سخن دبیر سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران

به نام خدا

امروزجامعه ما با آسیب های اجتماعی متعددی مواجه است که در برخی موارد آمارهای نگران کننده ای از آنها ارائه می شود. کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، بیکاری، اعتیاد، روسپیگری، کودکان کار و بسیاری از مسائل اجتماعی دیگر، همگی حکایت از ضرورت توجه به حوزۀ اجتماعی و بازنگری اساسی دراین حوزه رادارند. اگر در برخورد با مسائل مذکور دید جامع نگر  و ریشه ای وجود نداشته باشد، بی شک جامعه روز به روز بیشتردرگرداب این آسیبها فرو رفته و بیم اضمحلال آن می رود. لازمۀ برخورد صحیح با این آسیبها، ابتدا رسیدن به درک درست و سپس هدف گذاری صحیح و اقدام مناسب برای تحقق اهداف تعیین شده است. نگرانی های مقام معظم رهبری و  تاکید ایشان به لزوم توجه ویژه به استحکام خانواده و تاکیدات ریاست محترم جمهور و دولت تدبیر و امید به ضرورت توجه به حوزۀ اجتماعی نشانگر عزم راسخ مسئولان کشور در حل این معضلات اجتماعی است.

گروه مددکاری دانشگاه آزاداسلامی گناباد پس ازبرگزاری اولین و دومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران در سالهای ۸۷ و ۹۰ که با همکاری بسیاری از اساتید مطرح این رشته و مشارکت غالب دستگاه های مرتبط با حوزۀ اجتماعی صورت گرفت، دستاوردهای قابل توجهی را به جامعه مددکاری اجتماعی کشور عرضه نمود، که از آن جمله میتوان به بازنگری جامعه علمی مددکاری اجتماعی کشور به شیوۀ نگرش و نحوۀ عملکرد خویش و همچنین عطف توجه آنها و مسئولین سازمانهای مرتبط با این حوزه از مرکز به سایر نقاط کشور و توجه به توانمندیها و استعدادهای نهفته در آنها اشاره نمود.

عنایت ویژۀ بزرگان علمی و اجرایی در حوزۀ مددکاری اجتماعی به گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد از یکسو و احساس وظیفه مبنی بر ضرورت مشارکت فعال در برداشتن گامی هر چند کوچک در مواجهه با مسائل اجتماعی کشور، منجر به برگزاری جلسه ای با جناب آقای موسوی چلک، ریاست محترم انجمن مددکاران اجتماعی کشور و برخی از خبرگان علمی حوزۀ اجتماعی و در نهایت تصمیم به برگزاری سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران با عنوان “امور اجتماعی در برنامه ششم توسعه کشور” در روزهای دوازدهم و سیزدهم شهریور سال جاری گردید.

استقبال و حمایت ریاست محترم دانشگاه، نماینده محترم شهرستان و فرماندار محترم شهرستان از برگزاری کنفرانس منجر به برگزاری جلساتی با مسئولان ارشد وزارت کشور، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، وزارت رفاه، سازمان بهزیستی کشور، کمته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان زندانها و اقدامات تأمینی کشور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، قوۀ قضائیه، نیروی انتظامی کشور، سازمان جوانان هلال احمر، شهرداری تهران و استانداری خراسان رضوی و اعلام حمایت سازمانهای مذکور از برگزاری کنفرانس شد. ضمناً شورای اجتماعی کشور، سازمان بهزیستی کشور و استانداری خراسان رضوی به همراه دانشگاه آزاد اسلامی گناباد، از برگزار کنندگان کنفرانس خواهند بود.

هدف از برگزاری کنفرانس دستیابی به بسته های سیاستی پیشنهادی مناسب برای بخش اجتماعی برنامه ششم توسعه کشور و احکام پیشنهادی متناسب با آن سیاستهاست. در این راستا سی و چهار کارگروه تخصصی با حضور اساتید برجسته دانشگاههای کشور و مدیران ارشد پژوهشی دستگاههای مشارکت کننده تشکیل شده که هر کارگروه حول محور تعیین شده اقدام به جمع آوری اطلاعات لازم در خصوص وضعیت موجود در حوزۀ محوله و تحلیل مقالات واصله در آن حوزه و سپس تدوین سیاستها و احکام پیشنهادی برای برنامه ششم توسعه کشور در آن محور می نمایند.

نهایتاً از همۀ متخصصین و صاحبنظران علمی و مسئولین کشوری مرتبط با حوزۀ اجتماعی و نیز از تمامی مسئولین ادارات ذیربط درسطوح استانی و شهرستانی یاری طلبیده و امیدواریم با استعانت از درگاه خداوند متعال در انجام این رسالت ملی وظیفه خویش را به نحو احسن به انجام برسانیم.

سید سعید حسینی

     دبیر سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران