روند نزولی شیب ولادت در کشور

کودک
کودک

احداث یک هزار واحد مسکونی در ماه رمضان ، بازنگری در سیاستهای جمعیتی برای جلوگیری از کاهش نرخ باروری، روند نزولی شیب ولادت در کشور، ابلاغ آیین‌نامه فوریت‌های اجتماعی درکشور،رفع مشکل پلاک خودروهای ون معلولان و … از مهمترین اخبار حوزه بهزیستی و رفاه در این هفته بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، در هفته جاری اخبار و رویدادهای مهمی در حوزه امین اجتماعی و بهزیستی رخ داد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

ایرانیان روزانه ۳۰ هزار موبایل می خرند

یک آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری در آخرین روز هفته جاری اعلام کرد که براساس آمار اتحادیه لوازم الکتریکی، ایرانیان روزانه ۳۰ هزار موبایل خریداری می کنند.

مجید ابهری افزود مصرف گرایی و زیاده خواهی در مورد بعضی از افراد به جوانب مختلف کالاها نیز سرایت کرده است به همین دلیل دولت یازدهم باید برای خرید موبایل و پرداخت پول آن یارانه ای در نظر بگیرد چرا که در کشور ما روزانه ۳۰ هزار موبایل ، ماهیانه ۹۰۰ هزار و سالیانه ۱۲ میلیون دستگاه موبایل خریداری می شود.

وی گفت که بخش اعظم این دستگاههای موبایل با خروج ارز از کشور و به طور قاچاق وارد می شود و در حال حاضر در بین نوجوانان و جوانان مسابقه خرید و تعویض گوشی رواج یافته است چرا که گوشی موبال دستگاهی است که ممکن است چند سال قابل استفاده باشد .

احداث یک هزار واحد مسکونی در ماه رمضان برای نیازمندان

معاون مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی نیز در این هفته از راه اندازی تلفن بانک برای جمع آوری کمکهای خیرین برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت با برگزاری گلریزان ضیافت مهر در ایام ماه مبارک رمضان کمکهای جمع‌آوری شده در این ایام در بخش تأمین سهم آورده مسکن یک هزار مددجو هزینه خواهد شد.

حسین بدخشان به دو صندوق سرمایه‌گذاری آگاه و همچنین صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری اشاره کرد و گفت با ورود این دو صندوق در بحث بورس روزهای خوبی را سپری کرده‌ایم و هم اکنون شاهد نتایج قابل قبول آن بوده‌ایم.ضمن اینکه بودجه سرمایه‌ای در این دو صندوق  ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که این رقم توسط خیرین تأمین شده است .

وی اعلام کرد در سال جاری براساس برنامه ریزیهای انجام شده قصدداریم تعداد صندوقهای سرمایه گذاری نیکوکاری را به ۵ صندوق افزایش دهیم و در این صورت حجم اعتباری و سرمایه آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

بدخشان به راه‌اندازی کد ۸۸۱ همراه اول جهت جلب مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت برای نخستین بار این کار در کشور رقم خورده است و هموطنان می‌توانند با ارتباط و گرفتن کد ۸۸۱ کمک‌های خود را به مددجویان بهزیستی اهدا کنند که حداقل کمک ۱۰۰ تومان و حداکثر ۲ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

روند نزولی شیب ولادت در کشور

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در هفته جمعیت در همایشی با اشاره به اینکه شیب ولادت نزولی و شیب فوت در کشور تند است، گفت سالانه به طور میانگین یک میلیون و ۴۰۰ هزار ولادت و کمتر از ۴۰۰ هزار فوتی در کشور داریم و پیش بینی می شود در ۳۰ سال آینده به نقطه سر به سری یعنی برابری تعداد ولادت و فوت برسیم.

محمد ناظمی اردکانی با اشاره به جمعیت ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری کشور، گفت که به این ترتیب نرخ ولادت ۱.۸ در هزار و نرخ فوت ۵.۵ تا ۶ در هزار است همچنین به طور میانگین در سال بالغ بر ۸۰۰ هزار ازدواج و ۱۴۰ هزار طلاق در کشور رخ می‌دهد.

وی افزود پیش‌بینی می‌کنیم با روند جمعیت کنونی در ۳۰ سال آینده به نقطه سر به سر برسیم، یعنی رقم تعداد ولادت و فوت یکی خواهد شد.

پرداخت بن رمضان نیازمند ۲۰ میلیاردتومان

معاون توسعه منابع و مدیریت بهزیستی کشور از رفع مشکل پلاک خودروهای ون مناسب سازی شده ویژه معلولان این سازمان خبر داد و گفت ۱۰۰ میلیون تومان بابت رفع مشکل پلاک این خودروها هزینه شد.

فانوسی گفت اما متاسفانه این خودروها با مشکل پلاک گذاری مواجه شده بودند که پس از رایزنیهای انجام شده و توافق با شرکت طرف قرار داد و پرداخت صد میلیون تومان این مشکل برطرف شده است.

وی همچنین در مورد توزیع بنهای ماه مبارک رمضان میان خانواده های تحت پوشش گفت در حال حاضر توزیع بنها به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در صورت تامین این اعتبار از سوی دولت، این بنها توزیع خواهد شد و ما تمام تلاش خود را در این خصوص انجام خواهیم داد.

بازنگری در سیاستهای جمعیتی برای جلوگیری از کاهش نرخ باروری

مدیر کل دفتر اطلاعات وآمار جمعیتی سازمان ثبت احوال نیز در روزهای میانی هفته جاری گفت سیاستهای جمعیتی کشور در مواردی مانند کاهش شدید نرخ باروری، تاخیر افتادن ازدواج و فرزند آوری، افزایش سن ازدواج و … مورد بازنگری قرار می گیرد.

علی اکبر محزون افزود ۲۰ تیرماه روز جهانی جمعیت است که این روز از سال ۱۹۸۹ توسط سازمان ملل متحد به این عنوان نامگذاری شده و سازمان ثبت احوال نیز در همین رابطه در حال تدارک برنامه‌های مفید و ارزنده‌ای است.

وی گفت در پی اعلام تحولات جمعیتی توسط ‌سازمان ثبت احوال، سیاست‌های جمعیتی کشور به منظور جلوگیری از استمرار کاهش شدید باروری در دهه‌های اخیر، در حال بازنگری است که پایگاه اطلاعات جمعیت کشور با ارائه آمارهای صحیح و روزآمد، نقش سازنده‌ای را در پایش این تحولات و زمینه‌سازی اعلام به موقع هشدارهای لازم ایفا نموده است.

ابلاغ آیین‌نامه فوریت‌های اجتماعی درکشور

در این هفته همچنین مدیرکل دفترامورآسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد با دستور معاون اول رئیس جمهور به دستگاههای مربوطه ، آیین نامه فوریتهای اجتماعی درکشور ابلاغ شد

سید حسن موسوی چلک گفت اورژانس اجتماعی، مجموعه کاملی از خدمات اجتماعی است که در چند بخش به مراجعه‌کنندگان و گروه هدف ارائه می شود. این برنامه تلفیقی از بخشهای مداخله در بحران فردی ، خانوادگی و اجتماعی( مرکز اورژانس اجتماعی) ، خط تلفن ( ۱۲۳)، خدمات اجتماعی سیارو پایگاه خدمات اجتماعی می باشد که از سال ۱۳۷۸ شروع به فعالیت دارد.

وی تصریح کرد از آنجایی که فعالیت های مرتبط با فوریتهای اجتماعی فرابخشی است لذا ضرورت هماهنگی و همکاری بین دستگاههای مرتبط پیش از پیش احساس می شود تا توسعه کمی و کیفی و فراگیر شدن برنامه تحقق یابد، بنابراین به منظور نهادینه کردن همکاری های بین بخشی از بهمن سال ۹۰ تدوین آیین نامه فوریتهای اجتماعی در دستور کار قرار گرفت وپس از برگزاری جلسات متعدد آیین نامه تهیه و جهت طرح و بررسی به کمیسیون اجتماعی و دولت الکترونیک ارسال شد و در نهایت به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح پزشک خانواده در کشور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته جاری از آمادگی دو وزارتخانه بهداشت و رفاه برای اجرای طرح پزشک خانواده خبر داد و گفت ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح پزشک خانواده در کشور اختصاص داده شده است.

اسداله عباسی پس از جلسه با وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درباره چگونگی اجرای طرح پزشک خانواده اظهارداشت: هفته گذشته درخصوص چگونگی و اجرای طرح پزشک خانواده جلسه‌ای با وزیر بهداشت داشتیم و به تفاهم خوبی نیز رسیدیم و از نظرات دستگاه‌های مختلف در این زمینه استفاده کردیم.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته حرف‌های ضد و نقیضی درباره عدم اجرای طرح پزشک خانواده شده از سوی برخی مطرح شده بود، بیان داشت: هم‌اکنون اتفاق نظری بین وزارت بهداشت و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موضوع اجرای طرح پزشک خانواده وجود دارد.

عباسی اضافه کرد: هر دو وزارتخانه عزم خود را جزم کرده‌اند تا این کار مهم را در این دولت به یادگار بگذاریم تا مردم بتوانند از ثمرات آن استفاده کامل داشته باشند.
منبع: خبرگزاری مهر