آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان با رویکرد قضایی و انتظامی مدیریت کرد

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در انتقاد به نحوه مدیریت اجتماعی کشور و مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: در سیاست گذاریها باید واقع بین باشیم، آسیب‌های موجود را بپذیریم و بدانیم آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان با رویکرد قضایی و انتظامی مدیریت کرد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در ارتباط با عملکرد نهادهای حمایتی، اجتماعی و به طور کلی مدیریت بخش‌های اجتماعی به ویژه در بخش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: در مسئله آسیب‌های اجتماعی هیچ گاه نمی‌توان با یک دید و یک نسخه انتظار بهبود داشت، بلکه باید در هر شهر و استان و متناسب با هر جامعه آماری، عملکردی جداگانه داشت.

وی افزود: طی سالیان گذشته مسئله آسیب‌های اجتماعی همواره به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای در امر سیاست گذاریها مطرح بوده است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن بیان اینکه در حال حاضر براساس آمار رسمی ۱۵ میلیون پرونده قضایی در ایران وجود دارد ادامه داد: با وجود این حجم پرونده قضایی در کشور بازهم شاهدیم “پیشگیری” هیچ جایگاهی در کشور ندارد؛ زیرا نه تنها مسئولین بلکه مردم نیز در مقابل آن و آسیب‌های اجتماعی دغدغه‌ای ندارند.

موسوی چلک در ادامه با بیان اینکه علت بی‌تفاوتی‌های مردم در این خصوص را برخوردهای نامناسب و اشتباه با آنان از جمله برخوردهای قضایی و انتظامی دانست و گفت: نتیجه این برخوردها منفعل شدن مردم در مسائل اجتماعی شده است؛ هم چنین عدم شفافیت‌ با مردم در این حوزه نیز به حدی رسیده که مردم را بسیار نسبت به آن بی‌تفاوت کرده است زیرا آنان همواره گمان می‌کنند هیچ تاثیری در بهبود اوضاع نخواهند داشت و با ایجاد چنین نگاه منفعلانه‌ای هیچ نوع واکنشی از خود برای کاهش آسیب در جامعه‌شان انجام نخواهند داد و نسبت به افزایش آن نیز بی‌تفاوت شده‌اند.

وی در ادامه با یادآوری اولین مصاحبه رسانه‌ای دکتر روحانی، رییس جمهور پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری‌اش افزود: روحانی در آن مصاحبه دغدغه خود را ” معیشت مردم” و ” پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی” عنوان کرده بود، در چنین شرایطی باید دید در عمل چه اتفاقی افتاده است؟

به اعتقاد موسوی چلک، برای اینکه شاهد بهبود اوضاع باشیم بالاترین مقام اجرایی کشور هم باید ساز و کار خود را در این زمینه اصلاح کند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با انتقاد از وضعیت مدیریت آسیب‌های اجتماعی در کشور و با تاکید بر سپردن این مدیریت‌ها به متخصصان امر ، تصریح کرد: اوضاع آسیبهای اجتماعی در چند سال اخیر بدتر شده است، این وضعیت نتیجه انتصاب‌های ناشایستی است که در سالیان گذشته در این حوزه داشته‌ایم زیرا زمانی که به جای روی کارآمدن کارشناسان و متخصصان اجتماعی افرادی بر سر کار می آیند که نگاه های فرد نگر و جزء نگر داشته و همواره در برخورد با مسئله فرد را مقصر می‌دانند و برنامه ریزی هایشان را نیز بر همین محور انجام می‌دهند پس نباید انتظار بهبود اوضاع را داشت.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: مشکل اصلی در حوزه اجتماعی کشور آن است که نخبگان اجتماعی جایگاهی در مدیریت اجتماعی کشور ندارند.

وی در ادامه ضمن اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص جنگ نرم و تاکید ایشان در بکارگیری اندیشه در این راه، عنوان کرد: با وجود چنین رهنمودهایی می‌خواهیم با گشت ارشاد مردم را به راه راست هدایت کرده و مانع بروز و یا کاهش آسیبهای اجتماعی شویم؟.

چلک افزود: با نگاهی به گذشته و حال متوجه می شویم که برخوردهای انتظامی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نه تنها موثر نبوده بلکه باعث شدت آسیب نیز شده است در حالی که باید اطلاعات صحیح، به موقع و شفاف به مردم داده شود تا بتوانند خوب و بد را تشخیص دهند و در جهت کاهش آسیب و یا جلوگیری از آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که شاخص‌هایی چون نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی، هویت فرهنگی و… در کشور پایین باشد، اگر مردم دچار آسیب نشوند تعجب آور است!.

موسوی چلک در پایان در ارتباط با راهکارهای بهبود شرایط اجتماعی کشور، عنوان کرد: برای برون رفت از اوضاع موجود در گام نخست باید از ظرفیت افراد آگاه، مطلع و کارشناسان اجتماعی استفاده کرد و پس از آن در سیاست گذاریها نیز باید واقع بین باشیم، آسیب‌های موجود را بپذیریم و بدانیم نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را با رویکرد قضایی و انتظامی مدیریت کرد.