مشارکت عمومی باعث پیشگیری اجتماعی می شود

 

معاونت اجتماعی ناجا
معاونت اجتماعی ناجا

گروه ناجا- جانشین معاون اجتماعی ناجا با تاکید بر امر پیشگیری اجتماعی،‌ گفت: مشارکت عمومی در سطوح مختلف با هر نظام سیاسی می تواند باعث پیشگیری اجتماعی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ عبدالرضا امیری در شانزدهمین همایش تخصصی معاونین اجتماعی فرماندهی استان و پلیس های تخصصی ناجا در تعریف بحث پیشگیری اجتماعی، گفت: پیشگیری اجتماعی ممانعت از وقوع یک پدیده اجتماعی است که به نوعی، ناهنجاری اجتماعی محسوب می شود.

وی ادامه داد: هر نظام سیاسی اگر بتواند مشارکت های مردمی و عمومی را در سطوح مختلف به همراه داشته باشد می تواند در بحث پیشگیری اجتماعی شرکت کند؛ بطورکلی استفاده از سرمایه های اجتماعی، همانند اعتماد میان مردم و نیروی انتظامی، می تواند باعث موفقیت در این امر شود.

امیری با اشاره به ابعاد عینی و ذهنی احساس امنیت، گفت: اگر احساس امنیت توسط آحاد جامعه حس شود، اجتماع امن است و در سلامت به سر می برد.

وی افزود: معاونت اجتماعی ناجا این اهداف را پی گرفته و باید در این راستا با تدوین برنامه ها و اجرایی کردن آنها به این مهم دست یابد.

سرهنگ امیری با اشاره به بخش های مختلف معاونت اجتماعی ناجا، اذعان داشت: اداره کل مطالعات با بررسی آسیب های موجود در استان های کشور و تعیین مشکلات برای مبارزه و همچنین پیشگیری از این آسیب ها، برنامه هایی را ارائه می دهد.

وی ادامه داد: اداره مشاوره و مددکاری، افکارسنجی، مستندسازی و … هرکدام با شناسایی آسیب و آلام مناطق، به ارائه راهکار می پردازند.

جانشین معاون اجتماعی ناجا از برگزاری همایش پلیس و پیشگیری اجتماعی در سال ۹۲ نیز خبر داد و گفت: در این همایش بررسی نظرات و مبانی علمی در خصوص واژه پیشگیری با توجه به زیرساخت های دانشگاهی بیان می شود و برآنیم تا آن در سال های آتی، به شکل بین المللی برگزار کنیم.

سرهنگ امیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر، مشارکت با سازمان های آموزشی چون آموزش و پرورش، دانشگاه ها، امور مساجد وجود دارد و در واقع یکی از پایه های اساسی و رویکرد اصلی ادارات کل معاونت اجتماعی ناجا بحث مشارکت است.

این مقام انتظامی در خصوص اداره کل افکارعمومی و فعالیت های آن، گفت: این اداره کل که جوان و جدید است می تواند مرکزی برای مدیریت بهتر آسیب های اجتماعی در استان های کشور باشد.

منبع: پایگاه خبری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران