آشنایی با آسایشگاه خیریه معلولین و سالمندان کهریزک

معلولیت
معلولیت

محسن پزشکی مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه معلولین و سالمندان کهریزک در حاشیه مراسم جشن عید قربان در گفت و گو با شبکه ایران اظهار داشت: ۱۷۵۰ تخت در این آسایشگاه برای نیازمندترین افراد مبتلا به معلولیت های مختلف ذهنی و جسمی و افراد سالمندی که به عوارض مختلف کهولت دچار هستند و بیماران مبتلا به ms در نظر گرفته شده است.
وی افزود: واحد محمد شهر کرج از چند سال گذشته ارایه خدمات روزانه به صورت خدمت در منزل به بیماران معلول و سالمندان استان البرز و در کنار آن ارایه خدمات کلینیکی در درمانگاه ها را در برنامه خود داشته است.
مدیر روابط عمومی آسایشگاه کهریزک با اعلام آغاز به کار درمانگاه جواد الائمه در محله افسریه تهران زیر نظر آسایشگاه کهریزک، گفت: این درمانگاه در روز به بیش از ۱۲۰۰ بیمار سرویس‌های کلینیکی و پاراکلینیکی ارایه می دهد.
پزشکی اظهار داشت: این آسایشگاه از سال ۱۳۵۱ به همت شادروان دکتر محمدرضا حکیم زاده رییس وقت بیمارستان فیروزآبادی در شهر ری آغاز به کار کرد و از آن دوران تا کنون توسعه زیادی داشته است به صورتی که در سال ۱۳۵۱ آسایشگاه در زمینی بالغ بر نهایتا ۲۰۰۰ مترمربع فعالیت خود را آغاز کرده و امروز متجاوز از ۴۰۰ هزار مترمربع وسعت زمین آسایشگاه کهریزک است که ۱۸۰ هزار مترمربع سطح زیربناهای موجود است.
وی خدمات این آسایشگاه را به سه بخش معلولان، سالمندان و بیماران ms تقسیم کرد و افزود: از ۱۷۵۰ تخت فعال در آسایشگاه ۱۰۰۰ تخت به سالمندان و ۷۵۰ تخت دیگر به معلولان و بیماران مبتلا به ms اختصاص یافته است.
مدیر روابط عمومی آسایشگاه کهریزک وجه تمایز فعالیت این موسسه خیریه با سایر مکان های نگهداری سالمندان و معلولان را شعار مکانی برای زندگی کردن نه زنده ماندن برشمرد و ادامه داد: زندگی مناسب اعضای آسایشگاه از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است به عنوان مثال در زمینه های فرهنگی، ورزشی، آموزشی و تحصیلی برای اعضا برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده است.
پزشکی یکی از برنامه های آسایشگاه را ارتقاء تحصیلی مددجویان خواند و گفت: هرکه بخواهد در کهریزک زندگی کند اگر سواد نداشته باشد با همکاری نهضت سواد آموزی آغاز به تحصیل می کند و کسانی هم که سواد دارند در هر مقطعی که باشند باید ارتقاء تحصیلی پیدا کنند.
مدیر روابط عمومی آسایشگاه کهریزک بابیان اینکه ساختمانی به نام توانبخشی داریم که ۴۰ کارگاه کاردرمانی در آن مستقر است، افزود: کارهای مختلفی توسط استادکارها به سالمندان ، معلولان و بیماران ms با توجه به توان آنها آموزش داده می شود که آنها مشغول به کار می شوند و دستمزدی هم دریافت می کنند که برخی نیازهای اختصاصی و شخصی خود را از این طریق تامین می کنند.
پزشکی تصریح کرد: سعی می شود از معلولان و سالمندان در برخی امور داخلی آسایشگاه استفاده شود و با توجه به توانایی که دارند کارهایی به آنها سپرده شود تا روحیه آنها تغییر کند.
وی فعالیت های ورزشی مددجویان را از دیگر برنامه های آسایشگاه خواند و اضافه کرد: در ورزشگاه مناسبی که ایجاد شده است به غیر از ورزش همگانی که به صورت روزانه تمام اعضای آسایشگاه در آن شرکت دارند، ورزشهای قهرمانی برای معلولان در رشته های مختلف در نظر گرفته ایم و تیم بسگتبال با وینچر آسایشگاه کهریزک در سالهای گذشته ۳ مرتبه مقام نخست لیگ باشگاه های کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیر روابط عمومی آسایشگاه کهریزک ادامه داد: در رشته بوچیا معلولانی داشته ایم که به بازیهای آسیایی راه یافته اند و یا در رشته تنیس روی میز یکی از معلولان در آسیا مقام کسب کرده است.
پزشکی با بیان اینکه در آسایشگاه کهریزک به انواع مختلف به کسانی که پذیرش شده اند، بها داده می شود تا زندگی کنند و خود را موثر در جامعه بدانند، تصریح کرد: قرار بر این است که هر که را پذیرش می کنیم حتما باید کسانی باشند که غیر از کهولت و معلولیت از لحاظ اجتماعی نیازمند واقعی باشند چرا که این موسسه خیریه است و با کمکهای مردمی اداره می شود و لذا این نیاز اجتماعی توسط مددکار ما باید مورد تایید قرار بگیرد.
وی اظهار داشت: معمولا از مددجویان وجهی دریافت نمی شود و یا براساس در آمد خود و خانواده اش یک وجهی را به عنوان کمک هزینه دریافت می کنیم، لذا مراجعه به آسایشگاه برای پذیرش فراوان است و متاسفانه امکانات و تخت ما اجازه نمی دهد که تا این حد پذیرش داشته باشیم و به همین علت نوبتهای بستری گاهی بسیار طولانی می شود و ایجاد مشکل می کند.
مدیر روابط عمومی آسایشگاه کهریزک درباره حمایتهای مالی از این آسایشگاه تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد از هزینه های جاری را از طریق کمکهای مردمی دریافت می کنیم و ۲۰ درصد از طریق کمکهای دولتی و نیمه دولتی تامین می شود که عمده کمک دولتی همان یارانه ای است که از طریق سازمان بهزیستی جذب می کنیم، همچنین کمیته امداد و برخی نهادهای دولتی و نیمه دولتی هم کمکهای مختصری به آسایشگاه دارند.
پزشکی با بیان اینکه بیش از ۲۰ دفتر جذب کمکهای مردمی در سطح شهر تهران فعال هستند، تصریح کرد: برخی خیرین به صورت مستمر و برخی غیر مستمر به آسایشگاه کمک مالی می کنند که عمده هزینه های جاری ما را تامین می کند.
وی ادامه داد: امسال هم مانند سالهای گذشته جشن عید قربان با همت جمعی از حجاج و سایر خیرین برگزار شد که قربانی خود را به آسایشگاه هدیه می کنند. البته در مجموعه آسایشگاه کهریزک تا این میزان نیاز به گوشت وجود ندارد چرا که مردم به صورت مستمر نذورات خود را در قالب قربانی به آسایشگاه هدیه می کنند و لذا کهریزک نهایتا ۲۰ درصد گوشت قربانی را برای مصرف داخلی خود استفاده و مابقی را در بین ۱۰۰ مرکز خیریه در سطح کشور غیر از تهران که عمدتا از معلولان نگهداری می کنند توزیع می کند.

منبع: شبکه ایران