مسئولیت اجتماعی باید در جامعه نهادینه شود

دبیر همایش مددکاران اجتماعی ایران از برگزاری سی مین همایش این انجمن با محوریت مددکاری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی خبر داد و گفت: بدون شک اهتمام به این مسئولیت زمینه را برای کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی، افزایش سرمایه مشارکت اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جرایم فراهم می کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، «سید حسن موسوی چلک» رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران از برگزاری سی‌مین همایش این انجمن با محوریت مددکاری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی به مناسب روز ملی مددکار مصادف با میلاد حضرت علی(ع) خبر داد و گفت: این همایش در راستای تبیین ابعاد و کارکردهای مسئولیت اجتماعی در جامعه با کارگروه‌‌های تخصصی ۱۶ اردیبهشت در مجتمع ولیعصر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برپا می‌شود.

دبیر همایش مددکاری اجتماعی ایران، افزود: در این راستا سال‌های پیشین با رصد وضعیت کشور و بر حسب نیاز یک موضوع همچون نظم اجتماعی، نشاط اجتماعی، پیشگیری اجتماعی، سلامت اجتماعی را انتخاب کردیم و امسال به مقوله مسئولیت اجتماعی خواهیم پرداخت؛ چراکه معتقدیم مسئولیت اجتماعی باید در جامعه نهادینه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بدون شک اهتمام به ایفای این مسئولیت زمینه را برای کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی و افزایش سرمایه مشارکت اجتماعی، حمایت، امنیت، نشاط، همبستگی، اخلاق، تعهد و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم فراهم می‌کند، گفت: بر این اساس مفاهیم و موضوعات انتخابی در حوزه پایان‌نامه‌ها، تألیفات و فرصت‌های مطالعاتی برای مددکاران اجتماعی کاربردی می‌شود.

موسوی چلک از برگزاری نشست‌های استانی هم راستا با برگزاری همایش ملی خبر داد و تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی و اعتیاد، مسئولیت اجتماعی و حمایت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی، مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه ایثارگری، مسئولیت اجتماعی در قبال اقشار کم درآمد و محروم، مسئولیت اجتماعی در قبال سکونتگاه‌های غیررسمی، مسئولیت اجتماعی و توسعه خدمات اجتماعی در مدیریت شهری محورهای برگزاری این همایش است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، مطالبه‌گری اجتماعی را موضوع سال آینده همایش عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون شرکت‌ها و صنایع درگیر مسئولیت اجتماعی بوده‌اند اما حوزه اجتماعی، ابعاد این مهم را کم مورد بررسی قرار داده‌اند؛ لذا قطع یقین می‌توان گفت همایش انجمن  مددکاران اجتماعی ایران اولین گردهمایی است که بر ابعاد اجتماعی متمرکز است.

دبیر همایش مددکاران اجتماعی ایران در پایان مسئولیت اجتماعی را یکی از مؤلفه‌های مصوب سال ۲۰۱۴ در معرفی مددکاری اجتماعی برشمرد و یادآور شد: در سی‌مین دوره از برگزاری این همایش از مددکاران اجتماعی نمونه دستگاه‌های اجرایی، پیشکسوتان و فعالان در دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی که در راستای توسعه خدات نقش داشته‌اند و همچنین تنی چند از اصحاب رسانه تقدیر به عمل خواهد آمد.

یادآوری می‌شود، سی‌مین همایش از مددکاران اجتماعی ایران با مشارکت ۴۰ سازمان و تشکل ذی‌ربط و با همکاری سازمان بهزیستی کشور برگزار می‌شود.