مددکاری در خراسان‌جنوبی ناشناخته مانده است

محسن مروی
محسن مروی

رییس انجمن مددکاران اجتماعی خراسان‌جنوبی، گفت: شغل مددکاری به عنوان یک تخصص مورد نیاز جامعه هنوز از سوی مسوولان ذی‌ربط در استان مورد شناسایی و توجه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان‌جنوبی،”محسن مروی” در جمع مددکاران استان افزود: البته این مشکل مربوط به استان ما نیست و همین که در سطح کشور تنها ۱۰ تا ۱۱ استان دارای انجمن مددکاری هستند، گواه این مدعاست.

وی افزود: چند سالی است که سالروز ولادت حضرت علی(ع) به “روز مددکاری” در ایران نامگذاری شده، اما هنوز وارد تقویم رسمی کشور نشده است.

مروی با بیان این‌که هنوز نمی‌توان آمار دقیقی از مددکاران استان ارائه کرد، افزود: بخش اعظمی از این کمبود به این خاطر است که دستگاه‌های متولی و مددکار محور استان همکاری لازم را تاکنون با ما نداشته‌اند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی خراسان‌جنوبی، گفت: البته تاکنون چندین جلسه همکاری و تشریک مساعی با چند دستگاه یاد شده برگزار کرده‌ایم، اما هنوز به نتایج مطلوبی دست نیافته‌ایم.

مروی به تاریخچه فعالیت مددکاران در جهان اشاره کرد و افزود: مددکاری اجتماعی به عنوان یک حرفه مرسوم و البته شناخته شده، از ۱۱۰ سال قبل در انگلستان و با اقدامات سازمان یافته گروهی از بانوان نیکوکار و خیر شکل گرفت.

وی افزود: نتیجه اقدامات و رفتار مددکاری، ارایه خدمات به اعضای آسیب‌پذیر و یا در معرض آسیب جامعه است، به گونه‌ای که با دریافت این کمکها و خدمات ترغیب و توانمند شده و قادر شوند مشکلات خود را پشت سر گذارند.

مروی ادامه داد: هدف مددکاری اجتماعی کمک به افراد، خانواده‌ها و گروه‌های اجتماعی است تا توانمند شده و با برخورداری از دانش آکادمیک، کسب تجربه‌های علمی ناشی از تحصیلات دانشگاهی، کارورزی‌های ممتد و مستمر و کسب تجربه در عمل و با تکیه بر دانش و آگاهی، مهارت‌های حرفه‌ای و مهمتر از همه با پشتوانه اصول و ارزش‌های حرفه مددکاری بتوانند در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف به خدمت بپردازند.

وی اظهارکرد: سالهاست که متخصصان علم مددکاری اجتماعی، توانسته‌اند نظریه‌های علمی این حرفه را انسجام بخشیده و جنبه علمی مددکاری را ارتقای چشمگیری ببخشند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی خراسان‌جنوبی، افزود: در عین حال حرفه مددکاری نیازمند دانش و معرفت علمی سایر نظام‌های دانشگاهی نظیر حوزه‌های مختلف روانشناسی، جامعه‌شناسی، روانشناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و فرهنگ‌شناسی است تا با توجه به پیچیدگی زندگی انسانها در جوامع شهری امروزی و ابعاد گسترده مشکلات بتوانند کاری مفید و مؤثر عرضه کنند.

مروی گفت: مراجعان مددکاری اجتماعی غالبا افراد آسیب‌پذیری هستند که شرایط خاص یا موقعیتهای نامطلوب خانوادگی، جسمی، روانی، اقتصادی اجتماعی، شغلی، محلی و منطقه‌ای، آنها را در موضع ضعف و آسیب‌پذیری قرار می‌دهد و نسبت به باقی افراد عادی جامعه مشکل دارتر هستند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که حرفه مددکاری یکی از ضروری‌ترین مشاغل برای جامعه در حال تغییر ایران است، افزود: مشکلات و مسایل عدیده و پیچیده که گریبانگیر افراد در جوامع بزرگ و کوچک می‌شود، بسیاری از افراد را نیازمند دریافت کمک و حمایت از جانب سازمان‌های رسمی و غیر رسمی می‌کند.

وی اظهار کرد: متأسفانه آموزش مددکاری در ایران، چه در سطح کارشناسی و چه در سطح کارشناسی ارشد از غافله پرشتاب مددکاری مدرن بسیار عقب است.

مروی افزود: مطالب کهنه یا بی ارتباط با مسایل امروز افراد کماکان به دانشجویان تحمیل می‌شود و مربیان مددکاری همچنان مطالب مربوط به جزوات درسی ۳۰ سال قبل خود را ابتدا در دوره کارشناسی و سپس در دوره‌های کارشناسی ارشد ارایه می‌کنند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی خراسان‌جنوبی، گفت: با همه این مشکلات و محدودیت‌های آشکار و نهان بر سر مددکاری، هر سال شاهد رشد کیفی تعدادی از دانشجویان این رشته هستیم بطوری که هم اکنون ۱۰ هزار مددکار در کشور فعال هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا