شهرداری تهران در حوزه آسیب های اجتماعی همپای بهزیستی فعالیت کرده است/مدیریت شهری پایتخت باید الگوی دیگر شهرها شود

کودک کار
کودک کار

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با شهرنوشت؛ شهرداری تهران در حوزه آسیب های اجتماعی همپای بهزیستی فعالیت کرده است/مدیریت شهری پایتخت باید الگوی دیگر شهرها شود

براساس شرح وظایف سازمان بهزیستی کشور متولی ساماندهی آسیب های اجتماعی در کشور است. هر چند در مواردی چون کودکان کار و خیابان بیش از ۱۰ سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی متعهد شده‌اند تا برای ساماندهی و رسیدگی گام بردارند، با این همه، سال‌ها پس از تشکیل چنین ستادهایی، هنوز متکدیان، کودکان کار و کارتن خواب‌ها در شهرها دیده می‌شوند.

به گزارش شهرنوشت، اطلس آسیب های اجتماعی شهر تهران یکی از فعالیت های پژوهشی مهم شهرداری تهران در حوزه مسائل اجتماعی است که توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی در حال تدوین است. این اطلس به صورت منطقه‌ای به مطالعات آسیب شناسی محلات شهر تهران می پردازد.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران معتقد است ورود شهرداری ها به بحث آسیب های اجتماعی نه تنها یک ضرورت است بلکه مدیریت های شهری در کشور بیشتر از پرداختن به خدمات شهری بهتر است به خدمات اجتماعی بپردازند.
تدوین اطلس آسیب های اجتماعی شهر تهران توسط شهرداری تا چه اندازه می تواند مثبت باشد؟
نگاه مردم و مدیریت کلان کشور به شهرداری هیچ گاه نگاهی اجتماعی نبود و هیچ گاه شهرداری را به عنوان یک نهاد اجتماعی مدنظر قرار ندادند. به انتخابات شوراها نگاه کنید فقط دو نفر با مباحث اجتماعی وارد انتخابات شدند که این دونفر نیز مددکار بودند. یکی از مشکلات کشور ما این است که ظرفیت شهرداری در بخش اجتماعی شناخته نشده یا به هر دلیلی از آنها استفاده نشده است.

در حالی که شهرداری ها در دنیا بیش از اینکه کار خدمات شهری انجام دهند به خدمات اجتماعی می پردازند. به اعتقاد من باید شهرداری را به سمت یک سازمان اجتماعی هدایت کرد کاری که مدیریت شهری کنونی تهران انجام داد. طبیعتا شهرداری در حوزه آسیب های اجتماعی می تواند نقش موثر و مهمی ایفا کند. به نظرم در حال حاضر در بخش اجتماعی دو بال وجود دارد که یکی سازمان بهزیستی کشور و دیگری شهرداری تهران است.

در این میان وزن شهرداری تهران پایین تر از بهزیستی نیست. بهزیستی تمام کشور را پوشش می دهد و شهرداری تهران نیز پایتخت را تحت پوشش دارد و در این زمینه کار می کند که جایگاه بسیار خوبی است. به نظرم تهیه اطلس آسیب های اجتماعی می تواند گام مهمی در جهت شناسیایی آسیب های اجتماعی پایتخت باشد. شهرداری برای اینکه بتواند نقش خود را خوب ایفا کند باید مدیریت درستی اعمال کند.

برای مدیریت درست برنامه ریزی باید انجام شود و لازمه برنامه ریزی داشتن اطلاعات است. با توجه به اینکه امروزه برنامه ریزی ها باید مبتنی بر رویکرد محلی، منطقه ای باشد طبیعتا داشتن اطلاعات از هر منطقه می تواند نوع برنامه هایی که باید در مناطق اجرا بشود را مشخص کند. به عنوان مثال نیازهای منطقه ۱۸ و ۲۲ با مناطق یک تهران و ۱۲ یکی نیست. طبیعتا اطلاعات محلی برای برنامه ریزی و مدیریت درست ضروری است.
حوزه آسیب های اجتماعی چه محدودیت هایی دارد که ممکن است کار را سخت کند؟
مسلما حوزه آسیب ها یک محدودیت هایی دارد. اول اینکه در بعضی از مناطق آدم ها می آیند، می روند و ثابت نیستند. دوم اینکه در این حوزه آمارها ثبت نمی شود برای همین دسترسی به اطلاعات برای اطلس آسیب ها سخت تر است. بنابراین اطلاعات این اطلس باید به روز شود و به نظرم یک نیاز است که شهرداری ها وارد این موضوع شوند. مثلا سازمان رفاه شهرداری تهران اگر نباشد فریاد خیلی از مردم در می آید. بنابراین یک ضرورت است.

در همین رابطه شهرداری تهران می تواند یک الگو برای شهرداری های کلان شهرهای دیگر باشد. به نظرم حضور شهرداری می تواند در بخش پیشگیری باشد. شهرداری تهران ۳۷۴ سرای محله دارد که هر سرای محله می تواند یک پایگاه ارائه خدمات اجتماعی در حوزه آسیب های اجتماعی باشد به ویژه در بخش پیشگیری از آسیب های اجتماعی می توان از این ظرفیت استفاده بهینه کرد.
به نظرتان تا چه اندازه دولت و شهرداری می توانند در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند؟
همکاری دولت و شهرداری در زمینه مباحث اجتماعی بسیار با اهمیت و بدیهی است. دولت و شهرداری ها می توانند در این زمینه به تقسیم کار بپردازند و دولت می تواند از ظرفیت شهرداری استفاده بسیار خوبی بکند. در یک بند از آئین نامه اورژانس اجتماعی که به تازگی تصویب شده ، آمده است که بهزیستی می تواند از ظرفیت شورای اسلامی و شهرداری ها استفاده کند. ضمن اینکه اسناد بالادستی نیز اجازه واگذاری بخشی از فعالیت ها به دولت را داده است.

منبع: خبرگزاری شهرنوشت