پایگاه اطلاع رسانی انجمن مددکاران اجتماعی ایران

مددکاری اجتماعی؛ خط مقدم حمایت های اجتماعی/عبداله عمادی معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سه شنبه, ٢٣ خرداد ۱٣٩۱

مددکاری اجتماعی؛ خط مقدم حمایت های اجتماعی

عبداله عمادی معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیست و هفتمین همایش کشوری انجمن مددکاران اجتماعی ایران به بیان مهمترین عناوین توسعه فرهنگ پیشگیری در کشور پرداخت.

وی با اشاره به نقش مهم مددکار اجتماعی در شناخت و پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی گفت: مددکاری اجتماعی خط مقدم حمایت های اجتماعی است و یک مددکار خوب باید ابتدا شنونده خوبی باشد و با حوصله و دقت به مشکلات افراد در معرض آسیب گوش فرا دهد و بتواند مسائل ایشان را به خوبی بازگو کند. که شاید این، یکی از راهکارهای خوب برای حل مشکل باشد.     وی با اشاره به اهمیت پیشگیری اجتماعی در جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی گفت: در این حوزه کار زیادی صورت نگرفته است و این مسئله نیاز به سیاست گذاری های کلان دارد که وظیفه ما مسئولان است و یکی از راهکارهای این امر  وضع قوانین مناسب است. امیدوارم با توجه به آغاز به کار مجلس نهم “لایحه پیشگیری از وقوع جرم” به زودی اجرایی شود. عمادی با اشاره به شکل گیری اداره کل امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به اینکه آسیب های اجتماعی می تواند در آینده به عنوان پاشنه آشیل نظام عمل کند و تهدیدی جدی برای نهاد خانواده به شمار می آید؛ توجه به پیشگیری از آسیب های اجتماعی از مهمترین وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به همین دلیل در بودجه در نظر گرفته شده برای این اداره بودجه پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی و مشاوره نیز لحاظ شده است.   وی در پایان دانش تخصصی مددکاران اجتماعی و به روز بودن اطلاعات ایشان، توجه به نقش دین و فرهنگ دینی و همچمنین گسترش سازمان های مردم نهاد و استفاده از پتانسیل ایشان را مهم ترین عوامل توسعه فرهنگ پیشگیری در کشور عنوان کرد.   همچنین در ادامه این مراسم، میز گرد تخصصی نقش دستگاههای اجرایی در پیشگیری اجتماعی با تاکید بر نقش مددکاری اجتماعی با حضور دکتر محمد نفریه، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.   نفریه با اعلام این نکته که سازمان بهزیستی بیش از سه دهه در حوزه پیشگیری فعالیت دارد گفت: پیشگیری اجتماعی در سه سطح اولیه، ثانویه و ثالثیه اجرا می شود که در سطح اولیه جلوگیری از وقوع آسیب، در سطح ثانویه مداخله و در سطح ثالثیه بازتوانی افراد و کاهش ناتوانی هایی بعدی مدنظر قرار می گیرد.   وی گفت: در حال حاضر بیشترین بودجه یعنی چیزی بیش از ۷۵ درصد بودجه اختصاص یافته به پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سازمان بهزیستی در سطح ثالثیه هزینه می شود در  حالی که مطلوب این است که کمتر از ۲۵ درصد بودجه در سطح ثالثیه هزینه شود.   وی گفت در سال ۱۳۹۰، ۲۳ میلیون نفر از سازمان بهزیستی خدمات دریافت کرده اند که ۲۰ میلیون نفر خدمات غیرمستمر و ۳ میلیون نفر خدمات مستمر استفاده کرده اند.   همچنین تقدیر از مددکاران اجتماعی نمونه سازمان بهزیستی کشور، شهرداری، وزارت دادگستری و نیروی انتظامی با حضور مسئولان برگزار شد.

مطالب مرتبط