اعتراض انجمن به بهزیستی و قوه قضاییه بابت حذف گرایش خدمات اجتماعی از آزمونهای استخدامی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی به نادیده گرفتن فارغ التحصیلان خدمات اجتماعی در آزمونهای استخدامی دو سازمان واکنش نشان داد.

روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران– طی روزهای اخیر آزمونهای استخدامی در دو ارگان اجتماعی کشور یعنی سازمان بهزیستی (ذیل پست کارشناس امور بهزیستی) و قوه قضاییه برای متقاضیان “فعالیت در برنامه های کاهش طلاق و تحکیم خانواده و مشاوره” اعلام گردید که نام مددکاری اجتماعی در آن قید شده بود اما در مراحل استخدام فارغ التحصیلان علوم اجتماعی گرایش خدمات اجتماعی در آنها حذف شده و این موضوع موجب شده تا خیل عظیمی از فارغ التحصیلان این رشته قادر به استخدام و فعالیت در این مشاغل نباشند . این درحالی است که این دو رشته ذاتاً یکسان اند و طی مصوبه شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، رسماً هم در دانشگاه ها ادغام شده اند. حتی بسیاری از اساتید و پیشکسوتان مددکاری اجتماعی به این شکل از دایره حرفه مددکاری اجتماعی حذف می شوند.

بر این اساس، انجمن مددکاران اجتماعی ایران در نامه های جداگانه ای به مراجع مرتبط از جمله معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  و رئیس مرکز امور مشاوران قوه قضاییه به این رویه اعتراض نمود.

در بخشی از این نامه نگاری ها توضیح داده شده است که  “رشته مددکاری اجتماعی از سال ۱۳۳۷ با عنوان خدمات اجتماعی ( مددکاری اجتماعی) در ایران تاسیس شد و بعد از انقلاب اسلامی ایران با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، رشته مستقل خدمات اجتماعی در مجموعه علوم اجتماعی با گرایش خدمات اجتماعی برای جذب دانشجو در دفترچه های کنکور اعلام شد. بعد از آن در  سال ۱۳۷۴ دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با عنوان مددکاری اجتماعی و سایر دانشگاه ها از جمله (دولتی، آزاد، پیام نور) همچنان با عنوان علوم اجتماعی، گرایش خدمات اجتماعی، اقدام به جذب دانشجو می کردند. دانشگاه علامه چند سال بعد از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نام رشته را از علوم اجتماعی گرایش خدمات اجتماعی به مددکاری اجتماعی تغییر داد.”

در این نامه ها به مصوبه شورای تحول علوم انسانی وزارت علوم نیز اشاره شده و اظهار شده است که ” از ۲ سال قبل (سال ۹۵) نیز بر اساس مصوبه شورای تحول علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تمام دانشگاه هایی که با عنوان علوم اجتماعی گرایش خدمات اجتماعی اقدام به جذب دانشجو می کردند، نام رشته به مددکاری اجتماعی تغییر پیدا کرد، که این فقط یک تغییر نام است…”

با استناد به گزارشهایی که اعضای انجمن از سراسر کشور دریافت شده، این نامه ها خواستار بازنگری و اصلاح بخش نامه ها و مقررات مرتبط با شرایط احراز این پست ها شده اند: “متاسفانه گزارشی از برخی از استان ها از جمله خراسان رضوی به این انجمن اعلام شده که نشان می دهد که آن مرکز در بررسی صلاحیت افراد متقاضی برای فعالیت در برنامه های کاهش طلاق و تحکیم خانواده و مشاوره، فارغ التحصیلان علوم اجتماعی، گرایش خدمات اجتماعی را به عنوان مددکاری اجتماعی تلقی نمی کنند … این در حالی است که حتی در طرح طبقه بندی مشاغل دستگاه های اجرایی فارغ التحصیلان علوم اجتماعی گرایش خدمات اجتماعی می توانند سمت مددکاری اجتماعی را همچون تمام سال های گذشته احراز نمایند. انتظار می رود به کلیه واحد های مربوطه  تائید صلاحیت برای موضوعات مشاوره ، طلاق و تحکیم خانواده از جمله دادگستری استان ها اعلام شود و نشان دهد که فارغ التحصیلان علوم اجتماعی با گرایش خدمات اجتماعی دارای صلاحیت حرفه ای، مشمول بند پ ماده ۱۳ دستور العمل مذکور می باشند این موضوع در طرح طبقه بندی مشاغل دستگاه های اجرایی نیز مد نظر قرار گرفته است”.

همچنین در نامه هایی که به رئیس سازمان امور اداری و استخدامی و رئیس بهزیستی کشور ارسال گردید بازنگری در کدشغلهای ۱۸۵۶ تا ۱۸۵۸ که بیانگر “کارشناس امور بهزیستی” است مورد تقاضا بوده است.

متن نامه رئیس انجمن به