جای خالی تیم سلامت‌روان در درمان بیماران مزمن

مددکاری اجتماعی
مددکاری اجتماعی

دبیر علمی سی‌امین همایش انجمن روانپزشکان ایران گفت: حضور روانپزشک، روانشناس و مددکار اجتماعی در بسیاری از مراکز مربوط به درمان بیماران مزمن کشور بسیار کمرنگ است.
نجاتی صفا در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: در هیچ جای دنیا بخش بیماران سرطانی یا دیگر بیماری‌های مزمن بدون حضور روانپزشک، روانشناس بالینی و مددکار به عنوان تیم سلامت روان وجود ندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در برنامه‌های خود به اهمیت حضور این تیم درمانی در کنار دیگر بخش‌های پزشکی توجه کند.
وی گفت: بدون حضور تیم سلامت روان در بخش های مربوط به درمان بیمارانی چون مبتلایان به دیابت، فشار خون و سرطان درمان بیمار کامل نیست چرا که کمتر بیماری حادی داریم که زود خوب شود و بیشتر بیماری‌ها مزمن شده است و بسیاری از مشکلات جسمانی و روانپزشکی را نیز به همراه دارد.
دبیر علمی این همایش افزود: چنین بیمارانی نیازهای روانی و روانشناختی زیادی دارند و ممکن است مشکلات زیادی داشته باشند که باید به آنها توجه شود.
نجاتی صفا گفت: مدل اصلی که در دنیا استفاده می شود این است که پزشکان غیر روانپزشک باید اطلاعات کلی درباره مسائل روانپزشکی بیماران خود داشته باشند و غربالگری و شناسایی اولیه بیماران و حتی اقدام های اولیه درمانی هم می تواند به وسیله این پزشکان انجام شود.
وی افزود: مواردی که پیچیده تر است یا مشکلات خاصی مطرح می شود باید به روانپزشک یا تیم سلامت روانی که با گروه پزشکی همکاری می کند ارجاع شود.
دبیر علمی سی‌امین همایش انجمن روانپزشکان ایران ادامه داد: باید توجه داشت پزشکان غیر روانپزشک علاوه بر موضوع دانش ممکن است وقت رسیدگی به چنین مسائلی را نیز نداشته باشند.

منبع: واحد مرکزی خبر