آسیب‌شناسی حمله کاربران ایرانی به صفحه فیسبوک یک بازیکن فوتبال

فضای مجازی
فضای مجازی

نمی‌توانیم همه چیز را سانسور کنیم یا مردم دنیا را براساس سیستم خودمان تنظیم کنیم بلکه باید با بالا بردن سطح آگاهی مخاطب نگرش او را تغییر دهیم تا رفتارهایی که از او انتظار می‌رود را نشان دهد.

ایلنا: پس از مراسم قرعه‌کشی جام جهانی برزیل و هم گروه شدن ایران با آرژانتین در مرحله مقدماتی، شاهد حمله کاربران ایرانی و توهین به “لیونل مسی” بازیکن تیم ملی فوتبال آرژانتین و باشگاه بارسلونا در صفحه فیسبوک‌اش بودیم. این اقدام انعکاس بسیاری در رسانه‌های خارجی یافت و به آن پرداخته شده و حتی دستاویزی برای سوء استفاده برخی از آنها شد فارغ از تمام این مسائل به نظر می‌رسد این اقدام از ابعاد گوناگون نیازمند آسیب‌شناسی است.

اما واکنش کارشناسان در این میان متفاوت است از یک سو برخی معتقدند که این رخ‌داد به علت عدم مدیریت هیجان در میان جوانان رخ داده است و برخی دیگر معتقدند این اتفاق ممکن است تعمدی بوده و دستانی پشت پرده باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعه ۱۴ آذر ماه پس از برگزاری مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتبال اتفاق عجیبی افتاد. ناگهان بیش از ۵۰ هزار نفر از کاربران ایرانی شبکه اجتماعی فیسبوک به صفحهٔ لیونل مسی بازیکن تیم ملی آرژانتین که در جام جهانی با ایران همگروه است و مجری برنامه هجوم بردند و به فحاشی و هتاکی به این دو نفر پرداختند.

“بیتا شاه‌منصوری” کار‌شناس ارتباطات و عضو هیات علمی دانشکاه آزاد؛ در این باره معتقد است: در رسانه‌های جمعی نظارت و کنترل فقط به صورت مقطعی مفید است و در درازمدت اثری ندارد. این اتفاق پیش آمده یک بحث روان‌شناسی و اجتماعی است.

وی افزود: ما مدیریت بحران خشونت و مدیریت هیجان و سرگرمی برای جوانان نداریم. کاربران فیسبوک بیشتر جوان هستند نبود مدیریت برای سرگرم سازی و کنترل هیجان سبب شده است که این هیجانات به این شکل بروز کند.

شاه منصوری ادامه داد: همانند همجمه‌ای که علیه مسی راه افتاد برای مجری برنامه نیز رخ داد اما چون او خانم بود هتاکانه با او برخورد شد و این مساله به فرهنگ مردسالار ما برمی‌گردد.

این کار‌شناس ارتباطات ادامه داد: ما نمی‌توانیم همه چیز را سانسور کنیم یا مردم دنیا را براساس سیستم خودمان تنظیم کنیم بلکه باید با بالا بردن سطح آگاهی مخاطب نگرش او را تغییر دهیم تا رفتارهایی که از او انتظار می‌رود را نشان دهد. مشکل از بچه‌های ما نیست. مشکل از فرهنگ ماست.

وی افزود ما نمی‌توانیم هیجان جوانان را مدیریت کنیم مثلاً بعد از انتخابات، جوانان به خیابان‌ها آمدند و شادی کردند آیا می‌توانیم بگوییم این به آن معناست که همهٔ این افراد پیگیر و تحلیلگر مسائل سیاسی هستند؟ این جوانان همانهایی هستند که برای محرم هم به خیابان می‌آیند این هیجان چه برای انتخابات چه برای قرعه کشی یکسان است و باید مدیریت و فرهنگسازی شود.

شاه منصوری ادامه داد: فیسبوک نیز تنها یک ابزار ارتباطی است و تنها راهی بوده است که جوانان توانستند این هیجان را در آنجا نشان دهند.

این صحبت‌ها در حالی است که موسوی چلک، آسیب‌شناس اجتماعی نظر دیگری در این باره دارد: یکی از راههای ایجاد ارتباطات فرهنگی و اجتماعی بین المللی در مراسم مهم ورزشی است و بین ورزش‌ها فوتبال از همه محبوب‌تر و جام جهانی فوتبال از همه مهم‌تر است ما نتوانستیم از این فرصت برای معرفی فرهنگ غنی ایرانی استفاده کنیم و فرصت سوزی کردیم.

وی ادامه داد: انشاالله که این اتفاق سهوی باشد و تعمدی برای تخریب افکار عمومی در این زمان که بحث مذاکرات هسته‌ای انرژی زیادی از کشور گرفته است؛ نباشد.

این آسیب‌شناس اجتماعی افزود: امیدواریم این مساله سیاسی نبوده باشد و قصد بر این امر نباشد که در میان افکار عمومی دنیا؛ ایرانیان خشن و بی‌ادب نشان داده شوند.

وی ادامه داد: چند کامنت اول محتوایی مثبت داشت اما ناگهان کامنت‌های منفی زیادی در ادامه نوشته شد تا محتوای کامنت ابتدایی را از چشم دور کند من حکم صادر نمی‌کنم اما امیدوارم این بحث سیاسی نباشد.

“موسوی چلک” اظهار داشت: نباید می‌گذاشتیم کار به اینجا بکشد و شاید باید سفیر هم در این زمینه نامه‌ای می‌نوشت. مسی در نظرسنجی برنامه نود در بین ایرانیان محبوب‌ترین بود. همین طور او بازیکن بسیار بی‌حاشیه‌ای است و ما دقیقاً دست روی او می‌گذاریم و با این کار خودمان را زیر سوال بردیم.

وی در پایان اظهار داشت: اگر قصد سیاسی در کار نبوده باشد یا این افراد دچار خودکم بینی شده‌اند و یا باید به سلامت روانی این افراد شک کرد.

منبع: خبرگزاری ایلنا