نفوذ آسیب‌های اجتماعی در درون خانواده‌ها/ رشد ۳۳ درصدی ایدز ازطریق روابط جنسی

موسوی چلک
موسوی چلک

رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دو نگرانی عمده در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت:

یکی قالب شدن نگاه امنیتی به حوزه مسائل اجتماعی و دیگری نگاه اقتصادی به مسائل اجتماعی و تبدیل شدن نهادهای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به بنگاه‌های اقتصادی است که در صورت ادامه نگاه امنیتی و اقتصادی در آینده کار سختی خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، سید حسن موسوی‌ چلک در نشست نخبگان آسیب‌های اجتماعی که با موضوع «تقویت هویت فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی» در ستاد ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد شورای شهر تهران، آمارهایی در خصوص آسیب‌های اجتماعی ارائه کرد و افزود: طبق آمارهای رسمی حدود ۱۱ میلیون پرونده قضایی در روند حقوقی قرار داشته است که اگر نیمی از آن را پرونده‌های حقوقی بدانیم، ۵.۵ میلیون نفر درگیر مسائل قضایی هستند. این در حالی است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خشونت‌های خانوادگی، مشروبات الکلی و … در سیستم قضایی ثبت نمی‌شوند و این آمار نشان از انباشت آمار در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

آمارهای متفاوت ثبت اسناد و ثبت احوال در حوزه ازدواج و طلاق

رئیس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه ازدواج و طلاق آمارهای سازمان ثبت اسناد و ثبت احوال معمولا با یکدیگر تفاوت دارند، افزود: آمار ثبت اسناد، نسبت طلاق به ازدواج را ۱۹.۲ و ثبت احوال ۱۷.۳ اعلام کرده است. همچنین نسبت به تغییرات رشد ازدواج در سازمان ثبت اسناد ۹.۵ درصد رشد منفی و طلاق ۶.۲ رشد مثبت داشته است.

رشد ۳۳ درصدی ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی در سال‌های ۹۰ و۹۱

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۷ هزار نفر مبتلا به HIV طبق آمار رسمی شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: گرچه هنوز روابط جنسی اولویت اول در ابتلا به HIV نیست، اما طبق تحقیقات از سال ۶۵ تاکنون روابط جنسی ۱۲ درصد را شامل می‌شده است. اما آماری که از سال ۹۰ و ۹۱ به دست آمده، شاهد ۳۳ درصد رشد ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی بوده که این رشد قابل توجه و خطرناک است.

۳۵ درصد مراجعات مراکز اجتماعی خشونت‌های خانوادگی است

موسوی‌ چلک به آسیب اجتماعی خشونت‌های خانوادگی نیز اشاره کرد و افزود: تقریبا ۳۰ تا ۳۵ درصد مراجعات به مراکز اجتماعی را خشونت‌های خانوادگی به خود اختصاص می‌دهد؛ این در حالی است که بسیاری از افراد به خاطر مسائل مختلف به این مراکز مراجعه نمی‌کنند و همچنین به علت برخی مسائل خشونت‌های خانوادگی، این امر جزو تابو حساب می‌شود و از آمار دقیق آن در جامعه اطلاع چندانی نیست.

آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها نفوذ کرده است

رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها نفوذ کرده است، گفت: ماهواره، اس ام اس، اعتیاد، مشروبات الکلی، روابط فرازناشویی اگرچه چندان نیست. اما در جای خود با اهمیت است، در ایران باعث تبعات بسیاری شده و این آسیب‌ها در خانواده‌ها پنهان است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به مرور زمان باعث تخریب می‌شود، افزود: آسیب‌های اجتماعی مانند یک زلزله عمل می‌کند، اما به تدریج باعث تخریب فضای جامعه می‌شود.

موسوی چلک اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت تلخ است و باعث مرگ تدریجی انسان‌ها می‌شود، بنابراین برای مدیریت این حوزه باید از تمام ظرفیت‌ها چه در حوزه دولتی یا غیردولتی و چه در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا استفاده کرد.

رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عموما نگاه به مسائل اجتماعی، نگاه امنیتی و قضایی بوده است، افزود: همین دلیل باعث شده است تا جلوی روند جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بسته شود و شاهد آسیب‌های اجتماعی متنوع‌تری باشیم.

وزیر ارشاد باید در تمام ابعاد فرهنگی باعث نشاط در جامعه شود

وی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی نیز نقش مهمی در جامعه دارند، اظهار کرد: در بخش فرهنگی عموما ممیزی فرهنگی وجود دارد و زمانی که انضباط منطقی بین تصمیمات دولتی و جامعه نباشد، احساس تعلق وجود نخواهد داشت و این خود نیز باعث آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

موسوی چلک با بیان اینکه هویت فرهنگی حاصل خودآگاهی نسبت به انباشت تاریخی است که ملت در طول زمان آن را درک می‌کنند، افزود: امروزه در تشکیل هویت فرهنگی، سنت‌ها و آیین‌های ملی، فرهنگ دینی، زبان، نظام آموزشی، نظام حقوقی و فرهنگ جهانی موثر است.

رئیس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزیر ارشاد نباید نگاه یک بعدی داشته باشد، افزود: وزیر ارشاد باید در مراسمی همچون چهارشنبه‌سوری که از آیین‌های ملی ماست،‌ حضور فعال داشته باشد و در تمام ابعاد فرهنگی باعث نشاط در جامعه شود.

وی با اشاره به اینکه نباید منتظر سیاست‌های دولت باشیم، افزود: در حوزه فرهنگی اگر می‌خواهیم شاهد بهبود اوضاع باشیم، باید خودمان دست به کار شویم.

نشاط در جامعه باعث احساس تعلق اجتماعی می‌شود

موسوی چلک با اشاره به اهمیت نشاط جامعه، افزود: امیدواریم که شادی و نشاط ماه‌های اخیر موقتی نباشد، چرا که نشاط در جامعه باعث احساس تعلق اجتماعی می‌شود و با توجه به صحبت‌های دکتر روحانی رییس‌جمهور منتخب مردم در خصوص نشاط اجتماعی و باز شدن فضای جامعه، امیدواریم فضا بازتر شود، چرا که در فضای باز بهتر می‌توان ناظر بر وضعیت اجتماع بود.

وی با بیان اینکه رضایت از زندگی، نشاط اجتماعی و سلامت اجتماعی و … باید ارتقا پیدا کند، افزود: اگر تمام مولفه‌ها در کنار هم باشند، می‌توان به سمت تقویت هویت فرهنگی رفت و در کنترل این روند تاثیرگذار بود؛ چرا که معتقدیم آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا نکرده و در این روند نمی‌توان از آن جلوگیری کرد؛ بلکه باید آن را کنترل کرد.

موسوی چلک با بیان اینکه در قانون اساسی، برنامه چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه به مسائل اجتماعی پرداخته شده است، افزود: این در حالیست که در برنامه پنجم توسعه در بخش اجتماعی آنطور که باید به مسائل اجتماعی پرداخته نشده است و سیاست‌های دیگر جامعه باید پیوست فرهنگی داشته باشد. به طور مثال اگر مسکن مهر ساخته می‌شود، باید به مسائل فرهنگی آن نیز دقت شود.

منبع: همشهری آنلاین