تسهیل فرآیند توانمندسازی افراد معلول در کشور

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از سیاست‌های سازمان بهزیستی جهت تسهیل فرآیند توانمندسازی افراد معلول خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، یحیی سخنگویی در همایش کشوری توانمندسازی که در سالن همایش‌های باقر‌العلوم استان یزد و با حضور معاونین و مدیر کل امور توانبخشی در سطح کشور برگزار شد اظهار داشت: توانمندسازی افراد معلول برای دستیابی و حفظ حداکثر استقلال، توانایی کامل جسمانی، روانی، اجتماعی و شغلی و دخالت ون مشارکت کامل در تمام جنبه‌های زندگی است.

وی تصریح کرد: تنوع فعالیت‌های سازمان بهزیستی سبب شده تا در برخی از موارد نتوانیم به تجمیع دست پیدا کنیم و احساس می‌شود که هزینه‌هایی که صورت می‌پذیرد ثمربخش نیست.

سخنگویی بیان داشت: جامعه هدف سازمان بسیار گسترده است که از آن جمله می‌توان به کودکان بی‌سرپرست، بدسرپرست، معتادان، معلولان، سالمندان و … اشاره کرد به طوری که گروه‌های اشاره شده نیازهای متعدد و گسترده دارند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سازمان بهزیستی در ۳ دهه گذشته به سمت توانمندسازی حرکت کرده و در حال حاضر اثرات این امر در جامعه بارز است و هدف این است که توانمندسازی را به معنای واقعی محقق کنیم.

سخنگویی تأکید کرد: مجموعه سازمان بهزیستی در تلاش است در راستای توانمندسازی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اقداماتی را انجام دهد اما متأسفانه در برخی از مواقع وزارتخانه‌های مربوطه و همچنین سازمان‌های وابسته به این امر حضور چشمگیری ندارند.

وی با تأکید بر اینکه مناسب‌سازی تنها محدود به اماکن نمی‌شود ، گفت: باید در بخش‌های مختلف به سمت مناسب‌سازی حرکت کنیم و در این امر فرهنگ‌سازی صورت پذیرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات انجام شده سازمان در خصوص جامعه هدف خاطر نشان کرد: اعزام به سفرهای زیارتی، سیاحتی، ارائه خدمات توانبخشی، مستمری و توزیع ویلچر بخشی از خدمات سازمان بهزیستی است.

سخنگویی ادامه داد: در یک سال اخیر شرایط خوبی از سوی سازمان بهزیستی برای جامعه هدف و به ویژه معلولان پیش‌بینی شده است و بنا داریم از ظرفیت انجمن‌ها و تشکل‌هایی که دغدغه‌ جامعه هدف و بهزیستی را دارند، استفاده کنیم و در مسیر توانمندسازی با سرعت بیشتری حرکت کنیم.

به گزارش فارس، همایش ملی توانمندسازی توانبخشی به مدت ۲ روز در تاریخ‌های ۱۸ و  ۱۹ مهر ماه در سالن همایش‌های دانشجویی باقر‌العلوم برگزار خواهد شد که در طی این دو روز جلسات کارگروهی مختلفی با حضور کارشناسان و مسئولان بهزیستی برگزار می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری فارس