روز اول کارگاه حمایتهای روانی اجتماعی از کودکان بعد از ترخیص از مراکز شبانه روزی برگزار شد + تصاویر

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران:برگزاری کارگاه آموزشی مشکلات کودکان بعد از ترخیص از مراکز نگهداری شبانه‌روزی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه برخی از کودکان ترخیص شده از مراکز نگهداری شبانه روزی دچار آسیب‌های اجتماعی نظیر پرخاشگری و بی‌خانمانی می‌شوند، گفت: برای ترخیص موفق یک کودک از مراکز شبانه‌روزی باید اقدامات لازم قبل از ترخیص شروع شود به طوریکه تهیه پروتکل برای ترخیص موفق کودکان ضروری است.
سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تلاش‌هایی که در مراکز شبانه‌ روزی برای حمایت و توانمندسازی کودکان انجام می‌شود باید به منتج به ترخیص موفق آنها شود، افزود: برای ترخیص موفق یک کودک از مراکز شبانه‌روزی باید اقدامات لازم قبل از ترخیص شروع شود و تفاوت‌های فردی کودکان نیز مدنظر قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه رسیدگی به کودکان ترخیص شده از مراکز شبانه روزی باید با همکاری بین بخشی انجام شود تا این کودکان بعد از خروج از مراکز به حال خود رها نشوند و بتوانند در جامعه حضور سالم داشته باشند، اظهارکرد: قبل از خروج این کودکان باید حمایت‌های اجتماعی در قالب بسترسازی برای اشتغال آنها انجام شود. همچنین باید از ایجاد وابستگی این کودکان به مراکز نیز پرهیز کرد.
موسوی چلک با تاکید بر حفظ احترام نسبت به کودکان ترخیص شده از مراکز شبانه روزی تصریح کرد: نباید فکر کنیم اگر کودکی در مقطعی از زندگی‌اش در این مراکز اقامت کرده و زندگی سختی در خانواده داشته است، این وضعیت به منزله ماندگاری همیشگی این شرایط برای وی است. آنها هم می‌توانند مانند یک فرد عادی زندگی موفقی داشته باشند و حتی به دیگران کمک کنند.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با تاکید بر اهمیت آموزش و حمایت‌های حقوقی از کودکان ترخیص شده از مراکز شبانه روزی اظهار کرد: برنامه ریزی و تهیه پروتکل برای این مراکز لازم و ضروری است تا این کودکان ورود موفقی به جامعه داشته باشند.
موسوی چلک افزود: تجربیات جهانی نشان می‌دهد بسیاری از کودکان مرخص شده از مراکز شبانه روزی، دچار مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، بی خانمانی، پرخاشگری و … می‌شوند اما این تجربه به منزله آن نیست که نمی‌توان از این مشکلات پیشگیری کرد.
کمیسر اخلاق فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی با بیان اینکه در کشور کارهای ارزشمندی برای رسیدن به این هدف انجام شده است، گفت: در عین حال به منظور ارتقاء و انتقال این تجارب، کارگاه بین المللی حمایت‌های روانی- اجتماعی از این کودکان را نیز برگزار کرده‌ایم.
عضو هیات رییسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون مددکاران اجتماعی با اشاره به برگزاری کارگاه بین المللی حمایت‌های روانی- اجتماعی از کودکان ترخیصی از مراکز نگهداری شبانه روزی طی امروز و فردا اظهار کرد: در این کارگاه دکتر میلیگان، استاد تمام دانشگاه استراسکلاید بریتانیا از اسکاتلند و داوود ایلماجی از ترکیه حضور پیدا کردند هر دو از استاید برتر این حوزه هستند. در این همایش اساتید برتر حوزه مددکاری اجتماعی شاغل در مراکز شبانه روزی ثبت نام و حضور پیدا کردند.
وی با بیان اینکه بعد از برگزاری اولین کنگره« ۶۰ سال مددکاری اجتماعی در ایران» سعی کردیم تا ارتباط نظام‌مند و هدفمند با جامعه جهانی در حوزه مددکاری برقرار کنیم، افزود: به همین دلیل امسال در همایش‌های کشورهای مختلف حضور پیدا کرده و برای انتقال دانش و تجارب این حوزه تلاش کردیم. همچنین زمینه برای حضور اساتید و صاحب نظران جهانی در ایران را نیز فراهم کردیم.