سیستم ترغیب و حمایت از ازدواج ضعیف است

مهدی سروی همپا
مهدی سروی همپا

خبرگزاری تسنیم: رئیس کارگروه آموزش و پژوهش انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: افزایش تعداد افراد مجرد یا به تعبیری افزایش سن ازدواج به دلیل نبود سیستم ترغیب وحمایت کننده در این زمینه است.

مهدی سروی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سؤالی درباره وجود ۱۱ میلیون فرد مجرد در کشور گفت: افزایش تعداد افراد مجرد یا به تعبیری افزایش سن ازدواج به دلیل نبود سیستم ترغیب و حمایت کننده در این زمینه است. تصور غالب این است که درآمد، مسکن و عوامل اقتصادی موانع اصلی در کاهش ازدواج هستند؛ هرچند عوامل اقتصادی مهم هستند اما عوامل نوظهوری مانند افزایش ارتباطات فرازناشویی نیز در این مسئله دخیل‌ هستند.

وی ادامه داد: ارتباطات فرازناشویی و روابط خارج از منزلی که در سطح کلانشهرها در حال رشد است و متأسفانه به میزان قابل توجهی تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای در حال باز کردن جای خود در شبکه تعاملی خانواده است بسیار آسیب‌زاست.خطر اصلی این است که متأهلان این ارتباطات را با مجردها برقرار می‌کنند و در صورت غفلت در سال‌های آینده بمبی از تبعات مخرب این مسئله منفجر خواهد شد.

رئیس کارگروه پژوهشی انجمن مددکاران اجتماعی  اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش روابط فرازناشویی، نارضایتی جنسی در بین زوج‌هاست که از جمله دلایل آن، نبود آموزش جنسی به دلیل وجود تابو در خانواده‌ها، فاصله گرفتن از تغذیه مدیترانه‌ای و روی آوردن به غذاهای حاضری غیراستاندارد است که باعث ایجاد اختلالات جنسی در هر دو جنس شده است.

سروی در پاسخ به سؤال دیگری درباره راهکارهای جذب جوانان به ازدواج گفت: این راهکارها می‌تواند از طریق انجام مشاوره‌های فردی با افرادی که در سن ازدواج قرار دارند و ارائه راهکارهای زندگی موفق در صورت تشکیل خانواده، تشکیل گروه‌های مددکاری برای افراد در سن ازدواج و تعامل بین آنها و بهره‌گیری از نظرات مختلف و همفکری بیشتر و قرار گرفتن در این گروه‌ها باشد.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌های انجمن مددکاری توانمندسازی اجتماع محور است؛ یعنی تشکیل شبکه‌ای از خانواده‌ها در محله که در زمینه ازدواج از جوانان حمایت کنند. ایجاد این شبکه‌ها باعث می‌شود جوانان به جای حضور در فضای مجازی در این فضاها قرار گرفته و یکدیگر را ملاقات و با یکدیگر همفکری داشته باشند.

رئیس کارگروه پژوهشی انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به امکان ایجاد صندوق‌های مالی بدون بهره ازدواج در گروه‌های خانوادگی افزود: در این زمینه می‌توان از اقتصاد خرد خانواده‌ها کمک گرفت و بخشی از هزینه‌های ازدواج جوانان را تأمین کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نسل امروز تحصیلکرده است و بنابراین با تفکر و انگیزه خاص خود به سمت ازدواج می‌رود و انتظارات آن با نسل های پیش تفاوت دارد در نتیجه تفکر و برنامه‌ریزی خاص خود را می‌طلبد.

منبع: خبرگزاری تسنیم