پیام نوروزی رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران- ۱۳۹۸

به نام خدایی که در این نزدیکی است
نوروز، بهانه ای برای ترویج روابط انسانی
جناب آقای/سرکار خانم
با سلام و احترام، وقتی منتظر آغاز فصل زیبای «بهار» هستیم، حس خوبی به ما دست می دهد. چرا که آغار فصل بهار با عیدی همراه است که برای ما ایرانیان، صدای کوبه اش بر در صدای ترویج مهربانی اجتماعی است و تقویت روابط انسانی و این که زندگی با همه فراز و نصیبش چیزی جز دوست داشتن و عشق ورزیدن نیست.بقول حضرت حافظ شیرازی:
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر/ یادگاری که در این گنبد دوار بماندست
وقتی در دلی عشق باشد تنفر، کینه و خشونت (که امروز یکی از نگرانی ها ماست) کمرنگ تر خواهد شد و آن وقت نگاه ما به زندگی تغییر می کد و علاقمندیم تا به هم بیشتر مهر بورزیم و در این صورت جای بیشتری در قلب انسان های اطراف مان خواهیم داشت و مروج روابطی خواهیم بود که « بوی انسانیت» می دهد و کنار مان افرادی را داریم که بیش از پول، میز، مقام و تجملات و …. درد انسانیت دارند. گاهی مواقع فراموش می کنیم که:
تن آدمی شریف است به جان آدمیت/ نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
بیاییم ساختن چنین جامعه و محیطی را از خودمان شروع کنیم و منتظر نباشیم تا دیگران این محیط را برای ما بسازند.خودخواهی ها، خود بزرگ بینی ها، نخوت و کبر و غرور از جمله موانع ایجاد این فضای انسانی و دوست داشتنی در روابط مان خواهد بود. بقول شاعر:
در این دنیای بی حاصل چرا مغرور می گردی/ سلیمان گر شوی آخر نصیب مور می گردی
یادمان نمی رود که یکی از کارهایی که همیشه به بهانه عید سعید نوروز انجام می شد دستگیری از کسانی بود که گرفتاری های داشتند.این هم از ویژگی های نوروز بود. ( البته امروزه کم رنگ تر شده است) که از جمله موافه های مهم در روابط انسانی نیکویی کردن و نوع دوستی است و این که نسبت به دیگران بی تفاوت نباشم تا احساس تنهایی اجتماعی که امروزه دامن گیر بسیاری از جوامع انسانی شده است، نداشته باشیم، بلکه نشانی از افزایش حس مسوولیت پذیری در قبال اطرافیانم مان است که خداوند هم در آیه ۵ سوره مبارکه «انسان» به پاداش این رفتار افراد چنین بشارت داده است:«به یقین ابرار و نیکان از جامی می نوشند که با عطر خوشی آمیخته است».در ادبیات غنی فارسی هم به دفعات به این موضوع توجه شده که شعر زیبای سعدی شیرازی از جمله آنهاست:
بنی آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار
در واقع می توان گفت که روابط انسانی کمک می کند تا حس خوشایند و مثبت زندگی کردن و اعتماد به نفس در میان مردم در روابط بین فردی ساری و جاری باشد تا فقط به داشته های خوب گذشته مان دلخوش نباشیم و حسرت نخوریم و از بی مهری ها گلایه نداشته باشیم. چرا که نیاز همیشگی همه انسان ها در همه جوامع داشتن روابط انسانی سالم است و بقول حافظ شیرازی نگوییم:
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار/ مهربانی کی سر آمد؟ شهریاران را چه شد؟
نکته دیگری که اینجا می خواهم اشاره کنم این است که هر نوع سبک زندگی را که انتخاب می کنیم نباید ما را از انسان بودن دور کند. موضوعی که معلم شهید دکتر علی شریعتی به خوبی به آن اشاره کرده است. آنجا که می گوید»: فرزندم! تو می توانی هرگونه «بودن» را که بخواهی باشی، انتخاب کنی. اما آزادی انتخاب تو در چارچوب حدود «انسان بودن» محصور است».برای جامعه مددکاری اجتماعی نوروز امسال مصادف با روز جهانی مددکاری اجتماعی با شعار« ترویج اهمیت روابط انسانی» و روز ملی مددکاری اجتماعی با مناسبت ولادت بزرگ مددکار عالم اسلام حضرت علی(ع) با شعار« تاب آوری اجتماعی» است که فرصت را مغتنم می شمرم فرارسیدن عید نوروز را به جنابعالی/سرکار عالی و خانواده محترم و از جمله جامعه مددکاران اجتماعی ایران که ارتقای کیفیت زندگی و توسعه شاخص های سلامت اجتماعی را دنبال می کنند تا « به زیستن اجتماعی» در جامعه نهادینه شود، صمیمانه شادباش می گویم. بیاییم لحظه تحویل سال را « تحویل بگیریم» و آنجا که یا محول الحول و الاحوال را با صفای دل و در فضای معنوی زمزمه می کنیم از خداوند رحمان بخواهیم تا: برای همه ما ایرانیان عزیز بهترین ها را رقم زند چرا که شایسته بهترین ها هستیم.
سید حسن موسوی چلک
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران
نوروز ۱۳۹۸
www.mousavichalak.ir