در تعریف جدید جهانی مددکاری اجتماعی به مولفه های اساسی جامعه اشاره شده است

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: با توجه به گستره فعالیت مددکاری اجتماعی و نیاز جامعه به استفاده از ظرفیت‌های مددکاری اجتماعی فدراسیون جهانی با مشورت با کشورهای عضو اقدام به بازنگری در تعریف جدید مددکاری اجتماعی کرد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به این مطلب اظهار داشت: انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیر به عنوان یکی از اعضای فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی، به منظور اخذ نظر کارشناسان خبره این حوزه موضوع را به گروه‌های مختلف آموزشی اعلام و متن پیش نویس را جهت اخذ نظرات ارسال کرده بود و از طریق اطلاع رسانی در سایت خود نیز فرصت را برای ارائه دیدگاه‌های صاحب نظران فراهم کرده بود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به تعریف جدید مدددکاری اجتماعی را که در نشست عمومی فدراسیون جهانی و مجمع عمومی انجمن بین المللی مدارس مددکاری اجتماعی به تصویب رسیده است، گفت: مددکاری اجتماعی یک حرفه کاربردی و رشته تحصیلی دانشگاهی است که توسعه و تغییر اجتماعی، انسجام اجتماعی و توانمندسازی و آزادسازی افراد را تسهیل می‌کند. اصول عدالت اجتماعی، حقوق بشر، مسئولیت جمعی و احترام به تفاوت‌ها در مددکاری اجتماعی اساسی‌اند. مددکاری اجتماعی، با تکیه بر علوم اجتماعی، علوم انسانی و دانش بومی، افراد و ساختارها را در مقابله با چالش‌های زندگی و ارتقاء رفاه و بهزیستی درگیر می‌کند.

موسوی چلک افزود: در تعریف جدید مددکاری اجتماعی به موضوعات مهمی اشاره شده است که از جمله آنها می‌توان به جایگاه مددکاری اجتماعی به عنوان رشته علمی در  توسعه اجتماعی و تغییرات اجتماعی اشاره کرد. ضمن اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی در جامعه‌ استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در راستای افزایش انسجام اجتماعی است که در تعریف جدید این موضوع، مددکاران اجتماعی آن را دنبال خواهند کرد.

وی گفت: موضوع توانمند سازی مردم و جامعه نیز که در گذشته هم در مددکاری اجتماعی مورد توجه بوده در این تعریف نیز برآن تاکید شده است تا به جای وابستگی افراد به سازمان‌ها و نگاه صندوق خیریه‌ایی زمینه برای استقلال و کاهش وابستگی مستمر افراد به سازمان‌ها فراهم شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه به چند مولفه مهم دیگر که در تعریف جدید  مددکاری اجتماعی آمده است، اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم مسئولین  موضوع عدالت اجتماعی است که اگر زمینه برای تحقق آن فراهم شود جامعه‌ایی سالم خواهیم داشت. موضوعی که در دین مبین اسلام هم برآن تاکید شده است. بدون شک مددکاران اجتماعی با توجه به وظایف و قابلیت‌هایی که دارند می‌توانند در این زمینه کمک شایانی به جامعه انجام دهند.

موسوی چلک افزود: موضوعات دیگر از قبیل توجه به حقوق انسانی، مسئولیت اجتماعی، احترام به افراد علیرغم تفاوت‌هایی که می‌توانند داشته باشند در زمره مواردی هستند که در تعریف جدید مددکاری اجتماعی به آنها اشاره شده است.

در این راستا مددکاران اجتماعی ضمن به روز رسانی دانش تخصصی خود در کنار بهره گیری از دانش سایر رشته های علوم اجتماعی و انسانی و با توجه به ظرفیت‌های علمی بومی می‌توانند زمینه را برای ارتقای مستمر کیفیت زندگی مردم و توسعه شاخص های رفاه و سلامت اجتماعی و بهتر زیستن مردم و پیشگیری از بروز مشکلات در جامعه فراهم کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انجمن مددکاران اجتماعی ایران تلاش خواهد کرد تا با همکاری اساتید و صاحب نظران این حوزه، دستگاه‌ها و نهاد ها و تشکل‌های مرتبط چگونگی تحقق این مولفه‌ها را در کشور بررسی کند. گر چه معتقدیم که در بسیاری از این مولفه‌ها نیاز به تولید دانش بومی داریم تا بتوانیم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مددکاری اجتماعی را دراین حوزه‌ها(مولفه ها)بیش از پیش بشناسیم.