پایگاه اطلاع رسانی انجمن مددکاران اجتماعی ایران

در مدیریت بلایا نباید جزیره‌ای عمل کرد

دکتر فردین علی‌پور، دکترای مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دبیر کارگروه تخصصی مددکاری اجتماعی در حوادث و بلایای
انجمن مددکاران اجتماعی ایران در نشست سازماندهی مداخلات روانی و اجتماعی پس از بلایا(سحر) در سازمان جوانان هلال احمر گفت: در مدیریت حوادث و بلایا بین سازمان های مسئول نباید کارها به صورت جزیره‌ای انجام شود و شرح وظایف مشخصی برای افراد و تیمهای متخصص وجود داشته باشد تا بیشترین خدمات و با حداکثر کارآیی و اثربخشی به مردم حادثه‌دیده ارائه شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جوانان هلال احمر، دکتر فردین علی پور در نشست ارزیابی طرح سحر گفت: در حوزه مدیریت مداخلات روانی و اجتماعی پس از حوادث و بلایا ایجاد هماهنگی ‌های سازمانی و مشخص شدن جایگاه قانونی مباحث روانی و اجتماعی در تمامی مراحل چرخه حوادث و بلایا از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی درباره اهمیت این موضوع افزود: در بسیاری از حوادث اخیری که در کشورمان رخ داده است، متاسفانه شاهد این بودیم که در مراحل مختلف مدیریت حوادث و بلایا بین سازمانهای مسئول در این زمینه چالش‌ها و ناهماهنگیهای وجود داشته است. بر این اساس نخستین گام در این زمینه این است که کارهای جزیره‌ای انجام نشود و شرح وظایف مشخصی برای افراد و تیمهای متخصص وجود داشته باشد تا بیشترین خدمات و با حداکثر کارآیی و اثربخشی به مردم حادثه‌دیده ارائه شود.
علی پور افزود: از سویی دیگر در همین ارتباط لازم است که در سطوح پایین‌تر(سطوح اجرایی و مداخلاتی) نیز این هماهنگی ایجاد شود به طوری که بین متخصصان و کارشناسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هماهنگی و همکاری باشد.
وی در ادامه گفت: به عبارتی دیگر مددکاران اجتماعی، روانشناسان و سایر متخصصان درگیر در این حوزه لازم است، پتانسیل‌ها و مهارتهای یکدیگر را بشناسند و در دوره‌های قبل از وقوع حوادث و بلایا از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی مشترک با شرح وظایف همدیگر و نحوه همکاری تیم در حین و پس از حوادث و بلایا کاملا آشنا باشند.

دکتر علی پور با اشاره به اهمیت و ضرورت مداخلات روانی و اجتماعی پس از حوادث و بلایا گفت: باید توجه داشته باشیم که دوران مداخلات هیجانی و بدون برنامه سپری شده است و دیگر این فرصت را نداریم که درس‌آموخته‌های پیشین را نادیده بگیریم و شیوه‌های نادرست گذشته را مجدد تکرار کنیم.

وی افزود: با داشتن تیمهای آموزش دیده، دارای شرح وظیفه مشخص و با ایجاد هماهنگی و همکاری هم می‌توانیم از پیامدهای روانی و اجتماعی حوادث و بلایا پیشگیری کنیم و هم با رویکردی جامع تر زمینه را برای فرصتهای توسعه پس از حوادث و بلایا فراهم نماییم تا در نهایت زیرساخت های یک اجتماع تاب‌آور در برابر حوادث آتی پایه‌ریزی شود.

علی پور در ادامه گفت: برای رسیدن به این اهداف نباید فقط مداخلات ما مربوط به دوران پس از وقوع حوادث و بلایا باشد بلکه باید تمامی مراحل چرخه مدیریت حوادث و بلایا به صورت به هم پیوسته دیده شود تا آثار و پیامدهای منفی حوادث و بلایا را تا حد ممکن کاهش دهیم.

دکتر علی پور با اشاره به این نکته که تسهیل جنبه‌های فرهنگی مداخلات روانی و اجتماعی از نکات بارز تشکیل تیمهای استانی مداخلات روانی و اجتماعی است، گفت: با این کار هر استانی قادر است با داشتن تیمهای آموزش‌دیده استانی و توجه به مسائل ویژه فرهنگی، مداخلات کارآمدتری را انجام دهند. به عنوان مثال وقتی در آذربایجان زلزله رخ می‌دهد اگر کسانی که می‌خواهند کمک کنند با زبان و فرهنگ بومی منطقه آشنا باشند، برای انجام مداخلات روانی و اجتماعی مشکلات کمتری دارند.

وی افزود: داشتن تیمهای آموزش دیده در این حوزه مانع از سردرگمی و بلاتکلیفی مردم می شود. در تحقیقی که ما در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه پس از زلزله آذربایجان در حوزه توانبخشی اجتماعی پس از حوادث و بلایا انجام دادیم یکی از مهمترین مشکلات مردم سردرگمی و بلاتکلیفی اجتماعی بود که یکی از دلایل آن ضعف در حوزه مداخلات مناسب و به موقع روانی و اجتماعی بود.

علی پور اضافه کرد: مردم در صحبتهای خود اشاره داشتند که وضعیت زندگی آنها مانند سنگی است که پس از زلزله از جای ثابت خود کنده شده و به حرکت در آمده، اما هنوز این حرکت متوقف نشده است و از سرگردانی رنج می‌برند.

وی در ادامه از مددکاران اجتماعی به عنوان یکی از گروه هایی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند، گفت: مددکاران اجتماعی می‌توانند با استفاده از دانش و تخصص خود با همکاری سایر کارشناسان زمینه را برای بازگشت موثرتر به زندگی عادی پس از حوادث و بلایا فراهم می کنند.

وی افزود: آنها می‌توانند از طریق حمایتهای فردی، گروهی و اجتماعی، تسهیل ارتباط افراد با منابع و سیستم های حمایتی، به کارگیری رویکردهای حمایتی توانمندساز، کمک به رشد و توسعه اجتماع پس از حوادث و بلایا و… در این حوزه مثمر ثمر باشند.

علی پور در ادامه گفت: این را هم در نظر داشته باشیم که باید فراتر از بسته‌های آموزشی حرکت کنیم. تهیه و تدوین بسته های آموزشی خوب است اما این موضوع فقط باید بخشی از یک برنامه جامع باشد و نه کل برنامه.

 

IMG_5889

 

وی افزود: آموزش مردم و فرهنگ‌سازی در حوزه آمادگی و توانبخشی در حوادث و بلایا یکی از مقوله‌های خیلی مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای این هدف لازم است که از رویکردهایی به کار برده شوند که مردم با انگیزه و علاقه در این برنامه‌ها مشارکت داشته باشند. به عبارت دیگر خود مردم متولی اصلی برنامه‌ها شوند و برای دستیابی به چنین اهدافی مددکاران اجتماعی آموزش‌دیده می‌توانند مشکل‌گشا باشند.

علی پور در پایان گفت: آخرین نکته‌ای که لازم است خدمت شما عرض کنم این است که تا جایی که می‌توانیم باید سعی کنیم که از نمایشی بودن این برنامه‌ها پیشگیری کنیم و با ارزشیابی و پایش این برنامه زمینه استمرار آنها را فراهم آوریم.

۰

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. مددكار بهداشتي درماني

    باسلام و احترام
    دوستان خوشحالم که این کارگروه تشکیل شده است ماهم به عنوان متولی مددکاران بهداشتی درمانی در بیمارستانها هستیم که مایلیم در این دوره ها شرکت نماییم لطفا شماره تماسی از این بزرگواران(آقای علی پور و همکارانشان) در اختیار ماهم بگذارید تا طی تماس با آنها برای مددکاران دوره هایی تشکیل دهیم .متشکرم

    ۰
    پاسخ
    1. روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران

      با سلام
      ایمیل آقای دکتر فردین علیپور barbodalipour@gmail.com
      برای هماهنگی یا تماس با ایشان می توانید با شماره تلفنهای انجمن مددکاران اجتماعی تماس بگیرید.
      ۶۶۵۶۱۶۹۴
      ۶۶۵۶۱۶۶۹
      فکس ۶۶۵۶۱۷۸۷

      ۰
      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.