شاخص‌های اجتماعی و رفاهی در ایران رو به رشد نیستند

کد خبر: ۲۶۱۴۲۷ A

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

شاخص‌های اجتماعی و رفاهی در ایران رو به رشد نیستند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: این تفکر که امور عمرانی زیر بنا هستند امروزه کارآمدی نداشته و ضروری است توسعه اجتماعی و امور اجتماعی زیر بنای جامعه تلقی گردند.

حسن موسوی چلک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره ارتباط توسعه اجتماعی با روند رشد آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از ابعادی که در حوزه توسعه مورد توجه قرار می‌گیرد، توسعه اجتماعی در کنار توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است که گاهی از آن به عنوان توسعه همه جانبه و گاهی توسعه پایدار یاد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر برنامه‌های توسعه کشور را مورد بررسی قرار دهیم شاید بخشی که بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است توسعه اقتصادی بوده و کمترین توجه به بخش‌های اجتماعی و فرهنگی شده است.

موسوی چلک با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه فصلی تحت عنوان امور اجتماعی وجود دارد تصریح کرد: بود و نبود این فصل برای حوزه اجتماعی تفاوت زیادی نمی‌کند چرا که فکر می‌کنیم همه چیز توسعه به حوزه اقتصاد و ساخت و ساز باز می‌گردد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه نظام برنامه ریزی ۶۱ سال است تفکری را رایج کرده که براساس آن ساختن سد، ‌تولید برق و احداث جاده امور زیر بنایی هستند اظهار کرد: به اعتقاد من این تفکر که امور عمرانی زیر بنا هستند امروزه کارآمدی نداشته و ضروری است توسعه اجتماعی و امور اجتماعی زیر بنای جامعه تلقی گردند.

وی تاکید کرد: اگر انسان سالم، ‌صالح، قانونمدار، خلاق، مسئولیت پذیر و با نشاط نداشته باشیم داشتن سد هم فایده‌ای ندارد.

موسوی چلک با تاکید بر اهمیت زیر بنا قراردادن توسعه اجتماعی کشور گفت: زمانی که در شهر هیروشیمای ژاپن بمب اتم انداخته می‌شود بنیانگذار ژاپن نوین می‌گوید ما هیچ چیز نداریم اما اگر نیروی انسانی سالم، کارآمد، خلاق و موثر داشته باشیم همه چیز خواهیم داشت، و کشور ژاپن از طریق نیروی انسانی سالمی که به جامعه خود متعهد بود توانست مسیر توسعه اقتصادی را نیز طی کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه شاخص‌های اجتماعی و رفاهی در ایران شاخص‌هایی رو به رشد نیستند که آسیب‌های اجتماعی از آن جمله است عنوان کرد: در کدام آسیب اجتماعی روندی کاهشی داشته‌ایم؟ آیا سن آسیب‌های اجتماعی بالا رفته است؟ یا از تنوع آسیب‌ها کم شده است؟ آیا خانواده ما از آسیب‌های اجتماعی در امانند؟ یا اینکه نوک پیکان آسیبهای اجتماعی رو به خانواده است؟

وی خاطر نشان کرد: وقتی می‌گوییم کشور ما امنیت دارد دلیل آن تدابیر اتخاذ شده توسط نیروی انتظامی است اما امنیت اجتماعی پایدار با توسعه اجتماعی پایدار تحقق پیدا می‌کند.

موسوی چلک خاطر نشان کرد: در برخی حوزه‌ها از جمله حوزه آموزش روندی رو به بهبود را شاهد هستیم اما طبق سرشماری سال ۹۰ در میان افراد ۱۰ تا ۴۵ ساله بیش از ۳. ۵ میلیون نفر بی‌سواد وجود دارد.

وی ادامه داد: اما در حوزه نظام بیمه اجتماعی آیا روندی رو به رشد داریم و آیا نظام رفاه و تامین اجتماعی ما نیاز به بازنگری ندارد. آیا شاخص‌های اجتماعی میان خانواده‌های تحت پوشش سازمانهای حمایتی نسبت به قبل بهتر شده است؟ آیا تعداد افراد تحت پوششی که نیازمند حمایت سازمانهای حمایتی هستند کمتر شده است؟

این مددکار اجتماعی تصریح کرد: در همه این حوزه‌ها نگرانی‌هایی وجود دارد و تا بحال هیچ گزارشی در خصوص وضعیت توسعه اجتماعی در کشور نداشته‌ایم.

وی به پایین بودن شاخص نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی، رضایت اجتماعی، مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی اشاره و اظهار کرد: اگر مسیر توسعه را طی می‌کردیم به طور طبیعی در مسیر توسعه در این خصوص وضعیت بهتری داشتیم.

موسوی چلک با طرح این سوال که جایگاه سازمان‌های غیر دولتی در توسعه کجا است و حقوق اجتماعی مردم که در فصل حقوق ملت قانون اساسی پیش بینی شده است چه وضعیتی دارد گفت: به اعتقاد من در بسیاری از این حوزه‌ها و ضعیت خوبی وجود ندارد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: در خصوص آمار آسیب‌ها و پرونده‌های قضایی کشور این سئوال مطرح است آیا تعداد پرونده‌های قضایی کاهش یافته است؟ آیا آمار ورودی زندان‌ها کاهش یافته؟ آیا اقدامی کرده‌ایم که جوانان درگیر ارتکاب جرم نشوند؟ آیا آمار اعتیاد وخشونت‌های خانگی کمتر شده است؟ این مسائل همگی در حوزه آسیب‌ها بوده و باید مورد توجه قرا ربگیرد.

موسوی چلک تاکید کرد: جامعه‌ای که از توسعه اجتماعی بیشتری برخوردار است بدون شک شاخص آسیب‌های اجتماعی آن پایین‌تر است.

وی اضافه کرد: زمانی که از توسعه کشور سخن می‌گوییم از عبارت توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده می‌کنیم که بیانگر آن است که اقتصاد پایه و اساس کار ما را تشکیل می‌دهد.

این مددکار اجتماعی تصریح کرد: اگر چه اقتصاد مهم است اما همه چیز توسعه نیست اگر سدی ساخته می‌شود باید انسانی وجود داشته باشد که از آن لذت ببرد. اگر در حوزه تکنولوژی پیشرفت می‌کنیم باز هم باید انسانی برای استفاده از آن وجود داشته باشد.

موسوی چلک با طرح این سوال که توسعه اجتماعی شعار کدام یک از دولت‌ها بود گفت: کدام نماینده مجلس مطالبه گر شاخصهای اجتماعی در کشور بود؟ از کدام وزیر در باره توسعه اجتماعی سوال کردند؟ نطق پیش از دستور کدام یک در باره توسعه اجتماعی و چه کسی ویا کدام نهاد مطالبه گر حقوق اجتماعی است؟

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه ما برای گرفتن یارانه ‌، ‌سهام عدالت مسکن مهر و سبد کالا تلاش می‌کنیم اما مطالبه گر توسعه‌ای اجتماعی نیستیم گفت: در این حوزه نه خود مردم دغدغه دارند و نه سیاستگذاران و نه افرادی که حق نظارت بر سیاستگذاران ومجریان قانون را دارند مطالبه گر حوزه اجتماعی هستند بنابراین توسعه اجتماعی در اولویت قرار نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: اصل ۳۰ قانون اساسی مقرر می‌کند که دولت موظف است آموزش را تاپایان دوره متوسطه رایگان کند اما امروز چقدر با بت آموزش هزینه می‌کنیم؟ اصل ۲۹ در خصوص بهداشت، درمان، سوانح و با زنشستگی است اما چه کسی مطالبه گر این حوزه‌ها است؟ و تا چه میزان نظام برنامه ریزی ما مبتنی بر حقوق اجتماعی مردم است؟ موسوی چلک با بیان اینکه هنوز از پرداختن به حوزه اجتماعی هراس داریم عنوان کرد: اگر چه در این حوزه پیچیدگی‌هایی وجود دارد اما نباید این موضوع فراموش شود که داشتن نیروی انسانی سالم، ‌کارآمد، ‌قانون مدار، مسئولیت پذیر و افرادی که به حقوق خود و دیگران احترام می‌گذارند تا چه میزان اهمیت دارد؟

این مددکار اجتماعی تاکید کرد: در این حوزه راهی طولانی پیش رو داریم چرا که نگاه ما به حوزه توسعه‌‌ همان زیر بنا بودن امور عمرانی و ساخت وساز است در حالی که باید زیربنا بودن تفکر یعنی انسان را در حوزه اجتماعی مبنای توسعه قرار دهیم.