آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش را کتمان نکنیم

سید حسن موسوی چلک درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به برگزاری نشست پنجم از مجموعه نشست‌های گفتگوی اجتماعی با موضوع امور اجتماعی در آموزش و پرورش با همکاری بهزیستی استان تهران تاکید کرد: نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از اسیب‌های اجتماعی بر هیچ کسی پوشیده نیست.موضوعی که در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش هم بر آن تاکید و تصریح  شده است.

posterEK11

وی ادامه داد: به همین منظور انجمن مددکاران اجتماعی ایران پنجمین نشست گفتگوی اجتماعی خود را در آستانه روز دانش آموز به بررسی جایگاه امور اجتماعی و مددکاری اجتماعی درآموزش و پرورش اختصاص داده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خاطر نشان کرد: یکی از محیط های اجتماعی که مورد ‌اعتماد خانواده‌هاست مدارس و محیط‌‌‌ های آموزشی هستند که نباید این فرصت را از دست داد.ضمن اینکه حضور۱۲ ساله هر فرد دانش آموز در مدرسه و تعامل خانواده‌ها با مدارس را باید غنیمت شمرد و در جهت ارتقای سلامت روانی اجتماعی جامعه قدم‌های موثری برداشته شود و در جهت تقویت مهارت‌های زندگی و توانایی حل مسائل و مهارتهای بهبود زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان اقدام اساسی کرد.

موسوی چلک در خصوص محورهای این نشست اعلام کرد: موضوعاتی از قبیل مددکاری اجتماعی در مدارس عادی و استثنایی، برنامه‌های اجتماعی آموزش و پرورش در سایر کشور ها، سیاستگذاری اجتماعی در آموزش و پرورش، اقدامات آموزش و پرورش کشور در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، سلامت روانی اجتماعی در میان دانش آموزان از جمله محورهای این نشست هستند. فراموش نکنیم که سه ضلع این مثلث موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اولیاء مدرسه، والدین و دانش آموزان هستند. چرا که بیشترین ارتباط  هر دانش آموز با این سه گروه است. حال اگر این اطلاعات بدرستی منتقل شود بدون شک بیشترین تاثیر را در ارتقاء شاخصهای سلامت روانی و اجتماعی خواهد داشت.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی تصریح کرد: نباید در آموزش و پرورش به دنبال پنهان کردن یا کتمان آسیب‌های اجتماعی باشیم. در این صورت است که می‌توانیم برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. آسیب‌های اجتماعی دانش آموز و غیر دانش آموز نمی‌شناسد. دیوار فیزیکی مدرسه نمی‌تواند مانع ورود آسیب‌های اجتماعی شود. لذا انتظار می رود که وزیر آموزش و پرورش ایجاد بستر لازم برای جذب مددکاران اجتماعی در مدارس را ایجاد کند.گر چه دراستخدام‌های که داشتند متاسفانه مددکار اجتماعی جذب نکردند و همچنان مددکاری اجتماعی در غربت بسر می برد.

موسوی چلک اظهار داشت: مددکاری اجتماعی در نظام آموزش پرورش دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل نقش اجتماعی در آموزش و پرورش باید جدی تر گرفته شود. از این طریق اعلام می‌کنم که انجمن مددکاران اجتماعی ایران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با آموزش و پرورش در این زمینه اعلام می‌کند. امیدوارم که مسئولان این نهاد آموزشی با استفاده از توان معلمین و مدیران و کارشناسان مسئولیت پذیر و پرتلاش و علاقمند خود در سراسر کشور گام‌های موثری برای تحقق سیاست‌های ابلاغی تحول در نظام آموزش و پرورش بردارند. این ظرفیت در آموزش و پرورش وجود دارد به شرطی که مدارس را قرنطینه نکنیم.

به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران  این نشست در روز دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴ از ساعت ۱۵ لغایت ۱۸ در سالن اجتماعات بهزیستی استان تهران واقع در تهران- خ ولیعصر (عج)- نبش خ ظفر (شهید دستگردی) خواهد بود.

به گزارش فارس، پیش از این چهار نشست دیگر از مجموعه نشستهای گفتگوی اجتماعی با موضوعات مولفه های تعریف جدید مددکاری اجتماعی، ابعاداجتماعی تصادفات رانندگی، ابعاداجتماعی کار با کودک و ابعاد اجتماعی سالمندی توسط این انجمن برگزار شده بود.