مسئول انجمن شعبه اردبیل: تلاش می کنیم همه مددکاران اجتماعی اردبیل را در انجمن گرد هم بیاوریم

مددکاری اجتماعی با وجود این‌که در دنیا به شغلی حرفه ای و تخصصی تبدیل شده است اما هنوز در ایران به صورت اعم و در استان اردبیل به صورت اخص جایگاه خود را پیدا نکرده است…
 مددکاری اجتماعی با وجود این‌که در دنیا به شغلی حرفه ای و تخصصی تبدیل شده است اما هنوز در ایران به صورت اعم و در استان اردبیل به صورت اخص جایگاه خود را پیدا نکرده است.
سایت روزنامه همشهری با «امین موحدی» مسئول انجمن مددکاران اجتماعی استان اردبیل گفت و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

  • انجمن از چه زمانی فعالیت هایش را در اردبیل شروع کرده است؟

انجمن مددکاران اجتماعی ایران به عنوان یک تشکل غیر انتفاعی و غیر سیاسی در راستای گسترش فعالیت‌های خویش، از حدود ۴ سال پیش تصمیم به ایجاد شعبات استانی در مراکز استان‌ها گرفت و شعبه استانی اردبیل از نخستین شعبات استانی بود که در اوایل سال ۹۱ با حکم رسمی «سید حسن موسوی » رئیس انجمن مددکاران اجتماعی، رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و از زمان راه اندازی تا کنون فعالیت‌های انجمن استانی اردبیل از فراز و نشیب مختلفی برخوردار بوده است.

  • هدف از راه اندازی شعبه استانی این انجمن چه بود و تا به امروز چه اندازه در این مسیر موفق بوده اید؟

مهم‌ترین هدف راه اندازی شعب استانی انجمن مددکاران اجتماعی، پیاده سازی اهداف کلان انجمن مددکاران اجتماعی در استان‌هاست. در مواردی می‌تواند با توجه به شرایط خاص استان متغیر باشد. مطالعه و بررسی مسائل و مشکلات مختلف حرفه ای مددکاران شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی و ارائه نظرات، پیشنهادها و طرح‌های لازم به مقامات و مسئولان ذی ربط به منظور پیگیری این مسائل و تامین رفاه و حمایت‌های صنفی اعضا، تحقیق و پژوهش در زمینه مسائل اجتماعی و بهره گیری از یافته‌های علمی و عملی خدمات مددکاری اجتماعی به منطور کمک به ارتقای علمی و حرفه ای مددکاران اجتماعی ایران، کمک به ترویج و توسعه جنبه‌های مختلف آموزش عملی و نظری مددکاران و خدمات اجتماعی به منظور تقویت کیفی و علمی رشته مددکاری اجتماعی و راهنمایی و تشویق علاقمندان و داوطلبان به حرفه مددکاری، ایجاد ارتباط و همکاری علمی و فرهنگی با مجامع حرفه‌ای و علمی داخل و خارج از کشور از طریق برگزاری و شرکت در کنفرانس ها، سمینارها، سخنرانی‌ها، چاپ و انتشار کتب، مقالات و مجلات و نظایر آن از جمله اهداف این انجمن است.

  • علاوه بر فعالیت‌های کلیشه ای مانند برگزاری نمایشگاه یا حضور در نمایشگاه‌ها، چه برنامه‌های تاثیرگذاری را در این مدت در اردبیل برگزار کرده اید که خروجی قابل تاملی داشته باشد؟

همکاری علمی، پژوهشی با کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، ایجاد غرفه به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر و نیز حضور موثر در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی و عضو گیری و گسترش انجمن از جمله فعالیت‌های این انجمن بوده است.
اخیرا نیز به منظور افزایش تشریک مساعی مددکاران، نخستین مجمع انجمن مددکاران اجتماعی استان اردبیل را برگزار کردیم و اعضای هسته اصلی این انجمن انتخاب و معرفی شدند . نکته جالب توجه این‌که اکثر اعضای هسته اصلی در حقیقت نمایندگان سازمان‌های مختلف هستند که این امر قطعا به پویایی کار می‌تواند کمک بزرگی کند.

  • برای آینده چه برنامه‌ها و اهدافی را دنبال می‌کنید؟

قطعاً موفقیت وکیفیت برنامه‌های آتی در وهله اول مستلزم شناخت درست و جامعی از این انجمن در لایه‌های مختلف اجتماعی است و ما تلاش خواهیم کرد از طریق برگزاری همایش‌های مختلف با همیاری سازمان‌های مختلف در رسیدن به این شناخت تلاش کنیم. مرحله دوم پیاده سازی اهداف و انجام وظایف انجمن است که به طور قطع در کاهش آسیب‌های اجتماعی و برنامه ریزی‌های لازم برای افزایش سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی افراد جامعه می‌تواند، یاریگر مسئولان و متولیان مربوطه باشد. توجه به بعد کیفی واحدهای مددکاری سازمان‌های حمایتی از طریق توسعه مدون برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، از جمله برنامه‌های مهم آینده انجمن می‌تواند محسوب شود. ذکر این نکته ضروری است که مددکاری اجتماعی به عنوان یک حرفه مستقل همانند سایر نقاط کشور، حرفه ای مظلوم محسوب می‌شود که با وجود  گذشت بیش از نیم قرن از راه اندازی رشته تحصیلی مددکاری اجتماعی در ایران، هنوز در جامعه نهادینه نشده است و انجمن در این راستا رسالت سنگینی بر عهده دارد.

Picture17

  • رسیدن به اهداف مد نظر نیازمند چه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری است؟

انجمن مددکاران اجتماعی استان همانند هر انجمن دیگری یک تشکل داوطلبانه و غیر انتفاعی است و رشد و بقای آن در سایه همکاری و همیاری با سازمان‌های مختلف امکان‌پذیر است . هر چه قدر این همکاری‌ها هم از نظر کیفی و هم کمی افزایش پیدا کند، قطعاً زیرساخت‌های سخت افزاری توسعه انجمن و حصول اهداف، قابل دسترس تر خواهد بود. حضور فعال انجمن در فضای رسانه ای و مجازی و شرکت فعال در مباحث علمی، فرهنگی از جمله زیر ساخت‌های نرم افزاری مددکاری اجتماعی می‌تواند محسوب شود.

  • تعامل انجمن با نهادهای دولتی و مراکز علمی و دانشگاهی به چه صورت است؟

انجمن مددکاران اجتماعی با چند سازمان مانند هلال احمر و سازمان زندان‌ها تفاهمنامه همکاری امضا کرده است که در صدد اجرای این تفاهمنامه همکاری هستیم.
همچنین برگزاری ۳ همایش مددکاران اجتماعی استان اردبیل با مشارکت سازمان بهزیستی و ۲ همایش علمی، آموزشی خانواده با مشارکت بنیاد کودک از جمله دیگر فعالیت‌هاست.

  • انجمن در حال حاضر چند عضو دارد؟

انجمن هم اکنون بیش از ۵۰ نفر عضو دارد که در تلاش هستیم همه مددکاران اجتماعی واجد شرایط را به عضویت انجمن در بیاوریم. البته داشتن مدرک تحصیلی مددکاری اجتماعی از جمله شرایط عضویت است ولی افرادی که سوابق خوبی در فعالیت‌های اجتماعی و مددکاری دارند و تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده اند، مطابق اساسنامه می‌توانند به عضویت وابسته این انجمن در بیایند.

  • برای ارتقای سطح تخصصی مددکاران اجتماعی چگونه عمل کرده اید؟

تعداد زیادی از کسانی که به عنوان مددکار اجتماعی در سازمان‌ها و موسسات مختلف مشغول به‌کار هستند، تحصیلات آکادمیک مددکاری ندارند و ما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم. حداقل کاری که در این زمینه می‌توان انجام داد، آموزش گسترده و مدون مددکاران تجربی است. کار با مددجویان و بازتوانی آنها در سطح خرد و در گیر شدن با آسیب‌های اجتماعی در سطح کلان نیاز به دانش و تخصص دارد. در این راستا فعالیت‌هایی را شروع کرده‌ایم که از جمله می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی مددکاری برای مددکاران موسسه‌های خیریه ای و بنیاد کودک اردبیل به صورت رایگان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد برای مددکاران کمیته امداد، توزیع بوروشورهای انجمن مددکاران اجتماعی در نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی، مکاتبه با سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای افزایش تعامل فی‌مابین اشاره کرد.

  • چرا انجمن به مسائل اجتماعی در استان به صورت تاثیرگذار ورود پیدا نکرده است؟

با وجود فعالیت‌های زیاد انجام یافته در زمینه‌های مختلف، انجمن استانی هنوز به صورت موثر در مسائل و آسیب‌های اجتماعی ورود نکرده است. نبود  شناخت عمومی و در نهادها از ظرفیت‌های بالقوه این انجمن می‌تواند نکته اول تلقی شود چرا که به کارگیری حرفه مددکاری اجتماعی به صورت آکادمیک و فراگیر در جامعه، در ابتدا نیازمند نهادینه سازی بسترهای لازم در بدنه سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و توانبخشی است.
نکته دوم نوع نگاه به مسائل اجتماعی است. قدر مسلم، راهکارهای کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی در حوزه تخصصی مددکاران اجتماعی است و تاثیر گذاری انجمن وقتی می‌تواند پررنگ شود که به مسائل اجتماعی، با رویکرد اجتماعی نگاه شود. انجمن مددکاری استان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که می‌تواند هم در ارائه راهکارهای علمی و اجتماعی و هم مداخلات محیطی، در کاهش آسیب‌های اجتماعی با همکاری‌های بین بخشی نقش عمده ای ایفا کند. مددکاران اجتماعی، مسائل اجتماعی را کالبد شکافی می‌کنند و راه حل‌های علمی ارائه می‌دهند.