جایگاه مسائل اجتماعی در برنامه‌های کاندیداها کجاست؟

 

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از سایت افکارنیوز، آمار بالای طلاق، افزایش سن ازدواج، اعتیاد، زنان خیابانی، کودکان کار، کاهش نشاط اجتماعی، افزایش نزاع و درگیرهای خیابانی، نهادینه شدن دروغ، افزایش تنبلی، تنها بخشی از دردهایی است که جامعه امروز ما به آن مبتلاست.معضلاتی که این روزها از آن بسیار درباره آن گفته و شنیده می شود؛ آسیب های اجتماعی.

به گزارش افکارنیوز ، موضوع آسیب های اجتماعی موضوعی مختص جامعه ما نیست و همه جوامع کمابیش به آن دچار هستند و هر جامعه ای برای کنترل آن راهکارهای مختلفی را از پیشگیری تا مجازات پیش بینی می کند. در کشور ما نیز طرح های متعددی برای مقابله با انواع آسیب های اجتماعی به اجرا در آمده اما افزایش روز افزون این معضلات نشان می دهد که این اقدامات موثر نبوده و نیاز به باز نگری دارد.

بسیاری از آسیب شناسان اجتماعی معتقدند حلقه مفقوده در برخورد و حل معضلات اجتماعی عدم وجود نگاه کارشناسانه به اینگونه مسائل است. نگاهی که تمرکز آن بر روی پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی و نه برخورد قهری با آنهاست.

واقعیت این است که بنا به علل نامشخص، مدیریت درست معضلات اجتماعی هیچگاه مورد توجه متولیان امر نبوده و اساسا برنامه ای در قبال آن ارائه نمی شود. نمونه این عدم برنامه ریزی و نگاه درست به این مقوله را می توان در برنامه ها ارائه شده در توسط کاندیدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دید. جائیکه می توان به جرات گفت تمامی طرح و برنامه های کاندیداها به مقوله سیاست و اقتصاد متمرکز بوده و مسئله اجتماع و نگاه به دردهای مبتلا به آن مورد غفلت واقع شده است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی نیز با تایید این مطلب معتقد است؛آن چه امنیت اجتماعی کشور را تهدید می‌کند، نه صرفا مسایل سیاسی و اقتصادی، بلکه مسایل اجتماعی هم هستند؛ آمار زنان سرپرست خانوار، پرونده‌های قضایی، آمار معتادین، آمار افزایش طلاق و کاهش ازدواج،تاملی بر شرایط کسانی که با عنوان اراذل و اوباش از آنها یاد می شود،کاهش سن افراد درگیر آسیب های اجتماعی نشان می‌دهدکه امروزه نمی‌توان روی این مسایل سرپوش گذاشت.

سید حسن موسوی چلک می گوید: کاندیداهای انتخابات معمولا در ارتباط با مسایل سیاسی و اقتصادی برنامه ارائه می‌کنند و چه در ارتباط با انتخابات شورای شهر که مدیریت محله ای است و چه در انتخابات ریاست جمهوری که مدیریت کشور است وضعیت به همین شکل است.

وی ادامه می دهد: ما نمی بینیم که کاندیدایی برنامه های خود را در حوزه اجتماعی ارائه کند و اساسا به حوزه مدیریت اجتماعی در نشست ها و میتینگ های انتخاباتی توجهی نمی شود. اینکه کاندیداها در شعار ها و برنامه‌های انتخاباتی خود کوچکترین اشاره ای به مسایل اجتماعی و آسیب های اجتماعی نمی‌کنند برای ما عادی شده است.این در حالیست که تاثیرپذیری حوزه اجتماعی از مسائل سیاسی و اقتصادی بسیار زیاد است.

به اعتقاد رییس انجمن مددکاران اجتماعی؛ حقوق اجتماعی مردم و آینده‌نگری اجتماعی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و شایسته سالاری در مدیریت اجتماعی باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری در صحبت‌های انتخابی‌شان برنامه‌ای برای کاهش طلاق و مشکلات اجتماعی مطرح نکرده‌اند و این موارد همیشه از سوی کاندیداها مغفول مانده است خاطر نشان می کند: نباید به مسایل اجتماعی با عینک سیاسی نگریست. متاسفانه عمدتا به مسائل اجتماعی دید سیاسی و امنیتی وجود دارد و در سیاست گذاری کلان در همه ادوار دولتها در ارتباط با مسایل اجتماعی و فرهنگی به جای تقویت مدیریت اجتماعی رویکرد ممیزی حاکم بوده است.

وی ادامه می دهد: این در حالیست که نباید مسایل و آسیب‌های اجتماعی را خط قرمز قلمداد کرده و به آن رویکرد صرف سیاسی- امنیتی داشت.بلکه این آسیب‌های اجتماعی واقعیت تلخی هستند که باید با نگاه واقع بینانه به آنها توجه شود.در غیر این صورت رشد زیرزمینی خود را خواهند کرد و شاید زمانی متوجه شویم که کار از کار گذشته باشد.

به گفته موسوی چلک؛ کاندیداهای ریاست جمهوری باید علاوه بر مسایل اقتصادی و سیاسی، برای تحکیم بنیان خانواده، افزایش امنیت اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی،ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی و اجتماعی،شادی و نشاط اجتماعی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم، فضای مجازی،تقویت هویت فرهنگی، تقویت اخلاق اجتماعی، الزام به تدوین پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی در طرحهای ملی، افزایش اعتماد اجتماعی،کاهش تنبلی اجتماعی،حمایت از سازمان‌های غیر دولتی در حوزه اجتماعی، چگونگی توجه به افراد دارای نیازهای خاص، سالمندان، معلولین، زنان سرپرست خانوار، کودکان و آموزش هم طرح و برنامه داشته باشند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی هشدار می دهد که در جامعه امروز، ثبات خانواده‌ها دچار تزلزل شده و این در حالی است که اخلاق اجتماعی تضعیف شده است. تاملی بر بیست پرسش مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی خود موید این نکته است که نگاه سهل و ممتنع داشتن به حوزه اجتماعی کاملا غیر کارشناسی و مدیریت امور اجتماعی بسیار پیچیده است.

واقعیت این است که دنیای امروز به این مهم دست یافته است که مدیریت درست و پیشگیری بهترین راهکار برطرف کردن معضلات و آسیب های اجتماعی است و راه حل هایی که صرفا به دنبال علاج واقعه پس از وقوع آن و بیشتر برخورد قهری است نه تنها راه گشا نخواهد بود بلکه می توان امنیت اجتماعی جامعه را نیز تهدید کند.

منبع: خبرگزاری فارس