کاهش ۱۱ درصدی جرایم در ماه مبارک رمضان‌

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد با اشاره به بهره‌گیری از فرصت معنوی در ماه مبارک رمضان گفت: وقوع جرایم در حوزه‌های گوناگون در این ماه مبارک کاهش ۱۱ درصدی یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدحسن باقری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: هرساله در ماه‌های مختلفی از جمله رمضان شاهد کاهش معنادار وقوع جرایم مختلف در سطح جامعه هستیم.

وی ادامه داد: به برکت ماه مبارک رمضان که خداوند برای همه بندگان خود میهمانی تدارک دیده است، قانون گریزان و متخلفان هم تا حد زیادی به رعایت قانون روی آور شده و از اقدامات شنیع خود در این ماه مبارک خودداری می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اطلاع‌رسانی پلیس در برخورد با روزه‌خواری در ملاء عام افزود: در دهه نخست ماه مبارک رمضان موردی از روزه‌خواری گزارش نشده، اما چنانچه شهروندان چیزی مشاهده کردند می‌توانند با اطلاع به پلیس نسبت به برخورد با آن اقدام کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد به تشریح اقدامات و وظایف حوزه اجتماعی فرماندهی انتظامی استان پرداخت و بیان داشت: یکی از وظایفی که در این حوزه به عهده داریم بحث مطالعات و تحقیقات اجتماعی است که در زمینه شناخت آسیب‌ها و پدیده‌های اجتماعی در سطح جامعه به ویژه جوانان است.

باقری خاطرنشان کرد: در حوزه مطالعات و تحقیقات اجتماعی علاوه ‌بر اقداماتی که خود پلیس دارد، با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی آموزشی در این زمینه اقداماتی انجام شده است.

وی از دیگر وظایف این حوزه را آموزش همگانی در زمینه‌های گوناگون برشمرد و ابراز داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف خودکنترلی و تقویت و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در برخورد با جرایم و پیشگیری از وقوع جرم به طور جد از سوی این معاونت دنبال می‌شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد عنوان کرد: محور برنامه‌ها و فعالیت‌های پلیسی آموزش همگانی در راستای پیشگیری و کاهش جرایم است.

این مسئول با تاکید بر نقش موثر کارگاه‌های آموزشی پلیس در این حوزه یادآور شد: این کارگاه‌ها با هدف پیشگیری و کاهش جرایم اجتماعی در ادارات دولتی، مساجد، مدارس و مراکز آموزشی برگزار شده است.

باقری با اشاره به استفاده حداکثری از تمام امکانات آموزشی و بهره‌گیری از کارشناسان مجرب در برگزاری این کارگاه‌ها افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۵ هزار شهروند از آموزش‌های پلیس در این کارگاه‌ها بهره‌مند شدند.

وی تعداد جلسات و کارگاه‌های آموزشی در این مدت را ۴۸۰ مورد اعلام کرد و بیان داشت: در این مدت همچنین کارگاه‌هایی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر به افراد ارائه شده است.

این مسئول از ارائه مشاوره و مددکاری در حوزه‌های گوناگون در معاونت اجتماعی پلیس در سطح شهر یزد خبر داد و گفت: ارائه مشاوره از سوی پلیس هم با هدف کاهش آسیب‌ها انجام می‌شود که در این زمینه نیز از ابتدای سال تا کنون یک هزار و ۶۸ پرونده در مراکز مشاوره پلیس رسیدگی شده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد ادامه داد: مراکز مشاوره پلیس به صورت کاملا رایگان در کلانتری‌ها به ارائه مشاوره می‌پردازند که در این مدت بیش از ۷۲ درصد از پرونده‌های ارجاعی به صلح و سازش ختم شده است.

باقری نقش مشاوران و مددکاران پلیس را در کاهش آسیب‌های اجتماعی بی‌بدیل خواند و عنوان کرد: بخش مشاوره و مددکاری در تعدادی از کلانتری‌ها راه‌اندازی شده و با توجه به تاثیرگذاری این بخش باید تمام کلانتری‌ها در سطح استان مراکز مشاوره و مددکاری داشته باشند.

وی در پایان اذعان داشت: در حال حاضر کلانتری‌های شهر یزد و شهرستان‌های تفت، میبد و بافق دارای بخش مشاوره و مددکاری هستند.

منبع: خبرگزاری فارس