ضرورت توسعه فرهنگی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی همسو با توسعه عمرانی

سکونتگاه غیر رسمی
سکونتگاه غیر رسمی

مدیرکل دفتر امور جتماعی استانداری کردستان بر ضرورت توسعه و توجه فعالیت‌های فرهنگی همسو و همزمان با عملیات عمرانی در مناطق حاشیه ای و سکونت گاه‌های غیر رسمی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، عطاءالله رحمانی شامگاه چهارشنبه ٣٠ مردادماه جاری در کارگروه اجتماعی فرهنگی استان کردستان، اظهار داشت: اگر کوچه‌های باریک و تنگ را در مناطق فرسوده و سکونت گاه‌های غیر رسمی وسعت مناسبی بدهیم نگاه جدیدی از لحاظ فرهنگی در این محلات ایجاد خواهد شد.

وی افزود: بافت فرهنگی نیز باید همزمان با توسعه عمرانی در این مناطق توسعه یابد و با آن تلفیق داشته باشد.

وی اعلام کرد: بافت حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیررسمی به دلیل عدم تردد نیروهای انتظامی به حاشیه امنی برای استقرار یافتن مجرمین و متخلفین تبدیل شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان بیان کرد: رفع مشکل سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در این استان نیازمند تعامل و همکاری بیش از پیش دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان است.

وی ضمن اشاره به پتانسیل سازمانهای مردم نهاد برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در مناطق آسیب پذیر، ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی با کمک سازمان‌های مردم نهاد و همچنین آموزش متناسب با آسیب های اجتماعی در بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی ضروری عنوان کرد. رحمانی‌آبیدر افزود: ‌سازمان‌های مردم‌نهاد با توجه به بسترها و همچین مشکلات این مناطق برنامه‌های خاص را تعریف و اجرایی خواهند کرد.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد بافت های فرسوده استان دارای کوچه‌های باریک و تنگ هستند و این امر آنها را مستعد افزایش آسیب‌های اجتماعی کرده، لذا باید با مناسب سازی کوچه‌ها زمینه کاهش آسیب ها را فراهم کرد.

وی بر تشکیل کمیته فرهنگی به منظور جلوگیری بررسی راهکارهای اجرایی و فرهنگی در راستای جلوگیری از افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی و آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: تشکیل این کمیته می‌تواند بستر مناسبی برای بررسی مشکلات در مناطق آسیب‌پذیر استان و ارائه راهکارهای مناسب برای جلوگیری از روند روبه رشد آسیب‌ها در این مناطق باشد.

وی اعلام کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی، شهرداری و فرمانداری سنندج به نمایندگی فرمانداری‌ و شهرداری‌های استان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و امور اجتماعی استان از اعضای تشکیل دهنده این کمیته خواهند بود.

وی خاطر نشان کرد: اعضای این کمیته بایستی با یکدیگر تعامل داشته باشند و با تشکیل جلساتی مستمر اطلاعات بدست آمده را به منظور رفع مشکلات و کاهش آسیب های اجنماعی در سکونت گاه های غیر رسمی و بافت های فرسوده در اختیار یکدیگر قراردهند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استاندار کردستان با اشاه به برنامه ریزی‌ها و توطئه‌های گوناگون دشمنان در حوزه ای مختلف علیه جوانان ایرانی بیان کرد: مقابله با تهدیدات و توطئه‌های فرهنگی دشمن نیازمند نگاه جدی‌تر دستگاه های دولتی مرتبط با حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و ارائه برنامه‌های، قوی، متنوع و  تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به بافت فرهنگی ایران و تقابل چهره با چهره ما با برنامه ها و فرهنگ غربی، بیش از سایر کشورهای اسلامی مورد تهاجم برنامه های شوم دشمنان قرار گرفته ایم.  رحمانی‌آبیدر در پایان یاد آور شد: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی چشم جامعه به روی آسیب‌های اجتماعی پیرامون بسته شده است و به آنها توجهی نشان نمی دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا