کرمانشاه می تواند یکی از قطبهای مددکاری اجتماعی کشور باشد

 

انجمن مددکاران اجتماعی ایران در حال حاضر تقریبا در همه استانهای کشور دارای نمایندگی است. بر اساس ویژگی ها و مختصات استان، قدمت حضور و تعداد فارغ التحصیلان فعال در استان و همراهی و همکاری مسئولین استان میزان فعالیتهای و جلوه حضور آنها متفاوت است. استان کرمانشاه یکی از فعالترین شعبات انجمن در سراسر کشور است که فعالیت های موثر و خوبی در راستای توسعه فعالیتهای مددکاری اجتماعی در استان انجام داده است. در ادامه متن گفتگویی که با سرکار خانم “ماندانا جواهری” مسئول انجمن استان کرمانشاه انجام داده ایم را می خوانید:

 

سلام خانم جواهری استان کرمانشاه یکی از فعالترین و پرتکاپوترین شعبات انجمن در کشور است. لطفا خیلی کوتاه خودتان را معرفی کنید و کمی از سوابقتان بفرمایید.

باسلام و عرض ادب واحترام خدمت مددکاران اجتماعی که مهندسین سلامت جامعه اند. جواهری هستم ۳۶ ساله با مدرک کارشناسی مددکاری اجتماعی و سابقه ۱۰سال فعالیت اجتماعی. حدود ۳ سال در حوزه اعتیاد و بیماران روانی کار مددکاری اجتماعی کرده ام. مدیر مسئول کلینیک مددکاری اجتماعی همراز هستم که از زمستان سال ۹۳ به عنوان مسئول شعبه استانی انجمن مددکاران اجتماعی ایران به لطف جناب آقای دکتر موسوی چلک ودیگر عزیزان منصوب شده ام. ارتباطات اجتماعی خوب و فعالیت های اجتماع محوری که در محلات حاشیه نشین کرمانشاه در مدت کار مددکاری اجتماعی داشته ایم توجه مسئولین محترم استانی و شهرستانی همچون معاون و مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استاندار و فرماندار محترم کرمانشاه معاونین ایشان را جلب کرده و از فعالیتهای مجموعه ما در کرمانشاه بازدید کرده اند. عضو شورای هماهنگی مبارزه مواد مخدر هستم. حدود ۶ سال به عنوان نماینده کلینیک های مددکاران اجتماعی استان و رئیس کانون کلینیک های مددکاری اجتماعی استان کرمانشاه در جلسات وهمایش های کشوری شرکت فعال داشته ام وتا سال گذشته راعهده دار بوده ام. مسئول کمیته ها بازی و ورزش کودکان استان در هیات ورزش های  همگانی استان که از فعال ترین کمیته های مطرح در سطح استان وکشور و حتی بین الملل می باشد. در رشته ورزشی والیبال و پرتاب دیسک فعالیت دارم عضو چند تیم ورزشی می باشم و مقام قهرمان کشوری رانیز دارم.در زمان تحصیل هم از دانشجویان برتر معرفی شده ام- مربی پایگاههای شورای دانش آموزی در دوران متوسطه بودم که با آموزش و پرورش ارتباط خوبی داشته ام وآن ارتباط هنوز بعد از چند سال برقرار بوده وهمچنین عضوی کوچکی درحوزه هنری و دوستان کوی شعر هستم و با آنها همکاری دارم. “جناب آقای شیرزادی” ازشاعران به نام استان شعری را با اهداف مددکاری اجتماعی سروده و به کلینیک مددکاری اجتماعی اینجانب تقدیم نموده است .

 

همــــراز

با نام خــدا دوباره آغاز کنیـم                            تا وادی بـــی کرانه پرواز کنیـم

از فرصت بــی حوصلگی رد شوییـم                      صد پنجره سمت آسمان بازکنـیم

بغضی که نهفتــه است درون دلمـان                       در فرصت پیش آمـده ابراز کنیم

با کشف توانــایی خود در هستـــی                        درساختــن دوباره اعجاز کنیـم

هـم راز دل شکســته را دریابـیم                          هم تکیه به همدردی همــرازکنیم

بال از تــو و راه و رسم پـرواز از مــا                        بـرخیــز تــا دوبــاره پــرواز کنــیم

 

کمی در مورد فعالیتهای انجمن در استان کرمانشاه صحبت بفرمایید. اینکه چه تعداد عضو پیوسته و وابسته دارد، مکانش کجاست، سابقه اش چقدر است و … .

 

اکنون حدود ۱۲۰ نفرعضویت انجمن داریم که اعضای پیوسته یا وابسته انجمن محسوب می شوند و ۲ نفر هم بصورت افتخاری عضو شده اند یکی فرماندار محترم کرمانشاه و دیگر هم ریاست محترم شورای اسلامی شهر که همینجا از زحمات این دو بزرگوار و همه مسئولین محترم کرمانشاه که ما را یاری و همراهی می کنند تشکر می کنم. هم فرماندار محترم وهم ریاست محترم شورای شهر اعلام نموده اند که هر زمان جلسه گروهی وهم اندیشی داریم از آنها دعوت بعمل آوریم حضور خواهند یافت و به ما قول داده اند که هر زمان لازم بود ازسالن های فرمانداری و شورای اسلامی شهرکرمانشاه نیز می توانیم استفاده نمائیم.

کرمانشاه ظرفیت و پتانسیل خوبی در این رشته دارد و سرمایه گذاری اجتماعی در این حرفه در این استان قطعا جواب خواهد داد. فارغ التحصیلان رشته مددکاری از دانشگاههای مختلف علوم پزشکی، وزارت علوم، دانشگاه آزاد یا علمی کاربردی و همچنین حلقه مددکاران اجتماعی در تمام ارگانها و ادارات از قبیل شرکت نفت ،بیمارستانها – بانک ها – ناجا – زندان و …. همچنین حدود ۲۰ نفر فارغ التحصیل کارشناسی ارشد و ۳ نفردر مقطع دکتری حضور دارند که در حال حاضر جزو حلقه های مفقوده توسعه مددکاری در استان کرمانشاه اند و همه سعی ما در این است که به وسیله انجمن، در جهت متصل کردن این حلقه ها و اتصال آنها به شکل زنجیره وار تلاش نمایم و همچنین تعداد دانشجویان این رشته در دانشگاه های علمی کاربردی در این استان کم نیستند که اگرچه مخالفت و تضادهایی ممکن است در این بین وجود داشته باشد که هست اما بامهارت ارتباطی و رابطه حرفه ای مخصوصا صبر و تحمل و گذشت زمان می توان فضای گفتگوی بین فارغ التحصیلان این رشته را گسترش داد و از مخالفتها و تضادها کم کرد و از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب تری قدم برداشت. اعتقاد ما این است که کرمانشاه می تواند عصر طلایی حوزه اجتماعی و مددکاری اجتماعی را با جمع این مددکاران خوش فکر و تحصیلکرده تجربه کند و یکی از قطبهای  مددکاری اجتماعی باشد. من معتقد می توان اینها را  به زودی لمس کرد و در این مسیر نیاز به حمایت انجمن و اساتید برجسته و به نام کشوری داریم .

???????????????????????????????

روشهای اطلاعرسانی انجمن در استان از چه طریقی است؟ وبسایت یا شبکه مجازی خاصی یا پوستر و … طراحی شده است؟

روش های اطلاع رسانی از طریق پیامک ، تماس تلفنی یا مراجعه حضوری اینجانب بوده است و اولین اقدام من برای انجمن راه اندازی سایت انجمن بوده که در اولین همایش استان رونمایی خواهیم نمود. مانباید صرفا مشارکت را مالی ببینیم همینکه با نام انجمن مددکاران اجتماعی آشنا و بعد هم عضو می شوند مهم و امیدوار کننده است اما هدف من فقط این نیست که کارت انجمن دریافت کنند بلکه کرسی هائی ست که متعلق به آنهاست و ما به آنها می دهیم و وظیفه آنها حفظ و حراست  از این جایگاه اختصاصی است که خود را باور و به جامعه بشناسند.

 

مددکاران استان مشارکت و حمایت لازم را با انجمن دارند؟ چه موانعی ممکن است وجود داشته باشد که همگان مشارکت نکنند؟

هر اقدام و فعالیتی مطمئنا با موانعی مواجه می شود در اینجا بله من هم با مشکلاتی مواجه هستم که گاها خسته ام می کنند اما هرگز دلسرد نمی شوم چون علاقه دارم و حرفه ام را دوست دارم.مثلا اساتیدی که من را به چشم دانشجو خود می بینند و دراین فعالیت ضعیف وکم کار نشانم می دهند و در نظر دیگران اثر گذاری  منفی خواهد داشت و مانع از جذب شدن آنها در انجمن می شود ویا عدم همکاری بعضی از ارگانها که من در اینجا نمی خواهم نامی از آنها ببرم و به گذشت زمان تکیه می کنم و فعلا امیدوارانه سعی میکنم بر کاری که به توسعه حرفه کمک کند تمرکز کنم.

 

انجمن کرمانشاه تا چه حد در استان کرمانشاه شناخته شده است؟

– انجمن کرمانشاه برای همه مسئولین شناخته شده است. رابطه خوبی با شهردار محترم وشورای شهر وهمچنین سازمان ورزش وجوانان و تربیت بدنی واداره آسیبهای اجتماعی آموزش وپرورش کل استان  دارم. وضع انجمن استان از نظر شناخته شده بودن بد نیست. اکنون حمایت مالی برای برگزاری همایش و کارگاه های تخصصی و آموزشی نیاز داریم که بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار است. من از مدیران دفتر مرکزی انجمن خواهشمندم در جهت تامین اعتبار برای برگزاری یک همایش با حضور نمایندگان و مسئولین انجمن کشوری کمک کنند تا امکان اقدامات لازم در استان فراهم شود و در این خصوص شعبه استانی را تقویت بفرمایند که بسیار ضروریست.

 

انجمن استان کرمانشاه با استانهای دیگر به خصوص استانهای همجوار ارتباط کاری دارد یا ارتباط بین استانی جزو سیاستهای شما هست؟

– من با استان کردستان ارتباط و تعامل خوبی دارم گاها برای حفظ ارتباط به اساتید و دوستان همکار انجمن و مخصوصاً عزیزانی که در دیدار نوروزی در دفتر مرکزی تهران با آنها سعادت آشنایی را داشته ام پیامک های مناسبتی و یادبود می فرستم و جواب هم دریافت می نمایم- حتی با کمیته امداد امام (ره ) در ایلام صحبت نموده ام و درمورد انجمن صحبت و گفتگوی تلفنی داشته ام.

 


20150408_165756

– حمایت دانشگاه آزاد ، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام (ره) خوب است. مخصوصا فرمانداری و شخص جناب فرماندار آقای رنجبر و ریاست محترم شورای شهر کرمانشاه جناب آقای احمدزاده که با دید مثبت وارزنده ایی ما را یاری می فرمایند و برنامه ها و اقداماتی به امید خداوند دردست اقدام واجراء دارم تا ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

سیاست انجمن مددکاران اجتماعی ایران هر یک از مولفه های تعریف جدید مددکاری اجتماعی باید در استانها و فرصتهای مختلف به بحث گذاشته شود. آیا در نظر دارید تا در این ارتباط همایش یا نشست خاصی را اجرا کند؟

بله این نشست درخصوص اطلاع رسانی و بحث وتبادل نظر در راستای مولفه های تعریف جدید مددکاری اجتماعی در استان بسیار ضروری وحائز اهمیت است و نیاز به جلسه تخصصی دارد که حضور اساتید وصاحب نظران و اشخاص تحصیل کرده را می طلبد چرا که توان علمی وحرفه ایی می خواهد و تلاشم را خواهم نمود که در خور و لایق انجام شود.

 

برنامه های کوتاه و بلندمدتی که اعضای استان درنظر دارد و مددکاران استان می توانند برای همکاری با شما یا استفاده از آنها سراغ شما بیایند کدام اند؟

– برنامه های آموزشی و تشکیل کار گروه های تخصصی و حرفه ای بسیار مهم و خواسته ونیاز مددکاران اجتماعی  استان است .مخصوصاً برگزاری کار گاه هایی با عنوان آسیب های نوپدید و فضای مجازی .برنامه های آینده انجمن شناخت پیشکسوتان وثبت تجربه های آنها –نام گذاری خیابان یا بلوار و یا پارکی به نام مددکاران اجتماعی با کمک دفتر مرکزی وحمایت شورای شهرکرمانشاه که در اولین همایش این خواسته را مطرح خواهم نمود و برخی امور و فعالیتهای دیگر که مابقی بماند اگر باشد فرصت وعمری …

ممنون. موفق باشید!