آمارهای مصرف و ورود مشروبات الکلی در کشور به روز نیست

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ضمن انتقاد از اینکه آمار مصرف کنندگان و میزان ورود مشروبات الکلی در کشور به روز نیست، گفت: بر اساس آمار اعلام شده توسط ناجا در سال ۹۰ میزان ورود مشروبات الکلی به کشور ۸۰ میلیون لیتر بوده است که ۲۰ میلیون لیتر آن کشف شده است، اما پس از آن آماری از میزان ورود مشروبات الکلی به کشور اعلام نشد.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همچنین با بیان اینکه در دو سال گذشته توسط ناجا اعلام شد که ۲۰۰ هزار الکلیسم در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در این مورد نیز آمار میزان مصرف کنندگان الکل در کشور به روز نشده و در حال حاضر نه میزان دقیقی از ورود مشروبات الکلی، میزان کشفیات مشروبات الکلی و تعداد مصرف کنندگان مشروبات الکلی در کشور اعلام نشده است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که در کنار ورود مشروبات الکلی به کشور این ماده در داخل نیز تولید می‌شود، لذا باید میزان تولید مشروبات الکلی در کشور نیز اعلام شود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی گفت: هنوز بسیاری از مردم از عوارض مصرف مشروبات الکلی در کشور آگاهی ندارند و به دنبال شادی‌های آنی هستند، حال آنکه بهتر است در مورد خطرات مصرف به آنها آموزش‌های لازم ارائه شود.

موسوی‌چلک با بیان اینکه معمولا در مصرف مشروبات الکلی تعداد مصرف کنندگان مرد بیشتر از زنان است، گفت: در این مورد نیز آمار دقیقی از طیف سنی مصرف کنندگان الکل در کشور وجود ندارد، اما در گذشته مصرف کنندگان سنشان بیش از ۵۰ سال بود در حالی که در حال حاضر این طیف سنی کاهش قابل توجهی یافته است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی افزود: بر اساس مصوبه شورای اجتماعی کشور مقرر شد مراکز درمان الکل در ایران فعال شود و پس از آن بر اساس پیشنهاد دولت، وزارتخانه‌های بهداشت و کشور پروتکل این مصوبه را تدوین کردند.

وی با اشاره به اینکه مسئول صدور مجوز مراکز ترک الکل در کشور سازمان بهزیستی است، عنوان کرد: در پروتکل شورای اجتماعی کشور مقرر شد مرجع صدور مجوز مراکز ترک الکل سازمان بهزیستی باشد و این فعالیت را با همکاری وزارت بهداشت انجام دهد.

موسوی چلک‌ با اشاره به اینکه باید در مورد آسیب شادی‌های آنی برای مردم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد، گفت: یکی از مشکلاتی که هم اکنون وجود دارد عادی سازی مصرف مشروبات الکلی در ماهواره است که در زندگی برخی از مردم ما جاری شده و هم اکنون شاهد آثار نامطلوب این پدیده هستیم، بنابراین باید به طور جدی مردم را از عوارض ناشی از مصرف این مواد آگاه کنیم و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه دهیم.

 منبع: خبرگزاری ایسنا