موضوعات توجه به خلق و ثبت ایده‌های جدید بیش از پیش ضروری است.بدون شک تحقق جامعه سالم و با نشاط اجتماعی و ارتقاء شاخص‌های سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی مردم و بستر سازی برای افزایش سرمایه اجتماعی و امنیت اجتماعی در هر جامعه‌ای بدون استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و مشارکت مردم و خلق ایده‌های جدید،کاربردی و بومی میسر نخواهد بود.

به گفته موسوی چلک ، به همین منظور انجمن مددکاران اجتماعی ایران در نظر دارد تا با همکاری اساتید،کارشناسان،مددکاران اجتماعی،مدیران و … از طریق برگزاری «نخسیتن جشنواره ایده های برتر اجتماعی» فرصت ارائه و شناسایی ایده‌های جدید در امور مرتبط با مددکاری اجتماعی را فراهم کند.

موسوی در مورد محورها و موضوعات جشنواره گفت: با توجه به ماموریت‌های اصلی مددکاری اجتماعی در زمینه «کمک به ارتقاء مستمر کیفیت زندگی مردم» و «توسعه شاخص‌های سلامت اجتماعی» ایده‌ها می‌تواند حول محورها یا موضوعات مختلف ازجمله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از معلولیت ها، ارتقاء سرمایه اجتماعی، افزایش نشاط اجتماعی، تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی،سالمندی، زنان سرپرست خانوار، کودکان (کار،خیابان،بی سرپرست)، آزارها مانند (همسر آزاری، کودک آزاری، سالمند آزاری، والدآزاری و …)، ازدواج، طلاق، فرار از منزل، زنان آسیب دیده اجتماعی، معلولیت و معلولان، افراد مبتلا به اچ.آی.وی و ایدز، بیماران خاص، بزهکاران، مجرمین، سلامت اجتماعی، مدیریت شادی ونشاط، مهارت‌های زندگی، آموزش،  خانواده سالم، بازماندگان جنگ،  صنعت و روابط کار، فضای مجازی، رسانه و سلامت اجتماعی، سکونتگاه‌های غیر رسمی، بهداشت و درمان(ابعاداجتماعی)، رفاه اجتماعی، قضا زدایی پیشگیری اجتماعی ارائه شود.

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

وی گفت: ایده می‌تواند در حوزه سیاستگذاری‌های اجتماعی ، اجرایی ،ملی، منطقه ای، استانی و یا بین المللی باشد. چنانچه ایده ارسالی برگرفته از تجربه جهانی باشد برای استفاده در داخل کشور لازم است بومی شده باشد.

چلک افزود: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت انجمن مددکاران اجتماعی ایران به نشانی(www.socialwork.ir) اطلاعات لازم را دریافت کنند.از طریق سایت انجمن یا از طریق پستی ایده های شان را به دفتر انجمن ارسال کنند.

وی زمان برگزاری جشنواره را پاییز ۹۲ اعلام کرد و افزود: ایده‌های جدیدی که تبدیل به طرح‌های جدید شوند می‌توانند گواهی مالکیت فکری از دستگاه ذیربط دریافت کنند.در این زمینه جلسات و مکاتباتی با وزارت دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم.

موسوی گفت: انتظار می‌رود که کارشناسان حوزه اجتماعی با مشارکت خود در این جشنواره در جهت تقویت جایگاه اجتماعی در کشور تلاش کنند.

موسوی چلک در پایان گفت: از تاریخ ۱۰ شهریور۱۳۹۲ تبلیغات جشنواره را بصورت پوستر در دستگاه‌های اجرایی آغار کردیم که تاکنون بیش از ۷۰ ایده دریافت شده است که دراین فرصت کم نشان از استقبال خوب است.چرا که برای اولین بار است که این جشنواره برگزار می شود.تبلیغات و اطلاع رسانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هم از مهر ماه آغاز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس