به نظر شما چرا مردان« خیابانی» می شوند؟

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

آسیب های اجتماعی واقعیت تلخ جامعه است.آسیب هایی که نه زن می شناسد و نه مرد.نه فضای باز مثل خیابان می شناسد و نه فضای بسته.گرچه در جامعه ما حساسیت بیشتر روی زنان است ولی مردان هم نقش به سزایی در گسترش آسیب های اجتماعی دارند.حال اگر آسیب اجتماعی متوجه مسایل اخلاقی و به اصطلاح معروف «ناموسی» باشد حساسیت نسبت به زنان به مراتب بیشتر است.

کمتر روزی است که در کلان شهرها در خیابان ها برویم و صحنه هایی را نبینیم که مردان برای سوار کردن زنانی که در خیابان ها هستند، اقدامی نکنند. گرچه صحبت کردن از مردان خیابانی بدون صحبت کردن از زنان، نگاه یک بعدی است ولی در این یادداشت قصد دارم فقط به مردان خیابانی بپردازم.البته این را هم اشاره کنم که  همه مردانی که دنبال زنان برای ارتباط نامشروع هستند، لزوما خیابانی نیستند.

این مردان در کنار خیابان ها یا در حال چانه زدن روی قیمت هستند،یا روی تعداد افراد چانه می زنند، یا بوق می زنند، چراغ می دهند،یا به زور قصد سوار کردن زنان را دارند. برای بسیاری از این مردان فرقی نمی کند که بچه کنار زن هست یا نه، پیر است یا جوان،حتی چادر دارد یا ندارد و….گاهی اوقات هم ترافیکی ایجاد می کنند که نگو و نپرس.

گاهی اوقات هم در خیابان ها با خودرو کنار هم راه می روند و شماره تلفن  رد و بدل می کنندو …البته این رفتار توسط مردان، فقط محدود از طریق خودرو  نیست. متلک پرانی ها در کنار خیابان، اماکن عمومی مثل پار ک ها،ایستگاه های حمل و نقل عمومی، سینما و…حتی این نوع رفتار ها  در محیط های کاری هم وجود دارد گرچه کمتر مشهود  است.

مردانی که  هم متاهل هستند و هم مجرد و ممکن است عده ای هم از زنان خود طلاق گرفته باشند یا همسرشان را به دلیل فوت از دست داده باشند. عده ای هم متاهل هستند ولی در شهر های بزرگ برای کار می روند و طولانی مدت از خانواده شان دور هستند.

در میان این مردان،با سواد و بی سواد، پول دار و فقر و … نیز هستند.

مردم هم دیگر نسبت به این مسئله بی توجه یا کم توجه شده اند و مسئولیت اجتماعی و نظارت اجتماعی هم نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است.

این گروه از مردان اگر متاهل  باشند معمولا از روابط زناشویی خود رضایت کافی ندارند. البته ممکن است زیاده خواه هم باشند و این زیاده خواهی هم می تواند ناشی از پول زیاد باشد. عده ای هم دنبال برآورده کردن نیازهای عاطفی خود در خیابان ها هستند چون فضای خانه عاطفی نیست.

افرادی هم که مجردند به دلیل بالا رفتن سن ازدواج برای ارضای عریزه جنسی این راه را انتخاب می کنند.یا به این دلیل که ازدواج مشکلات زیادی دارد، از ازدواج سرباز می زنند و نیاز جنسی خود را با زنان خیابانی برآورده می سازند. در واقع از پذیرش مسئولیت زندگی خانوادگی امتناع می کنند، از نظرخودشان راحت تر هستند.

این شرایط منجر به کاهش اعتماد بین مردم هم می شود.شک و تردید و دودلی و سوء ظن ها و … ناشی از مشاهده این نوع رفتارها در خیابان ها ست که حتی ارتباتط بین اعضاء خانواده ها را نیز متاسفانه تحت تاثیر قرارداده است.

بدون شک این نوع رفتار ها مغایر هنجار های اجتماعی جامعه است ولی باید بپذیریم که در جامعه بویژه در کلان شهر ها نفوذ کرده است و کنترل آن نیز دشوار  شده است.

منبع: خبرآنلاین