اگر تفکرها اصلاح نشود سیاست‌های کمیته امداد چاره‌ساز نخواهد بود

سرپرست کمیته امداد کشور گفت: گام اساسی در فعالیت‌های کمیته امداد، تغییر فکرها و نگرش‌ها است، چرا که اگر تفکرها اصلاح نشود و در مسیر درستی قرار نگیرند، هیچ کدام از سیاست‌های کمیته امداد چه در حوزه مستمری و چه در حوزه اشتغال و سایر خدمات چاره‌ساز نخواهد بود.

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، حسین انواری در گردهمایی مددکاران و مشاوران کمیته امداد در یاسوج، ضمن عرض تسلیت دهه آخر ماه صفر و درگذشت مرحوم عسگر اولادی گفت: انسجام و یکپارچگی در حوزه‌های فرهنگی، حمایت و اشتغال، کار ارزشمندی است که باعث ارائه خدمات بهتر وموثرتر به خانواده ها شده است.

وی با بیان اینکه رویکرد اصلی کمیته امداد، خانواده محور است، افزود: در این نهاد، خدمت رسانی به یکی از اعضای خانواده به این معنی نیست که کل خانواده مد نظر نباشد، چرا که سلامت خانواده موجب توانمندی و خودباوری کل اعضاء خانواده خواهد شد.

وی با تشریح دو نوع مکتب و تفکر مادی و تفکردینی در مبانی علوم انسانی و اجتماعی افزود: گاهی اوقات در حوزه مشاوره و مددکاری از بعضی تئوریها و مکاتب غیردینی که در غرب و شرق رایج است، استفاده می‌شود، این در حالی است که این تئوری‌ها با فرهنگ و تمدن جامعه ما منطبق نبوده و در نتیجه با مشکلاتی در خانواده و جامعه روبه رو می‌شویم.

سرپرست کمیته امداد افزود: در حوزه مددکاری و مشاوره باید از تئوریها و سبک‌هایی استفاده شود که با مبانی و اصول دینی و معنوی جامعه ما هماهنگ باشد؛ اگر بر اساس قرآن و فرامین الهی پیش برویم، می‌توانیم به سالم کردن خانواده، جامعه و دیگر اهداف مورد نظر به راحتی دست یابیم.

وی همچنین گفت: برای داشتن یک جامعه سالم راهی نداریم جز اینکه برای خود مبانی متقن دینی را تبیین کنیم و بر اساس آن راهکارهای سلامت انسان و جامعه را پیاده نماییم.

عضو شورای مرکزی در ادامه با اشاره به خلقت انسان به عنوان اشرف مخلوقات، بیان کرد: انسان همواره در جنگ فطرت و طبیعت نیازمند مراقبت و دقت نظر است که در این جنگ دشوار، بدون تکیه بر مبانی مستحکم دینی و معنوی، پیروزی بسیار دشوار است.

این مقام مسئول ریشه مشکلات عمده مددجویان را انتخاب نامناسب سبک زندگی و نوع نگرش آنان به زندگی دانست و گفت: دلیل مشکلات و گرفتاری‌هایی که یک فرد را به افسردگی و انواع بیماری‌ها و در نهایت به خودکشی می‌کشاند، این است که او نمی‌داند در زندگی دارای چه سرمایه‌ها و داشته‌هایی است؛ یک مددکار باید با شناسایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مفقود شده در مددجو تفکر و نگاه او را به زندگی تغییر و مسیر درست زندگی کردن را به او نشان دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه گذشته دردناک و آینده تاریک و ناامیدی از وجوه زندگی است که مدجویان را آزارمی‌دهد، خاطرنشان کرد: کاری که مددکاران در این رابطه باید انجام دهند این است که با روش و اصول‌های مشاوره و مددکاری، ابتدا گذشته دردناک را از ذهن آنان پاک کرده و افقی روشن از آینده به روی آنان بگشایند.

انواری درادامه یادآور شد: مسلماً میان آنچه یک فرد مشکل‌دار بیان می کند و آنچه را که حقیقت دارد و باید بیان کند، تفاوت وجود دارد و یک مددکار مجرب باید با شیوه‌های مختلف کاربردی مشکل اصلی او را کشف و بر اساس آن راهکار و نسخه درمانی بنویسد.

وی افزود: مشاور و مددکار نباید تحت تاثیر عواطف مخاطب خود قرار بگیرد ؛بلکه باید بدون تحت تاثیر قرار گرفتن درعمق مشکلات مددجو، راه حلی پیدا و ارائه دهد، چرا که اگر این چرخه به درستی طی نشود، نمی توان خدمات موثر و رضایت‌بخشی به مددجویان ارائه کرد.

این مقام مسئول در ادامه با حساس خواندن کار مشاوره و مددکاری گفت: مددکاری که خود مشکل و شرایط روحی و فکری آشفته ای دارد، نمی‌تواند مشکل یک مددجو را نیز برطرف کند؛ از این‌رو زمانی در شرایط آشفته و نامتعادل هستیم بهترین خدمت به یک مددجو این است که هیچ خدمتی ارائه ندهیم.

وی با اشاره به اینکه در جلسات مددکاری و مشاوره اولین رکن این است که با نشاط و آرامش وارد شوید، افزود: در خانواده‌هایی که تعادل خود را از دست داده اند، توانمندی ممکن نیست، ما زمانی می‌توانیم خانواده‌ها را توانمند کنیم که اجزاء فکری و رفتاری آنها را به همدیگر متصل کنیم تا سلامت خانواده‌ها حاصل شود.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: اگر عزت و کرامت یک مددجو را گرفتیم بدانیم که او دیگر هیچ چیز ندارد، لذا باید تلاش کنیم با تسلط بر کارمان، درماندگی‌های یک مددجو را پیدا کنیم و ضمن ایجاد روزنه‌های واقعی امید در زندگی، مسیر برگشت به درماندگی‌های گذشته را مسدود کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا