جزئیات خدمات رسانی به سالمندان در منزل

سالمند
سالمند

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک با اشاره به طرح جدید این مجموعه برای ارائه خدمات بیشتر به سالمندان در جنوب تهران، گفت: در این طرح، پزشکان با حضور در منازل،‌ به سالمندان خدمات رایگان می‌دهند و این طرح به‌زودی در مناطق دیگر گسترش می‌یابد.

به گزارش بولتن نیوز، محمد رضا صوفی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی، اظهار داشت: با بالا رفتن سطح بهداشت عمومی و فردی در جامعه طول عمر انسان‌ها افزایش یافته است از طرف دیگر از چند دهه اخیر شاهد افزایش مراقبتهای بهداشتی زنان باردار و کودکان بوده‌ایم که این امر منجر به کاهش مرگ و میر مادران و کودکان و افزایش تولد شده است، هر چند این افزایش همیشه با تولد کودکان سالم همراه نیست.

وی تصریح کرد: تقریبا ۲ درصد متولدین سالیانه دارای ناتوانی و معلولیت از سطح خفیف تا خیلی شدید هستند. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۰ درصد جمعیت جهان از معلولیت‌های ناشی از بیماریها، حوادث، سوء تغذیه و ژنتیک رنج می‌برند.

صوفی نژاد گفت: سازمان ملل متحد براساس آمار و یافته‌های استخراج شده به یک تخمین جهانی از درصد شیوع معلولیت متوسط و شدید رسیده است.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک بیان داشت: شیوع این معلولیت‌ها در کشورهای توسعه یافته ۷.۷ درصد و در کشورهای در حال رشد ۵.۴ برآورد می‌شود. با یک برآورد سریع در حال حاضر حدود چهار میلیون معلول در کشورمان زندگی می‌کنند. که اگر به این آمار جمعیت سالمندان کشور که حدود ۸ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند اضافه شود حدود ۱۰ میلیون تن از افراد جامعه نیاز به خدمات پزشکی و توانبخشی ویژه دارند. در این راستا و از آنجایی که دولت‌ها و سازمانهای خیریه قادر به نگهداری تمامی این افراد در مراکز توانبخشی و آسایشگاهی نیستند، آسایشگاه خیریه کهریزک اقدام به خدمت جدیدی به نام مراقبت در منزل نموده است.

وی افزود: برنامه مراقبت در منزل از ابتدای سال ۹۲ مؤسسه خیریه کهریزک با لطف خداوند متعال و بانیان نیک اندیش با بیش از ۴۰ سال تجربه فعالیت جدید خود را در خدمت رسانی به معلولان ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی که در منازل خود (در جنوب تهران) زندگی می‌کنند آغاز نموده است.

صوفی نژاد ادامه داد: همکاران این برنامه شامل پزشک، پرستار، مددکار اجتماعی، روانشناس، فیزیوتراپ هستند و در صورت لزوم از کمک سایر همکاران حوزه توانبخشی مانند شنوایی سنجی، کاردرمانی، گفتار درمانی، اعضاء استفاده می‌شود.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک افزود: در این برنامه ابتدا ۱۲۵ معلول ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی شدید و خیلی شدید شناسایی شدند و بازدید اولیه مددکاری در مورد وضعیت اجتماعی، اقتصادی آنان بعمل آمد، سپس اعضاء تیم پزشک، پرستار، روانشناس و فیزیوتراپ در منازل مددجویان حضور یافته و آنان را مورد ارزیابی و ویزیت اولیه قرار دادند و براساس نیازهای مددجویان برنامه‌‌های درمانی و توانبخشی و مراقبتی را طرح‌ریزی کردند که شامل موارد متعدد است.

وی گفت: خدمات پزشکی و درمانی انجام شده شامل انجام آزمایشات پزشکی، انجام سونوگرافی، خدمات دندانپزشکی، تجویز و ارائه دارو، تحویل کیسه کولستومی، انجام پانسمان زخم بستر برای ۱۱ نفر از مددجویان که زخمهای عمیق دارند توسط همکاران واحد پرستاری که در شیفت عصر انجام شود. ویزیت رایگان پزشک نیکوکار متخصص قلب و عروق، ویزیت رایگان پزشک نیکوکار متخصص روانپزشک،

صوفی نژاد اظهار داشت: خدمات توانبخشی: تحویل ویلچر، ویلچر حمام، کمک هزینه ساخت ساخت اسپیلنت، تخت و تشک مواج است.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک بیان داشت: برنامه مراقبت از منزل گامی تازه جهت ارائه خدمت به همنوعان معلول می‌باشد و با حفظ کرامت انسانی با توانمند‌سازی گروه‌‌های هدف از طریق خدمات توانبخشی، پزشکی، اجتماعی، روانشناختی و شغلی به منظور دستیابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، جسی، ذهنی، روانی، اجتماعی و حفظ این تواناییها تلاش می‌کند و بدین ترتیب آنها را به استقلال در انجام امور فردی و در نهایت زندگی با عزت می‌رساند.

وی در پایان گفت: برنامه مراقبت در منزل نوپاست و اگر تاکنون موفق به ارائه خدماتی هر چند کوچک به ۱۲۵ معلول ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی شده است مرهون همکاری صمیمانه اعضاء هیئت مدیره، مدیریت محترم، معاونین، همکاران واحدهای مختلف است و بی شک همراهی نیکوکاران محترم می‌تواند آسایشگاه خیریه کهریزک را در مسیر رو به جلو حمایت و هدایت کند.

منبع: بولتن نیوز