زنگ خطر برای افزایش سن ازدواج

یکی از موضوعاتی که در دهه‌های اخیر مورد توجه سیاستگذاران و کارشناسان حوزه‌های مختلف و اصحاب رسانه بوده است، پدیده افزایش سن ازدواج در کشور بویژه در کلانشهرهاست به‌گونه‌ای که این افزایش سن در افراد تحصیلکرده به مراتب بیشتر قابل توجه و تامل است. بالا رفتن سن ازدواج امروزه در کشورمان مسئولان سازمان‌ها و نهادهای فراوانی را نگران کرده است، زیرا وقتی چنین پدیده‌ای رخ می‌دهد، فاصله میان سن بلوغ جنسی و سن ارضای این غریزه افزایش می‌یابد و چنین پدیده‌ای عواقب خطرناک اجتماعی را در پی دارد و نوعی تهدید محسوب می‌شود که دروازه هجوم آسیب‌های اجتماعی را روی کشور باز می‌کند.

هم‌اکنون برخی آمارهای رسمی و غیررسمی، از وجود ۱۱ میلیون نفر فرد آماده ازدواج در کشورمان خبر می‌دهد که از یک‌سو این آمار می‌تواند برای ما فرصتی با هدف تولید نسل و سرمایه‌گذاری در بخش نیروی انسانی باشد و کمک کند بنیان خانواده را در کشور محکم‌تر کنیم و گسترش بدهیم و از سوی دیگر همین آمار اگر نسبت به آن غفلت کنیم و شرایط ازدواج این گروه را فراهم نکنیم، یک زنگ خطر به حساب می‌آید.

نیاز جنسی پدیده‌ای نیست که بشود آن را مکرر در نسل جوان بی‌پاسخ گذاشت و سرکوب کرد و اگر هم نخواهیم مسیر درست پاسخ به این نیاز را به جوان‌ها معرفی کنیم، زمینه را برای افزایش بی‌بند و باری اجتماعی و ارتباط‌های کنترل نشده و سست فراهم کرده‌ایم که آسیب‌های روانی و عاطفی شدیدی را برای مجردمانده‌ها به دنبال دارد. توجه داشته باشیم که اگر ازدواج در سن بالا یک رویه شود،‌ بازگشت به ازدواج در سن پایین، حرکتی بس سخت و دشوار است. مردم معمولا مسائل اقتصادی و نبود فرصت‌های شغلی را به عنوان علل اصلی تاخیر در ازدواج مطرح می‌کنند، اما باید بدانیم که هنوز بخشی از نسل جوان ما برای مسئولیت‌پذیری تربیت نشده‌اند و با خودشان می‌گویند چرا باید ازدواج کنند و مسئولیت زندگی مشترک را بپذیرند. بخشی دیگر از علل افزایش سن ازدواج نیز مربوط به بی‌اعتمادی مردم به یکدیگر است؛ به عبارتی اکنون از سطح اعتماد افراد نسبت به هم کاسته شده و همه نگرانند که مبادا با فردی ازدواج کنند که از پشت به آنها خنجر بزند. بنابراین علاوه بر فراهم کردن بستر مناسب اقتصادی و شغلی برای نسل جوان، باید به فکر تربیت آنها برای مسئولیت‌پذیری و مهیا کردن شرایط آشنایی افراد در سن ازدواج با یکدیگر در محیطی امن و محافظت شده باشیم.

سیدحسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی

روزنامه جام جم