اختتامیه سومین جشنواره پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در یزد با حضور رئیس انجمن

سومین جشنواره پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در حالی با محوریت امنیت اخلاقی امروز سه شنبه دهم خردادماه ۱۴۰۱ با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد که یکی از سخنرانان این مراسم، دکتر سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد و خبرگزاری ایرنا، موسوی چلک در سخنان کوتاهی جهت گیری پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به سمت نیازهای جامعه را رویدادی ارزشمند و مفید دانست و افزود: خوشبختانه در این جشنواره موضوعات بسیار مهم و اساسی مطرح شده است و امیدواریم که نتایج آن به صورت بسته های سیاستی منتشر شود.

دکتر سید حسن موسوی چلک با تأکید بر لزوم آینده نگری در فعالیت های تحقیقاتی، خاطرنشان کرد: این کار باید تداوم یابد و اولویت های تحقیقاتی کشور برای ۱۰ سال آینده شناسایی شود.

وی افزود: شناسایی این اولویت ها باعث می شود تا پایان نامه های تحصیلات تکمیلی نیز در راستای حل چالش ها و معضلاتی انجام گیرد که برای کشور و مردم دارای اولویت هستند.

سید حسن موسوی چلک  با بیان اینکه این وضعیت اجتماعی موجود زیبنده کشور نیست، افزود: حدود پنج میلیون نفر در ایران هیچ چتر حمایتی ندارند که از این تعداد دو میلیون سالمند هستند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و ارقام موجود حدود ۱۹ میلیون نفر در کشور در محلاتی زندگی می‌کنند که حداقل‌ها را برای زندگی ندارند و و شاخص‌های سلامت روانی در این مناطق بدتر از میانگین کشوری است.

این فعال اجتماعی بیان کرد: حدود ۱۰ میلیون پرونده قضایی در کشور تشکیل می‌شود و اینکه به ازای هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود آمار خوبی در جامعه نیست.

موسوی گفت: نرخ باروری جمعیت کشور در طی ۵۰ سال اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده و باید با برنامه‌ریزی و اعمال سیاست‌های دقیق برای برون‌رفت از آن اقدام کرد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: سالانه حدود ۶۰۰ هزار پرونده پزشکی در ارتباط با موضوع خشونت در کشور در پزشکی قانونی تشکیل می‌شود. همچنین، در کشورمان سه هزار و ۵۰۰ عنوان مجرمانه داریم در حالی که به صورت متوسط در دنیا این میزان ۶۰ تا ۹۰ مورد است و در ایران در حال رشد است.

وی گفت: برای حل مشکلات و آسیب‌های فرهنگی اجتماعی باید مدیریت‌ها تجمیع، بودجه‌ها افزایش، دارای بانک اطلاعات دقیق و سیاستگذاری کلان شویم. پرهیز از موازی‌کاری ها، تجمیع منابع و ایجاد ساختار مشخص و دقیق بر اساس آمار شرایط، اساسی‌ترین نیاز  است که باید در جامعه پیگیری و اقدام شود.

در این جشنواره، ۲۸۱ اثر مرتبط با موضوع جشنواره به دبیرخانه آن ارسال شده بود که پس از داوری‌های اولیه تعداد ۱۱۱ اثر به مرحله داوری تخصصی در شش محور ارجاع و در نهایت ۲۲ اثر شامل دو پایان‌نامه در مقطع دکتری و ۲۰ پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد، برگزیده شناخته شد.
همچنین، در محور اخلاق و معارف اسلامی، ۱۳ اثر داوری شد که سه اثر به عنوان حائز رتبه و شایسته تقدیر شناخته شد. در محور حقوق جزا و جرم شناسی تعداد ۱۹ اثر به داوران ارجاع و در نهایت چهار اثر برگزیده شد و در محور علوم اجتماعی ۲۷ اثر مورد داوری قرار گرفت که تعداد هفت اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

در پایان مراسم نیز از ۲۲ نفر از نویسندگان پایان نامه های برگزیده تجلیل شد.