جای خالی سلامت اجتماعی در سیاستگذاری اجتماعی احساس می شود

رئیس انجمن مددکاری ایران از تدوین نظام‌نامه نظارتی در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: جای خالی سلامت اجتماعی در سیاست‌‌گذاری‌های دولت احساس می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سلامت اجتماعی بخشی از سلامت است که نه جسمانی و نه روانی است که البته اشخاصی که از سلامت اجتماعی برخوردارند، با موفقیت بیشتری می‌توانند با چالش‌های ناشی از ایفای نقش‌های اصلی اجتماعی کنار بیایند.

افراد دارای سلامت اجتماعی در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که از ثبات و انسجام بیشتری برخوردار است و می‌توانند مشارکت بیشتری در فعالیت‌های جمعی داشته باشند و باید انتظار داشت تطابق آنان با هنجارهای اجتماعی بیشتر باشد، شرایطی که می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از انحراف که ابعادی فراتر از قلمرو رفتارهای فردی دارد، داشته باشد.

در حاشیه برگزاری کارگاه روش‌های نوین مددکاری در استان مرکزی فرصتی شد تا خبرنگاران تسنیم در مصاحبه‌ای تفصیلی با “سید حسن موسوی چلک” مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور و رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران مسائل مربوط به سلامت اجتماعی و مشکلات و موانع پیش رو را به‌گفت‌و‌گو بنشینند.

: نظام نامه جامعه نظارتی و اقدامات دفتر مدیریت عملکرد را توضیح دهید؟

موسوی چلک: یکی از مهمترین وظایف سازمان و ستاد، نظارت است و برای داشتن یک نظارت خوب با همکاری معاونت‌ها و دفاتر، نظام‌نامه نظارتی را هم برای نظارت ستاد به استان‌ها و هم برای نظارت بر تمام فعالیت‌ها تعریف کردیم.

تا پایان سال همه مراکز براساس شاخص‌های تعیین شده در نظام‌نامه سازمان مورد نظارت قرار می‌گیرند و نقاط قوت و ضعف آنها معلوم می‌شود.

علاوه براین به دنبال این هستیم نظام‌نامه نظارت بر سازمان‌های غیردولتی وابسته بر سازمان بهزیستی، نظام‌نامه نظارت تشکل‌های غیردولتی بر فعالیت‌های سازمان بهزیستی و نظریه نظام‌نامه نظارت ۳۶۰ درجه‌ای از پایین به بالا را در نظر گرفتیم.

: نظارت مردم بر سازمان و مراکز غیر دولتی بهزیستی چگونه است؟

موسوی چلک: اکنون هم امکان نظارت وجود دارد، زیرا از بدو تاسیس انجمن برای آن سامانه‌ای را درنظر گرفته بودیم ولی مشکل فعلی، مدون نبودن این سامانه است.

: فعالیت‌های انجام شده برای آسیب شناسی تمام فعالیت‌های سازمان را تبیین کنید؟

موسوی چلک: آسیب شناسی‌ها در حال بررسی است، فعالیت‌های هر استان در این زمینه ثبت می‌شود و در اختیار قرار می‌گیرد و با همکاری معاونت‌ها و دفاتر تخصصی از آسیب‌شناسی‌ها برای برنامه‌ریزی‌ها استفاده می‌کنیم.

: به‌عنوان رئیس سازمان مددکارن، آسیب‌های اجتماعی موجود در کشور را تشریح کنید؟ و به نظر شما امروزه به کدامیک گرایش بیشتری وجود دارد و کدامیک نگران کننده‌تر است؟

موسوی چلک: آسیب‌های اجتماعی زنجیره‌ای است و با یک زنجیره سر و کار داریم، اعتیاد محور این موضوعات است که البته خشونت خانگی یا طلاق، خشونت‌های اجتماعی، ایدز و دیگر آسیب‌ها حلقه‌های این زنجیره هستند.

: سلامت اجتماعی کشور در آینده را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

موسوی چلک: در حال حاضر سلامت اجتماعی سرفصل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها نیست که این موضوع خود بزرگترین مشکل است و از این قضیه آسیب می‌بینیم، زیرا موضوع سلامت ابعاد مختلفی از جمله جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را دارد و باید به تمام ابعاد سلامت توجه کرد و آنچه امروزه مغفول مانده سلامت روانی-اجتماعی است.

: بزرگترین مشکل در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی را چه می‌دانید؟

موسوی چلک: رویکرد امنیتی- سیاسی در عمل بر این قضیه غالب است و متاسفانه این موضوع را هنوز باور نکرده‌ایم.

: نگاه شما پیرامون برنامه ششم و سلامت اجتماعی و الزامات آن چیست؟

موسوی چلک: به نظرمن باید به موضوع سلامت اجتماعی نگاهی درست و جامع داشت و معتقدم اگر در برنامه ششم موضوع سلامت اجتماعی و بخش اجتماعی جدی گرفته نشود خیانت بزرگی است که به کشور وارد کرده‌ایم.