ازدواج جوانان دغدغه وزیر ورزش شد

ازدواج جوانان دغدغه وزیر ورزش شد
وزیر ورزش و جوانان از تسهیل صدور مجوز مراکز همسریابی خبر داد

 

نمودارهای آمار طلاق و سن ازدواج در پایتخت با شیبی تند سر به آسمان گذاشته است و در این میان وزیر ورزش و جوانان با تائید این اخبار سعی در افزایش آمار ازدواج در کشور با استفاده از روش هایی همچون تسهیل صدور مجوز مراکز همسریابی از طریق وزارتخانه اش دارد، اما مساله این است که حتی اگر با روش های اینچنینی آمار ازدواج بیشتر شود، به هر حال از هیبت آمار طلاق کم نمی کند، مگر آن که این ازدواج ها با آموزش های ویژه همراه شود.
    محمد عباسی که از زمان وزارتش در وزارتخانه ورزش و جوانان کمتر وقت داشته است دست کم در حوزه جوانان با رسانه ها سخن بگوید دیروز در حاشیه چهل و هشتمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان برای اولین بار ورود به مساله جوانان را به ورزش ترجیح داد و اعلام کرد که وزارتخانه اش در تعامل با وزارت ارشاد است تا با همکاری آن، مجوز سایت های همسرگزینی را صادر کند.
    او درباره ساماندهی آیین نامه ازدواج جوانان به مهر گفت: این آیین نامه در دولت در حال نهایی شدن است و به محض ابلاغ به ما آن را به تمام دستگاه های مرتبط با ازدواج جوانان ابلاغ می کنیم.
    از سوی دیگر او به تصویب آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره نیز اشاره کرد و درباره سایت های همسریابی – که این آیین نامه شرایط راه اندازی شان را تسهیل می کند – توضیح داد که این سایت ها در حوزه های مختلف فعالیت می کنند و مجوزهای لازم را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها می دهد، اما وزارت ورزش و جوانان در بحث سایت های همسر گزینی درصدد مذاکره با وزارت ارشاد است تا با همکاری این دو وزارتخانه، مجوز این سایت ها صادر شود و وزارت ارشاد با آگاهی کامل نسبت به آیین نامه و قوانین این سایت ها مجوزهای لازم را صادر کند.
    با وجود این که عباسی می گوید این سایت ها هم اکنون مجوزشان را از وزارت ارشاد می گیرد، اما پرونده هایی در پلیس فتا نشان می دهد شماری از این سایت ها نیز مجوز ندارد و به روش های مختلف مشتری هایشان را مورد سوءاستفاده قرار داده اند و هنوز نظارت دقیقی بر فعالیت آنها وجود ندارد و حتی کیفیت عملکرد سایت های مجوزدار نیز دقیقا سنجیده نمی شود.
    از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی از منتقدان این نوع سایت ها هستند و اعتقاد دارند همسریابی با سایت روش مطمئنی برای ازدواج نیست. سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران ایران درباره این سایت ها به جام جم می گوید: فضای مجازی قابل اعتماد نیست و نمی شود از هویت واقعی کاربران اینترنتی مطمئن شد.
    به اعتقاد او این روش همسریابی امکان سوء استفاده بیشتر را از متقاضیان ازدواج بالامی برد و پای سودجویان را به بازار ازدواج باز می کند، ضمن این که ازدواج با شناخت ناچیز دو طرف از یکدیگر در فضای مجازی، آمار طلاق را نیز بیشتر می کند.
    رئیس انجمن مددکاران ایران تاکید می کند که حتی مراجعه به مراکز همسریابی نیز روش مطمئنی برای ازدواج نیست و دو طرف برای انتخاب یکدیگر باید به شیوه رفتار هم در بستر اجتماع و بویژه خانواده و در حین انجام وظایف اجتماعی دقت کنند.
    او اما مخالف تاسیس مراکز همسریابی و سایت های فعال در حوزه ازدواج نیست بلکه می گوید نوع وظایفی که این مراکز و سایت ها انجام می دهند باید تغییر کند. به گفته او با توجه به بالارفتن آمار طلاق در پایتخت و البته در برخی شهرستان های دیگر، شاید بهتر باشد این مراکز و سایت ها به ترویج شیوه درست همسرگزینی بپردازد و زوج ها را در زمینه افزایش تفاهم با یکدیگر در زندگی مشترک راهنمایی کند تا به این ترتیب آمار طلاق نیز کاهش پیدا کند.
   
    عامل اصلی طلاق در کشور
    آمارهای غیررسمی نشان می دهد به طور متوسط ازهر پنج ازدواج در پایتخت یکی به طلاق منجر می شود. دکتر فرید براتی سده، روان شناس و استاد دانشگاه درباره افزایش آمار طلاق ها در کشور می گوید: دخالت بزرگ ترها، نارضایتی جنسی، مدیریت مالی و اعتیاد چهار عامل اصلی طلاق در جامعه امروزی تلقی می شود که می توان نارضایتی جنسی را به عنوان ۳۵ درصد دلایل طلاق در دادگاه ها اعلام کرد.
    به گفته او زوج های جوان پیش از ازدواج آن قدر درگیر احساسات می شوند که نمی توانند به درستی از قوه ادراک و عقل استفاده کرده و با چشمانی بازتر در مورد علایق و خواسته های خود گفت وگو کنند. هر چند که رسیدن به بلوغ جنسی و بلوغ تحلیلگر روان شناختی پایه ازدواج خوب می شود ولی متاسفانه جوان ها به این بلوغ نرسیده و به دنبال ازدواج رفته اند.
   
    ازدواج، اولویت هشتم جوانان
    این استاد دانشگاه با اشاره به این که تمامی مسئولان کشور یکصدا معترضند که چرا جوانان ازدواج نمی کنند به مهر توضیح می دهد: این در حالی است که ازدواج اولویت اول جوانان ایرانی نیست بلکه در رتبه هفت تا هشت قراردارد. جوانان امروزی به خصوص پسرها اشتغال را در اولویت قرار داده اند.
   
    راه چاره این نیست
    آخرین مسئولی که آماری مربوط به جوانان آماده ازدواج ارائه داد رئیس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بود که در تیر ماه امسال، از آمادگی هشت میلیون نفر جوان آماده ازدواج در کشور خبر و هشدار داد که میانگین سن ازدواج در کشور به ۲۷سال رسیده است، در حالی که فقط چند سال پیش این میانگین ۲۱ سال بود.
    البته نکته عجیب این بود که پیش از محمد اسماعیل مطلق، در سال ۹۰، مسئولانی از سازمان ملی جوانان شمار جوان های آماده ازدواج را ۱۵ میلیون نفر تخمین زده بودند که با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی بعید به نظر می رسد در کمتر از یک سال هفت میلیون نفر از آنها ناگهان ازدواج کرده باشند!
    اما این آمار چه هشت میلیون جوان آماده ازدواج باشد و چه ۱۵ میلیون نفر ،فقط به متولیان امور جوانان در کشور نهیب می زند که اگرچه تعداد جوان های آماده ازدواج در کشور زیاد است، اما قرار نیست همه آنها بلافاصله ازدواج کنند و شمار زیادی از آنها به دلایل مختلف نمی توانند ازدواج کنند و شماری دیگر نیز در سنین بالاازدواج می کنند که عواقب ناخوشی دارد.
    اگر چه در سال های اخیر متولیان امور جوانان راهکارها و طرح هایی را برای افزایش آمار ازدواج در کشور ارائه داده اند، اما بیشتر این طرح ها یا در حد نوشته هایی روی کاغذ باقی مانده است یا غیرکارشناسانه بوده و پس از مدتی به فراموشی سپرده است که به نظر می رسد مراکز همسریابی و سایت های مربوط به آنها نیز در زمره چنین طرح هایی می گنجد، بنابراین باید امیدوار بود ساماندهی سایت های همسریابی، اگر چه روش اصولی برای ترویج ازدواج نیست، اما می تواند یکی از راه ها باشد، به شرط این که واقعا ساماندهی شود و همراه با نظارت باشد.
    
      روزنامه جام جم، شماره ۳۵۱۱ به تاریخ ۲۹/۶/۹۱، صفحه ۱ (صفحه اول)