انجمن مأمور بازنگری برنامه اقدام بازآفرینی شهری در محلات ناکارآمد سبزوار است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن اشاره به اینکه جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی را نمی‌توان غیررسمی دانست، گفت: هم‌اکنون ۱۸ میلیون نفر در این محلات زندگی می‌کنند.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس اظهار داشت:یکی از مشکلات کشور گسترش محلات ناکارآمد شهری است بگونه‌ای که افزایش جمعیت آنان قابل توجه است .

وی تصریح کرد: این مناطق ناکارآمد شامل سکونتگاه‌های غیر رسمی، بافت‌های تاریخی، بافت‌های فرسوده و مناطق روستایی که به محدوده شهری الحاق شدند را در بر می گیرند که بر این اساس طبق اعلام قبلی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری جمعیتی حدود ۱۸ میلیون نفر در این مناطق زندگی می کنند.

موسوی چلک گفت:البته همه این مناطق از نظر دسترسی به خدمات عمومی مثل هم نیستند ولی سکونتگاه‌های غیر رسمی از این نظر شرایط نا مناسبی دارند. این در حالی است که تاکنون حدود ۸۵۱ منطقه با این ویژگی‌ها شناسایی شدند و طبق مصوبه هیئت وزیران در شهریور ماه ۱۳۹۳ در خصوص سند ملی راهبردی احیاء بهسازی، نوسازی و توانمند سازی بافت‌های فرسوده و محلات ناکارآمد شهری تمامی دستگاه‌های اجرایی موضفند تا برنامه‌ها و اقدامات اجرایی خود را در مناطق و بافتهای اعلام شده به گونه‌ایی ساماندهی نمایند تا سطح متوسط خدمات در آن مناطق با متوسط سطح خدمات شهر برابری کند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: بر همین اساس و در راستای اجرایی شدن آن شهر سبزوار به عنوان اولین پایلوت اجتماعی انتخاب شد وانجمن مددکاران اجتماعی ایران مسئولیت بازنگری «برنامه اقدام» را بر عهده دارد که این برنامه با مشارکت دستگاههای ذیربط، معتمدین محلی، شهریاران محله، مردم و سایر افراد ذی نفع تدوین و در ستاد شهرستان، استان خراسان رضوی تصویب شد و از طریق شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری نیز ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: یکی ازبرنامه‌ها قبل عملیاتی شدن برگزاری اولین همایش تخصصی بازآفرینی محلات هدف شهر سبزوار بود که با حضور مسئولین مختلف از قبیل: رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، رییس سازمان بهزیستی کشور، معاون و مدیران کل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری وزارت راه و شهر سازی، فرماندار، رییس شورای اسلامی شهر سبزوار، مدیران شهری،مدیران و کارشناسان سازمان‌های ذیربط استانی از جمله راه وشهرسازی، بهزیستی، فنی و خرفه‌ایی، مدیران و کارشناسان مدیریت شهری و با حضور اساتید برجسته این حوزه در محل دانشگاه حکیم سبزواری به مدت دو روز برگزار شد.

موسوی چلک بیان داشت:سند ملی بازآفرینی شهری به عنوان میثاق ملی برای اجماع همه دست اندرکاران در مبحث ساماندهی سکونتگاه‌های نابسامان و ناکارآمد و حرکت در جهت اعتمادسازی، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار داشت: برای دستیابی به دانش مشترک بازآفرینی پایدار شهری و انتقال و تقسیم آن در حوزه حرفه‌ای برنامه‌ریزان، نشست‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های ارزیابی مشارکتی در موضوعات مختلف از جمله: بومی‌سازی تجارب جهانی، ضرورت انعطاف و چرخش در بدنه حاکمیت‌های محلی، تقویت نقش جوامع محلی و بخش خصوصی، تعامل نهادهای حاکمیتی در چارچوب حکمرانی خوب، ارتقا سرمایه‌های اجتماعی، ابتکارات محلی، ظرفیت‌سازی بازار و نهادمندی مشارکت جوامع محلی باید مد نظر ویژه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: حمایت از سازمان‌های مردم نهاد موجود و تشویق به شکل‌گیری نهادهای محلی جدید به منظور تحقق اهداف بازآفرینی پایدار شهری و پویایی فعالیتها و برنامه‌ها و اقدامات، توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. در این راستا لازم است اهداف و اجزای برنامه‌ریزی با اجماع مدیریت محلی و جامعه بومی انجام گیرد و تعریف و تعیین اولویت‌های اجرایی پروژه‌ها نتیجه حضور و مشارکت واقعی نهادهای محلی و ساکنین محلات هدف باشد.

به گفته موسوی چلک بسترسازی، اعتمادسازی و ایجاد زمینه‌های مشارکت مردمی فرایندی پیوستی است که وقفه و توقف در آن قطعا نتیجه معکوسی خواهد داشت و بنا براین با تصویب مراحل مطالعاتی طرح، نباید کار مهندسان مشاور در محله‌های هدف خاتمه یافته تلقی گردد(همزبانی طرح با اجرا). با توجه به اهمیت کار لازم است بودجه مناسبی برای اجرای برنامه‌های اقدام فوری و پروژه‌های عاجل در حین انجام مطالعات از طرف کارفرما اختصاص یابد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد:ایجاد وحدت رویه تمامی عوامل اجرایی و سیاستگذاری و استفاده از امکانات و منابع موجود برای احیاء، نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده شهری در سطح ملی و محلی مورد تاکید است.

وی گفت: تحقق اهداف سند بازآفرینی شهری مستلزم ظرفیت سازی‌های بهنگام، تدارک حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها در سطوح ملی، استانی و محلی از عبارتند از ذینفعان ملی سند بویژه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و ستاد ملی بازآفرینی شهری به عنوان سیاست گذار و هماهنگ کننده ملی.

موسوی چلک تصریح کرد:شناسایی و راهگشایی موانع و محدودیت‌های اجرای سند جدید از منظر فرآیند اجرا، شفاف سازی نقش و مسئولیت‌های ذینفعان اصلی در بخش های دولتی، عمومی و …. با بهره گیری از درس‌های آموخته از تجربیات پیشین کشورها در زمینه توانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و نیز تجربیات سایر کشورها در این زمینه موثر خواهد بود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی، دوره‌های آموزشی و کارگاههای هم اندیشی برای یکسان سازی ادبیات بازآفرینی شهری و ایجاد گفتمان اجتماعی توسعه پایدار شهری- توجه جدی به پیش بینی و تأمین منابع ( انسانی، مالی و تدارکاتی)- اهتمام به تهیه لوایح قانونی و آئین نامه‌های مورد نیاز برای رسمیت بخشی سند در شوراهای برنامه ریزی توسعه استانها و شهرستانها بخشی از اهداف همایش تخصصی بازآفرینی شهری بوده است.

وی همچنین به برنامه ریزی برای یکسان سازی ادبیات موضوع بازآفرینی پایدار شهری و ایجاد فضای گفتمان‌های اجتماعی از طریق تولید محتواهای متناسب با ذینفعان و گروه های هدف در سطوح ملی و محلی اشاره کرد و گفت: برگزاری هم اندیشی، نشست‌ها و کارگاههای تخصصی،آگاهسازی، حساس سازی و مسئولیت پذیری شهروندان در زمینه بازآفرینی پایدار شهری ،تهیه شاخص‌ها و تدارک ساز و کارهای پایش و رصد مستمر و نظامند اقدامات بازآفرینی محلات هدف و همچنین تسریع در طراحی و تشکیل ساختارهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری بخش دیگری از همایش اشاره شده محسوب می‌شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان خاطر نشان کرد: نمی‌توان جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های غیر رسمی، را غیر رسمی دانست. و آنان شهروندان این جامعه هستند و بر چسب «غیر رسمی» موجب شده و می‌شود که از ارائه حداقل خدمات عمومی به مردم این مناطق خوددداری شود. و در اجرای این سند بارویکرد های اجتماعی بیش از پیش تلاش کرد.