ارایه خدمات رایگان آموزشی و توانبخشی به معلولان

مناسب سازی محیط برای جانبازان معلولان

مدیر مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد از ارایه رایگان خدمات آموزشی و توانبخشی به معلولان در مراکز ویژه آنان در سطح شهر خبرداد و گفت: رسانه ها باید با فرهنگ سازی، معلولان را از کنج خانه ها خارج کرده و دست آنان را در دست ما بگذارند.

صدیقه اکبری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: معلولان و خانواده های آنان اطلاعی از فعالیت مراکز خدماتی و آموزشی ویژه معلولان در سطح شهر ندارند. در این مراکز انواع خدمات آموزشی و مهارتی به توان یابان ارایه می شود.

وی با بیان اینکه خانواده معلولان قدرت و استعداد توان یابان خود را دست کم می گیرند، گفت: مرکز رعد در سال ۱۳۶۳ در شهرک غرب تهران با هدف کمک به معلولان جنگی توسط افراد خیر و دل سوز تاسیس شده و خدمات آن صد در صد رایگان است.

وی اظهار داشت:این مجتمع هم اکنون دارای ۱۹ شعبه در ۱۵ استان کشور است.

وی ادامه داد: این موسسه توان یابان جسمی و حرکتی را رایگان می پذیرد و در ۹ رشته آموزش داده و در حد توان خود برای آن ها کار پیدا می کند.

مدیر عامل موسسه مجتمع رعد با انتقاد از فیلم سازان کشور افزود: در پایان اکثر فیلم ها و سریال ها کیفر افراد بد در آخر فیلم ها نشستن بر روی صندلی چرخدار (ویلچر) است در صورتی که توان یابان جسمی و حرکتی نقشی در معلولیت خود نداشته اند و با دیدن این فیلم ها دلخور و نا امید می شوند.

اکبری گفت: این مرکز با کمک مردم خیر این سرزمین اداره می شود و بسیاری از هنرمندان عرصه های سینما، تلویزیون ونویسندگان از حامیان مالی و عاطفی آن هستند.

وی گفت: ورزشکاران صاحب نام کشور نیز از افرادی هستند که با این مرکز همکاری دارند و در مراسم مختلف با حضور خود بر شور و شوق معلولان بر ادامه تلاش های خود می افزایند.

اکبری اظهار داشت: مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد به عنوان یک نهاد خصوصی و غیرسیاسی و سازمان غیر دولتی (NGO) در تاریخ ۵ فروردین ١٣٧۶ به عنوان عضو وابسته دفتر اطلاع رسانی سازمان ملل متحد از جانب این سازمان رسما پذیرفته شده است.

وی اظهار داشت: مجتمع نیکو کاری رعد در سازمان ملل ثبت شده و هر سال نماینده مقیم سارمان ملل متحد در روز جهانی معلولان، پیام رییس سازمان ملل را در مراسمی خاص برای حاضران می خواند.

وی گفت: مجتمع رعد آموزش را بعنوان ابزاری موثر و مفید سرلوحه فعالیت های خویش قرار داده و معتقد است، برای ارتقا توانایی های توان یابان هیچ راهکاری بهتر از آموزش نیست.

اکبری افزود: در کنار آموزش و مشاوره شغلی و کار یابی، خدمات توان بخشی شامل فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، گفتاردرمانی و مشاوره نیز به کارآموزان ارایه می شود. همچنین واحد مددکاری نیز در جهت حل مشکلات توان یابان فعالیت می کند.

مدیر عامل مجتمع رعد گفت: ساختمان فعلی مجتمع با امکانات رفاهی ویژه با ۴۲۰۰ متر مربع زیر بنا در قطعه زمینی به مساحت ۲۷۰۰ متر مربع برای استفاده هر گونه معلولیت های جسمی حرکتی طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: منابع مالی رعد از محل کمک های مردمی و حمایت های افراد نیکوکار تامین می شود و برخی فعالیت های درآمدزا از قبیل برگزاری بازارهای خیریه و مراسم فرهنگی نیز توسط گروه همیاری بانوان و جوانان رعد انجام می شود

اکبری تاکید کرد: ما در ارایه این خدمات هیچ گونه تبعیضی به دلایل نژادی، سیاسی عقیدتی، فرقه ای، جنسیت، رنگ پوست و ملیت قومی در مورد کارآموزان قایل نمی شویم.

برپایی مراسم به مناسبت های مختلف در طول سال، بازدید از اماکن عمومی و مسافرت های یک روزه سیاحتی و زیارتی، یک وعده غذای گرم (نهار)، سرویس ایاب و ذهاب از دو نقطه تهران بزرگ (راه آهن و رسالت) از جمله دیگر فعالیت های مجتمع آموزشی نیکو کاری رعد است.

منبع: خبرگزاری ایرنا