پایگاه اطلاع رسانی انجمن مددکاران اجتماعی ایران

سوال سوم: مددکاران اجتماعی چگونه می توانند در پیشگیری از تصادفات نقش آفرینی کنند؟

انسان به عنوان استفاده کننده از وسایل نقلیه و جاده، نقش مهم و اصلی را در جریان ترافیک و اوضاع کمی و کیفی آن ایفا می کند. تحقیقات ارایه شده نشان می دهد که بخش اعظم عوامل ایجاد کننده تصادفات رانندگی، خطای انسانی است. تجزیه و تحلیل تصادفات جاده ای در ایران نیز نشان می دهد که به طور کلی عامل انسانی در ۹۰ تا ۹۵ درصد به تنهایی یا به طور مشترک با عوامل دیگر، مسئولیت وقوع حوادث را به عهده داشته است…

از نگاه شما ، مددکاران اجتماعی چگونه می توانند در حیطه ی عامل انسانی (مهم ترین عامل تصادفات رانندگی) مداخله کنند؟

منتظر نظرات شما هستیم…

۰

مطالب مرتبط

8 نظر

  1. فرشته فاتح

    سلام.بنده به عنوان یه دانشجوی مددکاری نظرم اینه که بروشور ها و دوره های اموزشی را مددکاران میتوانند،تهیه کنند و از علت های عصبانیت و استرس توضیح داده و بعد از ان از مضررات ان توضیح دهند و بعد مضررات انها را در حین رانندکی توضیح داده وفرهنک سازی در این اموزش از استفاده ی صحیح وسایل نقیه و در کل
    زمانی که نقش مددکار اثبات بشه در زندکی تک تک افراد جامعه ان زمان بسیاری از مشکلات افراد از جمله همین تصادفات قتل ها تجاوز ها دزدی ها کم تر میشود.
    متاسفانه الان افراد جامعه مددکار را فقط مخصوص زندان وزندانی میشناسند به امید روزی که جایکاه مددکاری برای همه ی افراد جامعه مشخص ومعین شود .

    ۰
    پاسخ
  2. فرشید

    عامل انسانی؟ می تونید عامل انسانی را اصلا تعریف کنید؟ نمی دونم چرا این عامل انسانی تو ایران بیشتر از همه جا کشته می دهد؟ ایرانی ها احتمالا مشکلی دارن. کدوم تحقیق بهش منبع میدهید؟ برید ببیند تو دنیا در حیطه علوم اجتماعی به چه نتایجی رسیده اند بعد از عامل انسانی حرف بزنید. اون کسی که این مطلبو گذاشته اگه دوتا کتاب در حیطه علوم اجتماعی می خواند قطعاً چنین نظری نمی داد.

    ۰
    پاسخ
  3. بهروز اصغری-دانشجوی مددکاری اجتماعی

    مجهز کردن مامورین پلیس راهنمایی،اورژانس،آتش نشانی به تست مواد مخدر و روان گردان و الکل 
    و ایجاد محدودیت قانونی برای افرادی که در حالت غیر عادی به رانندگی می پردازند

    ۰
    پاسخ
  4. بهروز علائی

    با سلام و خسته نباشید / از اینکه این نظرسنجی را گذاشتید خیلی متشکرم/ اگر بخواهیم نظر بسیار اجمالی به بحث پیشگیری از تصادفات داشته باشیم به نکات ذیل اشاره میکنم۱- انجام پژوهش در رابطه علتهای اصلی تصادفات۲-مطالعه تحقیقات انجام یافته ۳- ارائه نظریه علمی در رابطه پیشگیری از تصادفات رانندگی 
    در بحث بعدی مربوط به نظر شخصی میباشد که معروض میدارد: به عنوان مثال با مطالعه  علتهای تصادفات در جریان یک سال که صرفا” توسط کارشناسان مددکاری اجتماعی و علوم اجتماعی در جریان یک سال معین انجام گیرد بدنبال آن نتایج به دست آمده با تحقیقات مشابه مقایسه گردد سپس به علتهای آن میتوان دست یافت بنابراین هر برنامه ریزی مستلزم اطلاعات و تحقیق علمی میباشد اگر ما بخواهیم از تصادفات رانندگی در ایزان پیشگیری کنیم باید آن را در قالب تحقیقات بسنجیم  تا زمانیکه اطلاعات ما در رابطه با علتهای اصلی و ریشه ایی و زمینه ایی تصادف ناقص است نمیتوانیم در پیشگیری آن نقش ایفا کنیم  نهایتا” اینکه برای اینکار مددکاران اجتماعی در قالب کار تیمی باید اقدام به تحقیقات گسترده نمایند و ساز و کار لازم نیز برای اینکارتدارک دیده شود تا به خواسته اصلی خود که هدف اصلی است میتوان دست یافت در غیر اینصورت هر فر میتواند موردی را در رابطه با پیشگیری از تصادفت مطرح نماید و بسیار هم محترم باشد اما تا زمانیکه بر محوریت کار علمی نباشد نمیتواند موثر واقع گردد لذا پیشنهاد میگردد یک مرکز تحقیقات علمی برای اینکار لازم است تا مددکاران اجتماعی در آن مرکز از لحاظ لجستیکی و پشتیبانی مالی ساپورت شوند و میدان تحقیقات برای مددکاران گسترش گردد  و در مرحله بعدی ایده های مددکاران در همه زمینه ها میتواند پیاده گردد ازجمله پیشگیری از تصادفات رانندگی و هزاران مقوله های اجتماعی که متاسفانه بسیار با اهمیت بوده که چشمی نیست آن را ببیند با کمی مداقه بر مشکلات جامعه از جمله : تصادفات رانندگی ، آسیب های اجتماعی و … همه آنها ریشه اش در مسائل اجتماعی ختم میگردد ، متاسفانه کورکورانه بدنبال جاهای دیگری میگردیم به عنوان مثال در بحث تصادفات رانندگی اگر تعداد تصادفات در جریان یکسال ده برابر میانگین تصادفات عادی باشد در این صورت دیگر اختلالات شخصیت نمیتواند دخیل باشد بر همین اصل ما باید بدنبال مقوله های اجتماعی بگردیم و …

    ۰
    پاسخ
  5. sanaz afkhami

    salam be hame Madad karan Irani…………ham naghshe pishgiri daran v ham dar mani …be in sorat ke tmami Ranandegan ke be amd sorat bala Ranandegi mikonan ra Morje bedim be Madad kar ta moshkelateshon rishe shenasi shavand v hamn tor neshan dadan tasavir tasadofat dar 1 saat moshakhas az resaneye Meli besiyar moaser ast dar didgah ranandegan

    ۰
    پاسخ
  6. محمودنيا

    به نظر من هرچند درصد عوامل انسانی در زمینه تصادفات تا حدودی بالا بوده اما نقش موانع و عدم امکانات مناسب در جاده ها رانیز، نباید نادیده گرفت. لذا در کتاب آموزش قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی، بهتراست در زمینه رعایت ارزش های اخلاقی و احترام به هنجارهای اجتماعی هم بیشتر تاکید شود تا اهمیت موضوع برای همگان روشن گردد.به امید روزی که دیگر شاهد هیچگونه حوادث ناگواری نباشیم.

    ۰
    پاسخ
      1. محمد زارع میرک آباد

        به نظر اینجانب مددکار اجتماعی در کاهش تصادفات نقش اساسی دارد از جمله در فرهنگ سازی مددجویان تحت حمایت سازمانهای حمایتی از جمله کمیته امداد و اداره بهزیستی و… در خصوص عواقب ناشی از بی احتیاطی در استفاده از وسیله نقلیه موتور سیکلت و نقلیه سبک مخصوصا کسانیکه از خدمات اشتغال حمل ونقل بهره مند وتحت نظارت می باشند

        ۰
        پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.