تأثیر عوامل درون‌زا در افزایش آسیب‌های اجتماعی

یک جامعه‌شناس ضمن اشاره به دو دسته عوامل درون و برون‌زا در افزایش آسیب‌های اجتماعی، گفت: در افزایش‌ آسیب‌ها عوامل درون‌زا تأثیر بیشتری دارند.

امان‌اللّه قرائی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سؤالی در خصوص آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت:هر نوع صدمه‌ اعم از صدمه جسمی روحی، روانی و فرهنگی که به پیکر جامعه وارد شود آسیب است که دامنه آن می‌تواند بسیار وسیع باشد تا جایی که از دزدیدن یک قلم تا فساد و فحشا را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: آسیب یا پاتولوژی از رشته پزشکی وارد جامعه شناسی شده و همانطور که در رشته پزشکی به دنبال دلایل بیماری ها هستند جامعه شناسان نیز به دنبال کشف علل آسیب‌های اجتماعی‌اند و میخواهند بدانند چرا فساد، فحشا، دزدی، طلاق و مانند آن در جامعه اتفاق می‌افتد و درمان آن را نیز ارائه دهند.

این جامعه شناس همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت امروز جامعه به لحاظ آسیب های اجتماعی، گفت: در حال حاضر جامعه ما دچار آنمی شده است؛ بنده معتقدم دو دسته عوامل درون و برون زا در افزایش آسیب‌ها تاثیر‌گذارند.

قرائی‌مقدم در مورد عوامل درون زا به ندانم کاری در  احترام به ارزش‌ها و هنجارهای ملی و سنتی اشاره کرد و افزود: در این حوزه عوامل برون‌زا بیشتر مؤثر هستند به طور مثال ما  از زنان مشهور و برجسته ایرانی حتی یک مجسمه نداریم تا فرزندانمان را از کودکی با مشاهیر آشنا کنیم چرا که اگر کودک ما در یک مکان یک مجسمه ببیند و با آن فرد آشنا شود،در دوران مدرسه در مورد همان فرد مطالبی می‌خواند و اینجاست که تداعی معانی اتفاق می‌افتد.

وی در توضیح عوامل برون زا به رسانه‌های بیگانه و القائات آنها اشاره و تصریح کرد: متاسفانه صدا و سیمای ما کیفیت لازم را تهیه نمی‌کند؛ چه برنامه و سریال و موسیقی ارائه کرده که جوان ایرانی را به خود جلب کند. در واقع یکی از علل جذب مردم ما به ماهواره ضعف برنامه های داخلی است.متاسفانه در برنامه‌های ماهواره‌ای با هدف تخریب فرهنگ ما، روابط دختر و پسر ترویج می‌شود، طلاق را توجیه و خیانت به همسر را مرسوم می ‌کنند، حتی در برنامه های مخصوص کودکان نیز با هدف خاص، حوزه هایی را در وجود آنها نهادینه می‌کنند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص به اوج رسیدن آسیب‌های اجتماعی در دهه نود، اظهار داشت: مشکلات دهه نود به یکباره به وجود نیامده است، چرا که دنیای غرب از دهه‌های قبل با صدور انواع تکنولوژی‌ها به کشورهای پیرامون در واقع زمینه بروز انواع ناهنجاری فراهم می‌کنند اما این وظیفه ماست که با برنامه های ملی و میهنی که بر اساس ارزش‌ها ساخته می‌شود از قابلیت‌های تکنولوژی استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم