استمرار زندگی مجردی برای بانوان آسیب زا است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به افزایش زندگی مجردی در بین دختران و زنان کشور می گوید: “شاید زندگی مجردی در کوتاه مدت برای بانوان، خیلی آسیب زا نباشد اما استمرار آن می تواند مشکل آفرین باشد؛ زیرا تهدیدهای زندگی مجردی به ویژه برای زنان و دختران بیشتر از افرادی است که همراه با خانواده خود زندگی می کنند”.
به گزارش شمانیوز:  رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به افزایش زندگی مجردی در بین دختران و زنان کشور می گوید: “شاید زندگی مجردی در کوتاه مدت برای بانوان، خیلی آسیب زا نباشد اما استمرار آن می تواند مشکل آفرین باشد؛ زیرا تهدیدهای زندگی مجردی به ویژه برای زنان و دختران بیشتر از افرادی است که همراه با خانواده خود زندگی می کنند”.

به گزارش رسانه های خبری، درحال حاضر بیش از ۱۰ میلیون جوان ایرانی مستعد و دارای شرایط ازدواج هستند اما به‌صورت مجردی زندگی می‌کنند. این آخرین اظهارات معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان  در خصوص زیاد شدن زندگی مجردی  است که نشان می دهد، جوانان ایرانی این روزها زندگی مجردی را بیشتر از زندگی خانوادگی دوست دارند .

چندی قبل قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش خانه‌های مجردی، عدم تمایل جوانان به ازدواج، ترویج روابط میان زنان و مردان در غیر از حوزه ازدواج، از جمله تهدیدهای جدی آسیب‌های نوپدید است که برای از بین بردن بنیان خانواده از سوی دشمن هدف قرار گرفته شده است.

به گزارش انتخاب خبر، اما آمارها همچنان از افزایش زندگی مجردی، مخصوصاً بین دختران و زنان ایرانی حکایت می کند. افزایش زندگی مجردی در زنان کشور به عنوان یک آسیب نوظهور تلقی شده است. اما چه چیزی عامل این اتفاق است؟ سایت انتخاب خبر در بخش سوم مجموعه گزارش هایی تحت عنوان «سونامی آسیبهای اجتماعی، سال ۹۵ دامن کشور را خواهد گرفت»، به واکاوی دلایل افزایش زندگی مجردی در بین زنان ایرانی می پردازد.

سید حسن موسوی چلک با اشاره به دلایل افزایش زندگی مجردی در بین زنان ایران گفت: از دلایل این مساله می توان به بالا رفتن میانگین سن ازدواج که در بین دختران تحصیل کرده به ویژه در کلان شهرها در درصد بالایی وجود دارد همچنین سبک زندگی ای که الگوگیری از فرهنگ هایی که با مبانی فرهنگی ما سازگاری ندارد می باشد و در سن خاصی احساس می کنند که باید مستقل شوند.

این آسیب شناس اجتماعی در خصوص دیگر دلایل این مساله رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: بخش دیگر موضوع به علاقمند بودن به استقلال می باشد زیرا در زندگی تجردی بیشتر می توانند استقلال داشته باشند تا در زندگی همراه با خانواده از سوی دیگر بخش دیگر مساله به اشتغال در محیط خارج از محل زندگی خانواده ها برمی گردد که زندگی مجردی را همزمان با شغل شان به همراه دارد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان این که عده ای نیز زنانی هستند که ازدواج کرده اند اما بنا به دلایل مختلف از جمله فوت همسر و یا جدایی زندگی مجردی را ترجیح می دهند به طوری که آمار زنان خودسرپرست یا به عبارتی تک سرپرست فقط در تهران رقم قابل توجهی است که برای جامعه ایرانی نگران کننده است.

موسوی چلک با تاکید بر این که عده ای از دختران نیز برای تحصیل خود مجبور به تجربه زندگی تجردی خارج از محیط خانواده می شوند، اظهارداشت: شاید زندگی تجردی در کوتاه مدت برای بانوان خیلی آسیب زا نباشد اما استمرار آن می تواند مشکل زا باشد زیرا فردی که در چارچوب حمایت خانواده زندگی می کند امنیت روانی و اجتماعی بیشتری احساس می کند تا فردی که تنها زندگی می کند.

وی با تاکید بر این که زندگی تجردی بانوان آسیب اجتماعی نیست اما تهدیدهای زندگی مجردی به ویژه برای زنان و دختران بیشتر از کسانی است که همراه با خانواده خود زندگی می کنند البته بخش اصلی الگوگیری های غلطی است که باعث می شود سبکی از زندگی را انتخاب کنیم که زندگی مجردی یکی از این سبک ها است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به این که این مساله یک موضوع فردی نیست، تصریح کرد: البته زندگی در کنار خانواده  در بسیاری از مواقع فضای امنی را می تواند برای افراد ایجاد کند ضمن این که نباید فراموش کرد که همیشه نیاز به حمایت روانی و اجتماعی خانواده های خود داریم که اگر نبود اینقدر به تشکیل خانواده و با هم بودن خانواده تاکید و توصیه نمی شد.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که بودن در کنار خانواده آرامشی به افراد می دهد که هیچگاه در تنهایی به آن نمی رسند حتی اگر این مساله تا حدی استقلال افراد را محدود می کند اما از اهمیت آن نمی کاهد.