موافقت مجلس برای تصویب لایحه “حمایت از حقوق معلولان” در کمیسیون بهداشت

رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن اعلام اینکه لایحه حمایت از حقوق معلولان در اختیار کمیسیون بهداشت قرار خواهد گرفت و مصوبات این کمیسیون قابلیت اجرا خواهد داشت،‌ گفت: این موافقت از مجلس را امروز دریافت کردیم تا بتوانیم در احکام برنامه ششم و بودجه ۹۵ این قانون را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انوشیروان محسنی‌بندپی در مراسم افتتاحیه غربالگری شنوایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۵ سال که در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر اظهار کرد: سازمان بهزیستی از آغاز تاسیس تاکنون خدمات مختلفی را به جامعه هدف ارائه داده است.

وی افزود: پیشانی این اقدامات و همه کارهایی که در حوزه سلامت جسمی باید صورت بگیرد، کنترل ورود، شیوع، بروز آسیب‌های اجتماعی و معلولیت است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه پیشگیری همواره به لحاظ اقتصادی مقبول به صرفه‌تر و علمی‌تر است و شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کند که جامعه از ابتدا سالم، با نشاط و مسوولیت‌پذیر باشد، اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین راهبردهای بهزیستی پیشگیری است. امروز دنیا بر رشد و تکامل همه جانبه کودکان تاکید دارد و معتقد است پیشگیری از هرگونه آسیب و آموزش باید در حلقه رشد و تکامل کودکان قرار بگیرد تا بتوان آینده امیدوارکننده‌ای را ترسیم کرد.

بندپی ادامه داد: یکی از مشکلات جامعه امروز بحث معلولیت‌هاست. یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلول ثبت شده در بهزیستی داریم که حدود ۴۲ درصد آنها معلول جسمی و حرکتی، حدود ۲۵ درصد معلول ذهنی، ۱۴ درصد ناشنوا، ۱۰ درصد نابینا و حدود ۷ تا ۸ درصد بیماران روانی مزمن هستند.

وی با اشاره به حمایت‌های تخصصی و پیشگیرانه بعد از تولد از ۲۷ میلیون کودک اظهار کرد: هدف‌گذاری ما درخصوص غربالگری شنوایی مربوط به کودکان زیر یک سال بوده است که آن را در استان‌هایی از کشور اجبار و الزامی کردیم. علی‌رغم اینکه در قانون احکام برنامه ششم نیامده اما درصدد هستیم این اجبار و الزام برای غربالگری کودکان زیر یک سال در برنامه ششم توسعه را بگنجانیم تا فرد با معلولیت وارد مراحل بعدی زندگی‌اش نشود.
wheelchair
رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سال ۹۳ اعلام آمادگی کردیم تا پوشش ۶۳ درصدی غربالگری شنوایی را به بالای ۹۰ درصد برسانیم، گفت: باید برای این امر، بسترهای لازم فراهم می‌شد که در این زمینه با سازمان مدیریت مذاکراتی را داشته‌ایم تا بتوانیم با تامین اعتبار برای تهیه تجهیزات لازم، موارد مداخله‌ای درمان را انجام دهیم که از جمله آنها می‌توان به کاشت حلزون اشاره کرد.
1435478843414_GalleryImages_11175
بندپی افزود: سازمان مدیریت این وعده را داده است تا پایان سال اعتباراتی را در اختیار ما قرار دهد که بتوانیم سال آینده این اقدام را انجام دهیم.

وی افزود: کودکان ۳ تا ۵ ساله در معرض عوامل مختلفی چون عفونت‌ها هستند که می‌توانند کم شنوایی یا ناشنوایی را رقم بزنند. بهزیستی باید در این خصوص مداخلاتی داشته باشد، ضمن اینکه برنامه غربالگری شنوایی‌سنجی برای کودکان ۳ تا ۵ ساله را در تهران و ۱۲ استان دیگر از امروز شروع کردیم و امیدواریم بتوانیم این برنامه به سرعت گسترش پیدا کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه اخبار خوبی درباره لایحه حمایت از حقوق معلولان داشت و گفت: تصویب بندهایی از این لایحه در مجلس بود و از آنجا که گفتیم شاید که عمر مجلس نهم قد ندهد، امروز پیشنهاد اصل ۸۵ دادیم که موافقت کردند تا براین اساس لایحه حمایت از حقوق معلولان در اختیار کمیسیون بهداشت قرار بگیرد و مصوبه کمیسیون بهداشت قابلیت اجرا داشته باشد تا بتوانیم در بودجه ۹۵ و احکام برنامه ششم برای این لایحه اعتبارات و الزاماتی داشته باشیم. در حال حاضر پیگیر حقوق و مزایای کارکنان بهزیستی در بودجه ۹۵ نیز هستیم.