همایش مددکاری اجتماعی و مطالبه گری اجتماعی در گناباد برگزار شد

همایش ” مددکاری اجتماعی و مطالبه گری” باحضور مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی و جمعی از مدیران مراکز آموزش عالی در محل مرکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی شهرستان گناباد در شهر بیدخت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی، مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی در این همایش طی سخنانی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد طلاق های خراسان رضوی در سال های اول و دوم زندگی صورت می گیرد، اداره کل بهزیستی استان طرح ابتکاری «پشتیبان ازدواج» را در سال ۹۵ انجام خواهد داد.

حمیدرضا پوریوسف افزود: مطالبه گری اجتماعی یک مفهوم اجتماعی و کیفی است و هرچه بیشتر باشد، اعتماد بیشتر می شود و سبب کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه می گردد و بی احساسی مردم در مسائل اجتماعی نقطه مقابل مطالبه گری است و سبب می شود جامعه بی تفاوت و در مقابل معضلات بی پاسخ بماند.

وی افزود: سازمان بهزیستی به دلیل اینکه برخی از آسیب های اجتماعی سطح جامعه را سازماندهی می کند و به نوعی در بخش دیگری پیشگیری می کند، همیشه سعی داشته است که با افزایش اعتماد اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی، یک ایمنی در درون جامعه ای ایجاد کند.

پوریوسف اعتیاد، خشونت و طلاق را سه آسیب اجتماعی مهم خراسان رضوی برشمرد و اذعان کرد: در خصوص اعتیاد، اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با رویکرد پیشگیری در سه سطح اقدامات خوبی انجام می دهد که طرح اشتغال محور، پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی و افزایش اعتماد به نفس جامعه مهمترین اقدامات بهزیستی در سطح یک می باشد و اقدامات این سطح کمترین هزینه را برای بهزیستی دارد.

وی ادامه داد: در سطح ۲ پیشگیری، درمان معتادین در ۷۴ کمپ و ۳۷۰ مرکز سرپایی انجام می شود و در زمینه سطح ۳ که کاهش آسیب می باشد، ۱۳ مرکز گذری و مرگز سرپناه شبانه در شهر مشهد و بویژه در حاشیه این شهر و در شهرستان ها نیز مراکز ترک اعتیاد در این زمینه فعالیت می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان اینکه از هر ۱۰ ازدواج ۳/۵ طلاق در خراسان رضوی وجود دارد، اذعان کرد: علی رغم کاهش ۱۰ درصدی طلاق در سال گذشته، متاسفانه ازدواج کاهش بیش از ۱۰ درصد داشته است و نسبت طلاق به ازدواج نامساعدتر شده است.

پوریوسف افزود: برای پیشگیری از طلاق باید قبل از ازدواج اقدامات لازم انجام شود و جوانان را باید در مرحله همسر گزینی کمک نمود و آموزش و آگاهی به آنان ارائه شود و همچنین در مرحله بعد از ازدواج نیز باید مهارت های زندگی خانواده آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد طلاق های استان در سال های اول و دوم زندگی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: اداره کل بهزیستی خراسان رضوی طرح ابتکاری «پشتیبان ازدواج» را در سال ۹۵ انجام خواهد داد که بر اساس این طرح برای تمامی ازدواج ها پرسشنامه ای پر می شود و ازدواج هایی که ریز فاکتورهای زیادی برای طلاق و عدم زندگی سعادتمندانه دارند، شناسایی و در سال های اول زندگی به این خانواده ها مراجعه و با ارائه آموزش های لازم از خطر طلاق در این خانواده ها جلوگیری می شود.

فرماندار گناباد نیز در این همایش گفت: انقلاب اسلامی بر اساس مطالبه گری اجتماعی تشکیل شده است و در همین راستا بسیاری از قوانین و اسناد برای احقاق حقوق مردم تبیین شده است ولی در برخی از مواقع مسئولین نتوانسته اند پاسخگویی درستی را انجام دهند.

دکتر محمدعلی نبی پور افزود: مردم حق و حقوقی دارند و مسئولین وظیفه دارند به این حقوق بپردازند و در همین راستا اگر شهروندان مطالبه گر باشند، مسئولین پاسخگوتر خواهند بود.

وی اظهار کرد: اگر در جامعه ای بی تفاوتی نسبت به حق و حقوقات شهروندان وجود داشته باشد، مطالبه گری از بین می رود و سبب افزایش آسیب های اجتماعی می شود.

نبی پور با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر اساس مطالبه گری اجتماعی تشکیل شده است، افزود: بسیاری از قوانین و اسناد برای احقاق حقوق مردم تبیین شده است ولی در برخی از مواقع مسئولین نتوانسته اند پاسخگویی درستی را انجام دهند.

فرماندار گناباد خواستار مطالبه گری شهروندان گنابادی از مسئولین شد و اذعان کرد: مردم باید پیگیر امورات خود و شهرستان باشند و اگر شهروندان حساسیت بیشتری به محیط اطراف خود داشته باشند بدون شک پاسخگویی مسئولین نیز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: مطالبه گری اجتماعی سبب توسعه شهرستان و افزایش پاسخگویی بهتر و شفاف تر ادارات و نهادها خواهد شد.

نبی پور نقش رسانه ها را در تبیین مطالبه گری بسیار مهم و حیاتی دانست و افزود: رسانه ها با دقت و حساسیت موضوعات مختلف را رصد می کنند و در همین راستا رسانه ها باید شهروندان را فعال تر و حساس تر نمایند تا مسئولین بهتر پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: در مطالبه گری اجتماعی مسئولین نباید از پرسش گری ناراحت شوند چراکه مسئولینی موفق تر هستند که در خصوص مطالبات مردمی حساس تر باشند.

فرماندار گناباد درخصوص نقش مراکز آموزش عالی گناباد در مددکاری اجتماعی و مطالبه گری اجتماعی گفت: دانشگاه های گناباد با برگزاری همایش های ملی در خصوص آسیب های اجتماعی نقش موثری حتی در اسناد بالادستی ایفا نموده اند و با استمرار این حرکت باید به از تبیین های تئوریک در حوزه عمل استفاده نماییم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز در این همایش ضمن اذعان به اینکه تاکنون از ظرفیت مددکاران اجتماعی به معنای واقعی در مرکز درمانی کشور استفاده نشده است ، از آمادگی دانشگاه علوم پزشکی گناباد برای اجرای طرح مددکاری اجتماعی در بیمارستانهای این شهرستان خبرداد .

دکتر احمدی با اشاره به اینکه مددکاری اجتماعی باید در سه سطح پیشگیری ، درمان و مددکاری اجتماعی پس از ترخیص از بیمارستان اجرایی شود ، گفت: ما آمادگی داریم تا برای اولین بار در کشور با انعقاد قرارداد ، طرح مددکاری اجتماعی را بصورت پایلوت عملیاتی کنیم.

رئیس مرکز علمی کاربردی بهزیستی وتامین اجتماعی گناباد نیز در این همایش در خصوص مطالبه گری اجتماعی گفت : ما در حوزه مددکاری اجتماعی اگر یک مددکار جامع نگر باشیم یا روش ما در انجام کار مددکاری مددکاری جامعه ای باشد، میتوانیم سهم عمده ای در تقویت روحیه مطالبه گری درخود، مددجویان و شهروندان جامعه داشته باشیم تا با فرهنگ سازی در سطح جامعه و خانواده، از مددجویان و شهروندان انسانهایی مطالبه گر بسازیم.

مجتبی حسین نژاد ضمن تقدیر وتشکر از همکاری دستگاههای زیربط در همایش مددکاری اجتماعی و مطالبه گری اجتماعی افزود: ضروری است از همه ظرفیت‌ها از جمله دستگا‌ه های نظارتی، سازمان مدیریت تشکل‌های غیردولتی، رسانه‌ها، نخبگان و … برای تحقق این مهم استفاده شود.

مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد نیز در این همایش با بیان اینکه نگرانی اجتماعی اثرات مثبت و منفی دارد، اذعان کرد: اگر پاسخ صحیح و درست به نگرانی اجتماعی داده شود سبب تغییر، رشد و پیشرفت می شود در غیراینصورت آرامی جامعه کاهش و سبب کاهش بهره وری افراد می شود و کل جامعه زیان می بیند لذا با اجرای صحیح سیاست های اجتماعی در سطح جامعه می توان اضطراب های اجتماعی را کاهش داد.

حسینی رسانه ها را یکی از عناصر مبنایی در مطالبات اجتماعی برشمرد و افزود: رسانه ها نقش بسیار مهمی در شکل دهی، طرح و ابراز مطالبات اجتماعی دارد و رسانه ها از طریق اعلام مشکلات و مطالبات مردمی به مسئولین فشار وارد می نمایند.

وی مددکاران را دومین عنصر مبنایی در مطالبات اجتماعی دانست و افزود: مددکاران اجتماعی به عنوان میانجی های اجتماعی می توانند بین مدیران بالادستی و مردم ارتباط برقرار نمایند و مشکلات مردم را به مدیران منتقل نمایند.

مدرس مرکز علمی کاربردی بهزیستی وتامین اجتماعی گناباد نیز در این همایش گفت: در جامعه کنونی که سرعت تغییر و شکل گیری نیازهای جدید بالا می باشد، پویایی و تصمیم گیری سریع برای پاسخگویی به این نیازها و رفع آن یک الزام مهم برای حفظ سلامت اجتماعی است.

دکتر سید سعید حسینی افزود : با پیچیده تر شدن جوامع، سازمان های گوناگون برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی شکل می گیرد و مطالبات از لحاظ کمی و کیفی افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مکانیزم پاسخگویی به نیازهای مردم تبیین شود ولی ناکارآمد باشد، فشار بر مردم وارد می شود و در صورت استمرار فشاربه نگرانی اجتماعی و اضطراب تبدیل می شود.

لازم به ذکر است؛ اجرای موسیقی توسط گروه سنتی و محلی؛ تقدیر از تنی چند از مددکاران برتر شهرستان در حوزه مددکاری اجتماعی؛ تقدیر از دانشجویان نمونه مرکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی شهرستان گناباد و برپایی نمایشگاه تولیدات مددجویان تحت پوشش موسسه خیریه ثامن الحجج (ع) و موسسه خانه فرزندان کوثر از دیگر برنامه های این همایش بود.

87

motalebe (10)

motalebe (18)